Jarruneste: 7 parasta tuotemerkkiä

Jarruneste: 7 parasta tuotemerkkiä

On olemassa monia erilaisia jarrunesteitä ja ne poikkeavat toisistaan vaikuttavilta aineiltaan, ominaisuuksiltaan ja hinnoiltaan. Jos olet siis miettinyt, mikä jarruneste autollesi sopii, mistä jarruneste koostuu, mikä on sopiva jarrunesteen vaihtoväli ja miten vaihtotarpeen voi tunnistaa, lue eteenpäin. Tässä artikkelissa käymme läpi jarrunesteiden toimintaa ja ominaisuuksia ja esittelemme seitsemän ensiluokkaisen hyvää tuotemerkkiä.

Mitä on jarruneste ja miten se toimii?

Jarruneste on hydraulinen neste, jota käytetään autoissa ja moottoripyörissä välittämään jarrutusvoima jarrupolkimelta jarrusylinteriin tai -mäntään. Poljinta painaessa syntynyt energia muuttuu jarrupaineeksi, joka puristaa jarrupaloja kiinni jarrulevyyn tai jarrukenkiä kiinni jarrurumpuun. Nämä ovat yhteydessä pyörännapoihin ja sitä kautta pyöriin, minkä seurauksena auto jarruttaa. Jarruneste on siis jarrujen toiminnan kannalta elintärkeä eliksiiri, eivätkä jarrut toimi ilman sitä.

Jarruttaminen tuottaa runsaasti lämpöä, joten nesteen kiehumispisteen on oltava korkea. Toisaalta neste ei saa jäätyä tai menettää ominaisuuksiaan myöskään matalissa lämpötiloissa, sillä tämä olisi vaarallista. Tämän takia jarruneste koostuu liuottimista eli lähinnä polyglykoleista (tai harvemmin silikoneista tai mineraaliöljystä), voitelevista synteettisistä aineista sekä lisäaineista, joiden tehtävä on ehkäistä korroosiota, hapettumista ja vaahtoamista.

Mitä on jarruneste ja miten se toimii

Jarrunesteen vaihtaminen on helppoa eikä siihen tavallisesti tarvita sen kummempia tarvikkeita tai työkaluja. Tärkeää on valita sopiva neste ja huolehtia, että sitä on riittävästi ja ettei sitä vuoda ulos järjestelmästä. Jarrunesteen tavanomainen vaihtoväli on 1-2 vuotta. Siihen vaikuttavat ajoneuvon ja nesteen tyyppi, valmistajan omat suositukset ja ajotapa. Vaihtotarpeesta voivat kieliä ABS-merkkivalon syttyminen, ongelmat jarruttaessa, palaneen haju ja jarruista kuuluvat epätavalliset äänet. Jarrunesteen väri voi myös ilmaista vaihtotarpeen: hyvä jarruneste on kellertävää, pilalle mennyt taas sameaa ja vihertävää tai rusehtavaa.

Jarrunesteiden tyypit

Jarrunesteiden tyypit

On olemassa useita erilaisia jarrunesteitä. Niillä on erilaisia standardeja, mutta Suomessa ja monissa muissa maissa ne on totuttu luokittelemaan Yhdysvaltain liikenneministeriön (DOT, Department of Transport) standardien mukaan. Yleisimmät DOT-standardien mukaiset jarrunesteet ovat DOT 3, DOT 4, DOT 5 ja DOT 5.1. Ne eroavat toisistaan kuiva- ja märkäkiehumispisteiden ja viskositeetin (kuinka valuvaa neste on) osalta. Esittelemme niiden ominaisuuksia alla.

  • DOT 3 -jarruneste. Tämän nesteen kuivakiehumispiste (kiehumispiste, kun nesteessä ei ole vettä) on 205 °C ja märkäkiehumispiste (kiehumispiste, kun nesteessä on vettä) 140 °C. Tällaiset jarrunesteet ovat glykolipohjaisia. Niitä käytetään monissa tavallisissa autoissa. DOT 3:n haittapuoli on lyhyempi säilyvyys, sillä neste imee ilmaa, mikä haittaa jarrutustehoa. DOT 3 -jarruneste kannattaakin vaihtaa vuosittain.
  • DOT 4 -jarruneste. Tällaista jarrunestettä on saatavilla tavallisena (DOT 4) ja matalaviskositeettisena (DOT 4-LV) versiona. DOT 4 -jarrunesteen kuivakiehumispiste on 230 °C ja märkäkiehumispiste 155 °C, eli ne ovat lisäaineiden ansiosta hieman DOT 3 -nestettä korkeammat. On olemassa myös Super DOT 4 -nimellä tunnettuja tämän luokituksen jarrunesteitä, joissa kiehumispisteet voivat ylittyä reippaastikin – tällaisia käytetään lähinnä kilpa-autoissa. Moniin DOT 3:sta käyttäviin autoihin voi käyttää myös DOT 4 -nestettä, mutta varmista asia automallisi kohdalla. Myös nämä nesteet ovat glykolipohjaisia ja imevät ilmaa. DOT 4 -jarrunesteet kannattaa vaihtaa kahden vuoden välein.
  • DOT 5 -jarruneste. Tämä on jarrunesteistä suorituskykyisintä ja myös selvästi kalleinta. Sitä käytetään esimerkiksi puolustusvoimien ajoneuvoissa ja sen kuivakiehumispiste on 260 °C ja märkäkiehumispiste 180 °C, eli ne ovat DOT 4:n kiehumispisteitä korkeammat. Toisin kuin DOT 3-, 4- ja 5.1 -nesteitä, DOT 5 -nestettä ei voi sekoittaa muihin jarrunesteisiin. DOT 5 ei ime vettä ja toisin kuin muut jarrunesteet, se on silikonipohjainen. Tällaista nestettä ei juurikaan tarvita siviilikäytössä.
  • DOT 5.1 -jarruneste. Tätä glykolipohjaista nestettä voi sekoittaa DOT 3- ja DOT 4 -nesteiden kanssa (mutta ei silikonipohjaisen DOT 5:n!). Toisin kuin DOT 5, se sitoo vettä. DOT 5.1:n kiehumispisteet ovat samat kuin DOT 5:lla: kuivakiehumispiste on 260 °C ja märkäkiehumispiste 180 °C. Kylmissä lämpötiloissa DOT 5.1:n viskositeetti on matala. Tällainen jarruneste sopii loistavasti korkean suorituskyvyn ajoneuvoille. DOT 5.1 -jarruneste kannattaa vaihtaa kahden vuoden välein.

Seitsemän parasta jarrunestettä

1. Bosch

Jarrunesteita Bosch

Saksalainen Bosch on tunnettu laadukkaista tuotteistaan. Yritys valmistaa kaikkia edellä mainittuja jarrunestetyyppejä erikseen, DOT 3-, 4- ja 5.1 -kriteerit täyttäviä ENV6- ja ESI6-jarrunesteitä sekä LHM Plus -nimistä mineraalista hydraulista öljyä jarrujärjestelmille, jotka perustuvat mineraaliöljyn hydrauliikkaan. Monissa vertailuissa Boschin jarrunesteet ja -öljyt ovat sijoittuneet parhaiden joukkoon. Esimerkiksi Carbibles.com-sivusto kiittelee arvostelussaan erityisesti Bosch ESI6-32N-nestettä pitkästä käyttöiästä ja yhteensopivuudesta DOT 3:n, DOT 4:n ja DOT 5.1:n kanssa.

2. Brembo

Jarrunesteita Brembo

Italialainen Brembo on tunnettu laadukkaista jarruosistaan, joita se valmistaa huippuluokan automerkeille kuten Mercedes-Benzille, Lamborghinille, Ferrarille, Maseratille ja Aston Martinille. Brembon valikoimaan kuuluvat normaali- ja matalaviskositeettiset DOT 4 -nesteet (jotka täyttävät myös DOT 3 -kriteerit) sekä DOT 5.1 -jarruneste sekä mineraalinen hydrauliikkaneste LHM PSA. Kaikki Brembon Premium-nesteet ylittävät DOT-laatustandardit. Lisäksi moottoripyörille on tarjolla erityisen hyvin kilpa-ajoon soveltuvat DOT 4 Sport.EVO 500++- ja LCF 600 PLUS -nesteet.

3. Febi Bilstein

Jarrunesteita Febi Bilstein

Myös saksalaisfirma Febi Bilsteinin jarrunesteet tunnetaan laadusta. Tunnetuin tuote on täyssynteettinen, glykolipohjainen DOT 4 Plus, joka siis täyttää myös DOT 3 -standardit. Neste sisältää korroosion- ja hapettumisenestoaineita ja sen kuivakiehumispiste on 260 °C ja märkäkiehumispiste 180 °C, eli molemmat ylittävät DOT 4 -standardit. Nestettä voi yleensä sekoittaa muiden DOT 3-, 4- ja 5.1-nesteiden kanssa.

4. Valeo

Jarrunesteita Valeo

Ranskalainen Valeo tunnetaan innovatiivisista tuotteistaan. Sen Valeo DOT® -jarrunesteitä on saatavilla DOT 3-, 4- ja 5.1-standardeille ja ne sopivat myös keskenään sekoitettaviksi. Myös erityisesti urheiluautoille suunnattua DOT 4+ -nestettä voi sekoittaa edellä mainittuihin. Valeolla on myynnissä myös mineraaliset LHM- ja LHM PSA -hydrauliöljyt, jotka on suunnattu tiettyihin Citroënin malleihin ja joita ei saa sekoittaa muiden nesteiden kanssa.

5. Castrol

Jarrunesteita Castrol

Energiayhtiö BP:n omistaman Castrolin nesteet ovat menestyneet erinomaisesti monissa jarrunestevertailuissa. Varsinkin Castrol SRF Racing -jarrunestettä pidetään yhtenä markkinoiden parhaista nesteistä. Se ylittää DOT 3- ja DOT 4 -standardit reippaasti 310 °C kuivakiehumispisteellään ja 270 °C märkäkiehumispisteellään. Nesteen jarrutusominaisuudet ovat erinomaiset ja sen käyttöikä on pitkä, mutta se on muita nesteitä kalliimpaa ja sitä myydään vain litran astioissa. Castrolin valikoimasta löytyvät kuitenkin myös tavanomainen DOT 4 -jarruneste ja sen erityisesti korkeille ja matalille lämpötiloille mukautetut versiot. Peruskäyttöön nämä riittävät erinomaisesti.

6. Hella

Jarrunesteita Hella

Saksalainen Hella valmistaa monenlaisia varusteita ajoneuvoihin ja erityisen hyvin se tunnetaan valojen valmistajana. Hella Pagid -jarrunesteet ovat myös erittäin hyvälaatuisia ja ne ylittävät DOT-standardien vaatimukset kuiva- ja märkäkiehumispisteiden ja viskositeetin osalta. Niitä on saatavilla standardeille DOT 3, DOT 4, DOT 4-LV ja 5.1, ja lisäksi tarjolla on LHM-mineraaliöljy. Hellan valikoimaan kuuluvat myös erikseen myytävät jarrupuhdistusaine ja asennustahna.

7. TRW

JarrunesteitaTRW

Yhdysvaltalainen, nykyään saksalaisomistuksessa oleva ZF TRW Automotive tunnetaan monenlaisten autonosien valmistajana. TRW:n valikoimaan kuuluvat myös jarrunesteet DOT 3, DOT 4, DOT 4 ESP, DOT 5.1, DOT 5.1 ESP sekä Grand Prix 600. Lisäksi valikoimaan kuuluvat LHM Plus Mineral -mineraalinesteet ja erityiskäyttöinen SSF-neste. Kaikkien TRW:n jarrunesteiden kuiva- ja märkäkiehumispisteet ylittävät DOT-standardit, ja erityisesti DOT 3- ja 4 -nesteiden kohdalla ero on huomattava. Eri standardit täyttävien nesteiden pullot on merkitty värikoodeilla: DOT 3:t punaisin, DOT 4:t sinisin, DOT 5:t keltaisin ja Grand Prix 600 mustin korkein. Tämä helpottaa pullojen erottamista keskenään.

Yhteenveto

  • i Jarruneste on jarrujen elämän eliksiiri. Sen ansiosta jarrutuspaine siirtyy polkimelta jarrujärjestelmään.
  • i Jarrunesteet luokitellaan useimmiten neljään eri tyyppiin, jotka ovat DOT 3, 4, 5 ja 5.1. Näistä erityisesti 3 ja 4 ovat käytössä normaaleissa ajoneuvoissa. Lisäksi on olemassa mineraalisia hydraulisia nesteitä ja erityisnesteitä, joiden ominaisuuksia on paranneltu.
  • i Jarruneste vaihdetaan yleensä 1-2 vuoden välein. Oikea-aikainen vaihto on hyvin tärkeää ja erilaiset auton ongelmat ja äänet voivat kieliä vaihtotarpeesta. Myös jarrunesteen väri voi viitata siihen, että se tulee vaihtaa.
  • i Laajan valikoiman nesteitä autoosi tai moottoripyörääsi löydät AUTODOC-verkkokaupasta. Asiantuntijamme auttavat sinua mielellään löytämään sopivan nesteen juuri sinun ajoneuvoosi. Tervetuloa tutustumaan valikoimaamme!
    Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

    Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja