Jarrujärjestelmän tehokas toiminta on yksi turvallisen ajamisen avaintekijöistä. Täten jarrujen kunnon hyvänä pitäminen on jokaisen autonomistajan vastuu: kulutustavarat tulisi vaihtaa ajoissa, putkisto tarkistaa vuodoilta ja ilmata järjestelmä, jos siellä on ilmaa. Katsotaanpa syitä siihen, miksi järjestelmässä olisi ilmaa. Tässä artikkelissa kerromme, mikä on jarrujen ilmauksen oikea järjestys.
5 syytä siihen, miksi järjestelmässä on ilmaa
Miten voi tietää, milloin autosi jarrut tulee ilmata
Ongelman oireet ovat sille tyypillisiä. Kun poljinta painetaan, voit tuntea, että sen vaste on huomattavasti vähentynyt. Joskus poljinta tulee painettua monta kertaa, jotta jarrut toimivat. Jokaisella painamisella poljin muuttuu jäykemmäksi. Joskus jarrutus alkaa vasta, kun poljinta painetaan melkeinpä täysin pohjaan. Ajoneuvosi jarrutusmatkasta tulee huomattavasti tavallista pidempi.
Jos huomaat ainakin yhden näistä oireista, ilmaa autosi jarrut.
Miten auto valmistetaan ilmausta varten
Jarruputkista ilman poistamisen vaiheiden järjestys vaihtelee riippuen ajoneuvon merkistä ja mallista. Sitä määrittelee myös jarrujärjestelmän rakenne, ja lisäyksiköiden sekä koneistojen läsnäolo. Täten, ennen toimenpiteiden aloittamista tulee varmistaa, että ajoneuvon käyttöohje luetaan huolellisesti. Sen tulee sisältää yksityiskohtainen kuvaus ilmauksesta juuri autosi tarkkaa mallia varten. Joissain tapauksissa, jos autossasi on paljon sähköjärjestelmiä, et voi tehdä sitä ilman asiantuntevaa avustusta.
Valmistele jarrujen ilmaustyökalut ja muut tarvittavat toimet ja tarvikkeet.
Tulet tarvitsemaan seuraavat:Eri automallien jarrujen ilmauksen toimenpiteen yksityiskohtia
Vaiheiden järjestys riippuu seuraavista:- Onko taka-akselilla jarrupaineen säätöventtiiliä. Se löytyy yleensä asennettuna hyötyajoneuvoista ja aikaisempien sukupolvien henkilöautoista. Tietyissä tieolosuhteissa se ehkäisee jarrunesteen syöttöä takapyörille. Täten ilmataksesi jarrut oikeanlaisesti näissä ajoneuvoissa, älä vapauta kuormitusta taka-akselilta nostamalla autoa nosturilla tai tunkilla.
- Jarrupiirien kokoonpano. Toimenpide sisältää ilman poistamisen jokaisesta jarrumekanismista. Ilma poistetaan ensin yhdestä jarrupiiristä, ja sitten toisesta. Jos jarrupiirit sijaitsevat vinosti, sinun tulisi aloittaa siitä jarrumekanismista, joka on kauimpana pääjarrusylinteristä: useimmiten kyseessä on oikea takapyörä. Seuraavaksi siirry vasempaan etupyörään, sitten vasempaan takapyörään ja viimein oikeaan etupyörään.
Jos jarrupiirit sijaitsevat rinnakkain ja liittävät etu- ja takapyörät, sitten järjestelmä tulisi ilmata ympyrän suuntaisesti. Ilma poistetaan ensin takajarrumekanismista, joka on kauimpana pääjarrusylinteristä, ja sitten takavastineesta. Tämän jälkeen siirrytään etupyöriin.
Huomaa: jarrujen ilmauksen kuvio on yksilöllinen jokaisessa mallissa, sillä se riippuu jarrujärjestelmän suunnittelusta. Täten ennen työn aloittamista, lue aina käyttöohje huolellisesti.
- Onko autossa lukkiutumatonta jarrujärjestelmää (ABS). Tämä järjestelmä ehkäisee pyöriä lukittumasta täysin jarrutuksen aikana, jotta vältettäisiin luistamista. Se löytyy useimmista moderneista autoista. Se ehkäisee hallinnan menettämistä hätäjarrutuksen yhteydessä, tai kun yritetään pysähtyä liukkaalle pinnalle. Sen suunnittelu koostuu jarrupainemodulaattorista, ja siitä täytyy myös poistaa ilma.
- Hydraulinen jarrujen alipainetehostimen sijasta. Tämä voidaan löytää BMW 7 -sarjasta (E32), Nissan Cedric Y32 -autosta, Toyota Land Cruiser 105 -autosta, Mitsubishi Pajero III -autosta ja muista ajoneuvoista. Joissain autoissa sitä käytetään alipainetehostimen lisänä. Tässä tapauksessa pumppu täytyy käynnistää ilman poistamiseksi.
- Lisäominaisuudet. Jos autosi on varustettu esimerkiksi elektronisella ajonvakautusjärjestelmällä, on järkevämpää hakea apua autokorjaamon asiantuntijoilta jarruputkien ilmaamiseen. Voit myös suosia asiantuntijoille ulkoistamista, jos ABS-yksiköt sijaitsevat ajoneuvon eri osissa; tässä tapauksessa toimenpide vaatii diagnostisen skannerin käyttöä ja se käynnistetään ohjelmiston avulla. Land Cruiser 200, BMW X5 ja muita autoja on tämän tyypin malliluettelossa.
Miten jarrut ilmataan ajoneuvossa, jossa ei ole ABS-jarruja
- Ruuvaa irti säiliön korkki.
- Täytä jarrunestettä ”Max”-merkkiin asti.
- Kaada vähän nestettä tyhjennyssäiliöön.
- Liitä letku jarrun ilmausruuviin, ja upota sen toinen pää tyhjennyssäiliöön, jossa on nestettä.
- Pyydä avustajaa painamaan jarrupoljinta useasti peräkkäin, ja painamaan sitä sitten niin pitkälle kuin mahdollista.
- Ruuvaa irti samaan aikaan ilmausruuvi, jotta nestettä virtaisi letkun läpi.
- Pyydä avustajaasi painamaan poljinta pohjaan asti.
- Seuraa ilmausruuvista tulevaa nestettä. Siinä on kuplia.
- Kierrä ilmausruuvi kiinni. Tämän jälkeen avustajasi voi nostaa jalan polkimelta.
- Toista toimenpide 4-5 kertaa jokaisen jarrumekanismin kohdalla.
- Älä unohda seurata nesteen tasoa säiliössä ja täytä se ”Max”-kohtaan asti.
- Tarkista työn aikana, että nestettä ei päädy auton koriin. Se sisältää komponentteja, jotka muodostavat tuhoavan vaikutuksen maalipintaan. Sinun tulee myös ehkäistä aineen roiskumista jarrupaloille. Jos niin on käynyt, vaihda jarrupalat uusiin.
Miten ilmataan jarrut autoista, joissa on ABS-järjestelmä
Ilmataksesi jarrut ajoneuvoissa, joissa kaikki ABS-yksiköt ovat yhdessä moduulissa, noudata seuraavia vaiheita:- Irrota ABS-sulake.
- Tee kaikki yllä mainitut vaiheet.
- Asenna sulake uudelleen.
- Varmista, että ABS-vikaan viittaava kojelaudan merkkivalo ei ole päällä.
Miten ilmataan jarrut autoista, joissa on hydraulinen jarrutehostimen pumppu
Tee seuraavat vaiheet:- Poista ABS-sulake kannastaan.
- Kiinnitä letku ilmausruuviin. Upota sen toinen pää tyhjennyssäiliöön, joka on täynnä jarrunestettä.
- Pyydä avustajaasi painamaan poljin pohjaan asti. Tässä tapauksessa ei ole tarvetta painaa sitä montaa kertaa.
- Pyydä avustajaasi käynnistämään sytytys kääntämällä avainta oikeaan asentoon. Tämä aktivoi pumpun.
- Odota, kunnes pumppu poistaa kaiken ilman järjestelmästä. Toisin sanoen, kunnes ilmausruuvista virtaavassa nesteessä ei ole ilmakuplia.
- Toista toimenpide jokaiselle pyörän sylintereistä (jarrusatuloista).
- Seuraa nesteen tasoa säiliössä. Täytä se ”Max”-tasoon ennen jokaista sykliä, sekä ilmaustoimenpiteen jälkeen.
- Pyydä avustajaasi kytkemään sytytys pois päältä.
- Asenna sulake takaisin paikalleen. Varmista, että ABS-vikaan viittaava kojelaudan merkkivalo ei ole päällä.
Miten ilmataan jarruputket, jos ketään ei ole auttamassa
Jos sinua ei ole auttamassa kukaan, on mahdollista tehdä toimenpide myös yksin.
Tähän on useita tapoja:- Ilmaus tehdään samoin kuin avustajan kanssa, mutta polkimen pohjassa pitämiseen tulisi käyttää kaasujousta. Tätä varten voit poistaa väliaikaisesti sellaisen konepellistä tai takaluukusta. Kätevämpää työtä varten voit ostaa erityisen jarrujen ilmaussarjan. Se sisältää kiinnikkeitä, sovittimia, letkuja ja tyhjennyssäiliön. On hyvin kätevää, että säiliössä on vahva magneetti, jonka avulla sen voi kiinnittää mihin tahansa auton korin osaan, ja se ehkäisee säiliötä kääntymästä ylösalaisin ja läikyttämästä nestettä.
- Ilmaus erityisen alipainepumpun avulla. Tämä tehdään seuraavalla tavalla: täytä säiliö käyttönesteellä maksimaaliseen tasoon asti. Yhdistä pumpun letku pyörän sylinterin (jarrusatulan) ilmausruuviin, jonka kanssa työskentelet. Pumppu imee nesteen ja kerää sen erityiseen säiliöön, ja sitten ilma poistetaan.
- Ilmaus paineistamalla paisuntasäiliön. Tähän voi tarvita useita eri laitteita: ruiskuja, pieniä manuaalisia kompressoreita ja muita työkaluja. Niiden toimintaperiaate perustuu ilman tai jarrunesteen syöttämiseen paisuntasäiliöön paineen alla. Näin neste alkaa kiertämään putkistossa ja se korvaa polkimen painamisen prosessin. Loput prosessista on samankaltainen tavalliseen ilmaustoimenpiteeseen: ilmakuplainen jarruneste tyhjennetään letkun kautta, joka on kiinnitetty jarrusylinterin (jarrusatulan) ilmausruuviin.
Johtopäätös
Kaikki jarrujärjestelmän viat tulee eliminoida heti niiden syntyessä. Järjestelmässä ei saisi olla ilmaa. Täten, heti kun epäilet, että jarruissa on ilmaa, ne tulee ilmata käyttäen vinkkejämme avuksi siihen.
Kommentoi