Terävässä jarrutuksessa harvasta asiasta on yhtä paljon hyötyä kuin ABS-jarruista. Lukkiutumattomat jarrut eli ABS (englanniksi anti-lock braking system) ovat muun muassa autoissa, kuorma-autoissa ja moottoripyörissä käytössä oleva jarrujärjestelmä, joiden ansiosta pyörät eivät lukittaudu jarruttaessa. Tämä parantaa liikenneturvallisuutta.
Tässä artikkelissa kerromme ABS-jarrujen historiasta, toiminnasta, hyödyistä ja haitoista, ja vastaamme usein kysyttyihin kysymyksiin.
Lukkiutumattomien jarrujen historia
Oletko pistänyt merkille, että nykyään asfaltilla näkyy entistä harvemmin mustia jarrutusjälkiä? Jarrutusjälkiä aiheuttavat pyörät, joita ei voi lukkojarrutuksen vuoksi kääntää, vaan ne liukuvat eteenpäin. Yksi pääasiallisista syistä jälkien vähenemiseen on nimenomaan lukkiutumattomat jarrujen yleistyminen viimeisten 15 vuoden sisällä.
Lukkiutumattoman jarrujärjestelmän kehitti alun perin saksalainen Bosch vuonna 1978. Se lanseerattiin ensimmäisenä edustusluokan Mercedes-Benz-automalleihin ja alkoi 1980-luvulla yleistyä myös tavallisissa malleissa. Järjestelmän hyödyt havaittiin nopeasti. Euroopan unionin alueella myytävissä uusissa autoissa ABS on ollut pakollinen vuodesta 2004 asti ja moottoripyörissä vuodesta 2016 asti.
ABS-jarrujen toimintaperiaate
Kun auto jarruttaa lukituilla renkailla, sen renkaat liukuvat ja syntyy kineettistä kitkaa. Sen sijaan kun auto jarruttaa lukkiutumattomilla renkailla eli ABS-jarruja käyttäen, renkaita voi edelleen kääntää, jolloin syntyy staattista kitkaa. Staattinen kitka on kineettistä voimakkaampaa, minkä ansiosta ajoneuvo pysähtyy tehokkaammin. ABS-jarrujen tehokkuus perustuu siis auton ohjattavuuteen ja voimakkaampaan kitkaan pikaisissa jarrutuksissa ja liukkaalla pinnalla jarruttaessa. Normaaleissa jarrutuksissa ABS-jarrut toimivat täysin lukkojarrujen tapaan, joten eron huomaakin vain terävästi jarruttaessa.
ABS-jarrujen osiin kuuluvat nopeusanturit, venttiilit, pumppu sekä ohjausyksikkö. Lisäksi tarvitaan jarrunestettä. Jarruttaessa nopeusanturit havaitsevat, että pyörät ovat hidastumassa voimakkaasti ja lukittumassa. Tieto tästä siirtyy ohjausyksikköön, joka vähentää jarrujen painetta venttiilien kautta, jolloin pyörien nopeus voi jälleen kasvaa. Tämän jälkeen ohjausyksikkö lisää jälleen jarrujen painetta, jolloin pyörät jälleen hidastuvat. Lopputulos on, että pyörät ja auto hidastavat samassa tahdissa. ABS-jarrujen toimintaperiaate saattaa kuulostaa monivaiheiselta, mutta kaikki edellä mainittu tapahtuu salamannopeasti.
On olemassa erilaisia lukkiutumattomia jarrujärjestelmiä. Käytännöllisin niistä on nelikanavainen ja nelianturinen ABS, jossa jokaiselle pyörälle on oma nopeusanturi ja venttiili. Kolmikanavaisia ja -anturisia järjestelmiä löytyy yleisimmin lava-autoista. Kaksi- ja yksikanavaisia ja -anturisia järjestelmiä taas saattaa löytyä moottoripyöristä.
Mitä hyötyä lukkiutumattomista jarruista on
Mitä haittaa lukkiutumattomista jarruista on
Usein kysyttyä ABS-jarrujen toiminnasta
⚠ Miksi ABS-jarrujen merkkivalo palaa jatkuvasti?
Järjestelmässä on todennäköisesti vikaa ja se ei toimi normaalisti. Vie auto huoltoon. Katso alta yleisiä vikoja.
⚠ Millaisia ovat yleisimmät ABS-jarrujen viat?
Yleisiä ongelmia ovat esimerkiksi anturien vaurioituminen tai likaantuminen, vika johdotuksessa, ohjausyksikön vika sekä jarrunesteen saastuminen ja siitä johtuva hydraulisen ohjausyksikön toimintahäiriö.
⚠ Ovatko ABS-jarrut pakolliset?
Kyllä. Ne ovat pakolliset kaikissa EU-alueella myytävissä autoissa ja moottoripyörissä.
⚠ Miten ABS-jarrut vaikuttavat äkkijarrutuksessa?
ABS-jarrut toimivat erinomaisesti juuri äkkijarrutuksessa, esimerkiksi kun kuljettaja joutuu äkkiä väistämään tiellä olevaa estettä. Äkkijarrutuksenkin aikana ohjaaminen on mahdollista.
⚠ Sopivatko ABS-jarrut maastoajoon?
Lukkiutumaton jarrujärjestelmä ei sovellu kovinkaan hyvin maastoajoon. Se on kehitetty ajoneuvoille, jotka ajavat tasaisella pinnalla.
⚠ Mistä tietää onko autossa ABS-jarrut?
Viimeisten 15 vuoden aikana EU:ssa on ollut sallittua myydä ainoastaan ABS:llä varustettuja autoja, joten tätä uudemmista autoista ABS:n pitäisi löytyä. Helpoiten asian näkee kojelaudasta: löytyykö ABS:n merkkivaloa? Toisaalta voit myös lukea ajoneuvon ohjekirjaa, jossa jarrujärjestelmän tyyppi ilmoitetaan.
Jos asia ei selviä näin, katso konepellin alta, näkyykö pääsylinteriin kytkettyä ABS-pumppua. Jos tätäkään ei näy, voit vielä tarkistaa, näkyykö pyörän takana joustavaa, jarrusatulassa kiinni olevaa kumista jarruletkua ja nopeusanturin johtoa. Jos näitäkään ei näy, autossa ei ole ABS-jarruja.
⚠ Mistä tiedän, ovatko autoni ABS-jarrut rikki?
Useimmiten ABS-merkkivalo syttyy, kun järjestelmässä on vikaa. Ilmeinen merkki rikkoutumisesta on myös, kun jarrupoljin ei enää tottele, tai se vaatii tavallista enemmän voimaa totellakseen. Toisaalta merkki järjestelmän rikkoutumisesta saattaa olla myös pyörien lukkiutuminen normaaliajossa tai epätavalliset, klikkaavat äänet.
Yhteenveto
Kommentoi