Jarrulevyt ovat levyjarrujen osia, joita löytyy monenlaisista ajoneuvoista. Jarrupalojen ohella ne kuuluvat tällaisten jarrujen tärkeimpiin osiin.
Tässä artikkelissa kerromme jarrulevyjen toiminnasta ja millaisia erilaisia jarrulevyjä on olemassa. Annamme myös jarrulevyjen asennusohjeet ja kerromme yleisistä vioista ja niiden oireista.
Miten jarrulevyt toimivat?
Levyjarrut alkoivat yleistyä ja korvata rumpujarruja jo 1950-luvulta alkaen. Niiden toimintaperiaate on yleensä seuraavanlainen: kun kuljettaja painaa jarrupoljinta, jarrusatulassa oleva hydraulinen tai mekaaninen mäntä painaa jarrulevyn kiinni jarrupalojen väliin. Tämän aiheuttama kitka hidastaa ajoneuvoa. Toistuva kitka kuluttaa ja ohentaa jarrulevyjä samaan tapaan kuin jarrupalojakin, ja sen takia jarrulevyt kuuluvat eräisiin jarrujen useiten vaihdettaviin osiin.
Millaisia jarrulevyjä on olemassa?
Erilaiset jarrulevyt eroavat toisistaan esimerkiksi paksuudeltaan, halkaisijaltaan, materiaaliltaan sekä pintarakenteeltaan. Levyjarrun optimaalisen toiminnan varmistamiseksi on tärkeää valita kooltaan ja paksuudeltaan sopivat jarrulevyt. Useimmat uudet jarrulevyt ovat paksuudeltaan noin 45 mm. Jarrulevyjen minimipaksuus on 37 mm, jonka saavuttamisen jälkeen ne tulisi vaihtaa uusiin. Etummaiset jarrulevyt saattavat kulua takajarrupaloja nopeammin. Kooltaan suuremmat jarrulevyt lisäävät yleensä jarrutehoa ja ne kestävät paremmin kuumuutta, mutta tärkeintä on, että valitut jarrupalat sopivat ajoneuvoon ja sen käyttöolosuhteisiin.
Jarrulevyjen tavallisia tyyppejä ovat seuraavat:Jarrulevyjen asennus
Kerromme nyt, kuinka jarrulevyjen asennus normaalisti hoituu.
Otathan huomioon, että toimenpide saattaa vaihdella ajoneuvon tyypistä ja mallista riippuen. Tutustu ajoneuvon ohjekirjaan ja jarrulevyjen asennusohjeisiin ennen asennuksen aloittamista.
- Aja auto tukevalle pinnalle. Löysää pyörien lukkomuttereita ja nosta autoa autopukkien avulla (aseta ne autonvalmistajan määrittelemiin auton rungon kohtiin). Irrota sitten lukkomutterit täysin ja poista pyörät.
- Irrota jarrusatulat poistamalla ne paikallaan pitävät pultit ja sen pyörännapaan yhdistävät pultit.
- Irrota jarrupalat. Tarkastele niiden kulumaa. Usein jarrupalat kannattaa vaihtaa samalla jarrulevyjen vaihdon yhteydessä.
- Irrota mahdollinen jarrulevyn ruuvi ja poista jarrulevy. Se saattaa olla tiukasti kiinni, joten voit käyttää apunasi vasaraa.
- Puhdista pyörännapa ruosteesta ja liasta.
- Asenna uusi jarrulevy ja sen mahdollinen ruuvi, ja varmista että se on tukevasti paikallaan.
- Voit samalla vaihtaa jarrusatulat, mikäli se on tarpeen. Tällöin on syytä vaihtaa myös jarruletkut.
- Vaihda pultit uusiin jos tarpeen. Kiristä ne huolellisesti.
- Puhdista jarrunesteet ja tarkista, että mäntä toimii oikein.
- Asenna uudet jarrupalat. Voit levittää niiden pintaan kirskumista estävää tahnaa.
- Asenna jarrusatulat paikoilleen, kiristä pultit huolellisesti.
- Varmista, että mahdollisesti jarrunestesäiliöön kertynyt paine pääsee purkautumaan.
- Toista vaiheet kaikkien pyörien jarruille. Jarrulevyt on syytä vaihtaa pareittain. Lopuksi asenna renkaat takaisin ja tarkista jarrujen toiminta lähtemällä koeajolle.
Jos et onnistu vaihtamaan jarrulevyjä itse, voit viedä auton huoltamolle. Jarrulevyjen vaihto on nopeahko perustoimenpide, joka maksaa enintään muutamia satasia huoltamosta ja ajoneuvosta riippuen. Joidenkin mallien osalta vaihto voi mahtaa alle satasenkin.
Parhaat jarrulevyt – kahdeksan luotettavaa valmistajaa
Esittelemme nyt markkinoiden parhaita jarrupaloja, jotka kaikki erottuvat laajasta valikoimasta erinomaisilla ominaisuuksillaan.
RIDEX
Saksalaisvalmistaja RIDEX on erikoistunut hyviin ja häkellyttävän edullisiin jarrulevyihin. RIDEX-jarrulevyt maksavat parhaimmillaan vain kymmenisen euroa, joten kaikki tämän valmistajan levyt kuuluvat alimpaan hintaluokkaan. RIDEX valmistaa sekä kiinteitä että rei’itettyjä jarrulevyjä ja niiden laadukas materiaali kestää hyvin kuumuutta ja kulumista. Poratut jarrulevyt soveltuvat ajoneuvoille, jotka ovat kovassa kuormituksessa. RIDEX:in osia voi suositella autoilijalle, joka haluaa hyvät jarrulevyt edulliseen hintaan.
BOSCH
Myös Bosch on saksalainen merkki, jolla on pitkä historia ja erinomainen maine erilaisten auton osien valmistajana. Varsinkin Boschin QuietCast-sarjan premium-jarrulevyt ovat saaneet todella hyviä arvioita. Niiden kuumankestävyys on hyvä ja melutaso on matala, ja jarrutustehokkuus on hyvällä tasolla. Boschin jarruosat ovat kuitenkin monia kilpailijoita kalliimpia, joskin niiden käyttöikä voi korkean laadun ansiosta olla pidempi.
STARK
Saksalainen STARK valmistaa monipuolisesti auton osia. STARK:in jarrulevyvalikoima on laaja ja osat kuuluvat alimpaan hintaluokkaan – monista ei tarvitse maksaa kuin muutamia kymmeniä euroja. Tämän valmistajan Professional Line -brändillä kulkevat jarrulevyt ovat kuumankestäviä ja niiden käyttöikä on pitkä ja niiden valmistuksessa hyödynnetään viimeisintä teknologiaa. Tämä vähentää niiden riskiä taipua tai epämuodostua jarruttaessa.
BREMBO
Italialainen Brembo on tunnettu nimenomaan jarrujen osista ja tämä valmistajan erikoisuuksiin kuuluvat huippulaadukkaat jarruosat kilpa-autoille. Brembon Sport-sarjan jarrulevyt valmistetaan valuraudasta, jonka hiilipitoisuus on korkea. Tämän ansiosta niiden kuumankestävyys on tavallista parempi; valmistajan mukaan riski niiden halkeamiselle lämpötilan vuoksi on 40 % tavallisia jarrulevyjä matalampi. Suurin osa Brembon jarrulevyistä on myös rei’itettyjä. Tämän valmistajan osien ainut haittapuoli on kalliimpi hinta.
A.B.S.
Hollantilaisyhtiö A.B.S.:n (lyhenne sanoista All Brake System) jarrupalat ovat keskihintaisia, mutta laadultaan ne voisi lukea melkeinpä ykkösluokkaan. A.B.S. valmistaa niin kiinteitä, rei’itettyjä että porattujakin jarrulevyjä sekä näiden yhdistelmiä. Muiden hyvien jarrulevyjen tapaan myös A.B.S.:n levyjen kestävyys ja lämmönhaihtumiskyky ovat korkeat. Valmistajan valikoimaan kuuluu lähes 2 000 jarrulevyvaihtoehtoa amerikkalaisille, eurooppalaisille ja aasialaisille ajoneuvoille.
FEBI BILSTEIN
Febi Bilstein on perinteikäs saksalainen yritys, jonka jarrulevyt kuuluvat alempaan hintaluokkaan. Febi Bilsteinin jarrulevyjä valmistetaan valuraudasta käyttäen sekä uusia että kierrätettyjä materiaaleja sekä metallikomposiitteja. Tämän valmistajan levyt pinnoitetaan erityisellä korroosiota torjuvalla epoksihartsilla, joka pidentää niiden käyttöikää. Febi Bilsteinin valikoimaan kuuluu lähes 1 400 eri jarrulevymallia eurooppalaisten ja aasialaisten valmistajien autoihin.
ZIMMERMANN
Zimmermann eli Otto Zimmermann GmbH on Etelä-Saksasta peräisin oleva auton osien valmistaja. Zimmermann valmistaa jarrulevyjä erityisesti henkilöautoihin, mutta myös kevyisiin hyötyajoneuvoihin. Valikoimassa on perustuotteita, ristiporattuja urheiluautojen jarrulevyjä sekä erikoisseoksesta valmistettuja kevyitä FusionZ-jarrulevyjä. Jarrulevyjä on saatavilla eri reikäkuvioin. Zimmermann hyödyntää jarrulevyissään itse kehittelemiään teknisiä ratkaisuja, jotka yhtiö on patentoinut. Sen valmistaa alkuperäisosien mukaisia jarrulevyjä; itsekehitetyt tuotteet on erikoismerkitty ja sertifioitu.
TRW
TRW on yhdysvaltalaisperäinen auton osien valmistaja. Sen jarrulevyt ovat suosittuja maailmanlaajuisesti; yhtiö valmistaa omien tietojensa mukaan vuosittain yli 12 miljoonaa jarrulevyä autonvalmistajille ja jälkiasennettaviksi. Joissain TRW:n jarrupaloissa käytetään yrityksen soveltamaa mustaa erityismaalipinnoitetta, joka tarjoaa erityisen tehokkaan suojan korroosiota vastaan. Kaikki TRW:n osat käyvät läpi monipuoliset ja vaativat kestävyystestit, joissa mitataan hiilipitoisuus, sulamispiste, kuluma, kuumankestävyys sekä taivutuskestävyys.
Yleiset jarrulevyjen viat ja niiden oireet
Nämä ovat auton jarrulevyjen yleisiä vikoja ja niiden oireita. Jos epäilet jarrujen toimintahäiriötä, on vian syy selvitettävä mahdollisimman pian, jotta vältetään laajemmat vauriot ja jotta tieliikenneturvallisuus ei vaarannu. Ensimmäinen merkki viasta voi olla jarrujen varoitusvalon syttyminen. Aina, kun kojetaulun jarrujen varoitusvalo syttyy, on syytä tarkistaa jarrujen kunto.
Yhteenveto.
- @s. m.23.01.2023 09:12Jäsen
Jos valitsen aluksi esim. Etuakseli. Niin tuleeko 1 levy? Eli, onko hinta yhden levyn hinta?
Miten jarrupalat? Yhden pyörän palat vai etuakselin?
Kommenttia – 1