Synteettinen öljy vs. mineraaliöljy: mikä on parasta öljyä autoosi

Synteettinen öljy vs. mineraaliöljy: mikä on parasta öljyä autoosi

Nykyään automarkkinoilla on paljon eri moottoriöljyjä. Ne eroavat niiden koostumukseltaan, hinnaltaan, viskositeetiltaan, laadultaan ja kestävyydeltään. Tällä hetkellä synteettiset voiteluaineet ovat erityisessä kysynnässä. Kerromme, mitä ne ovat ja mitä etuja niillä on verrattuna tavallisiin öljyihin. Autamme myös autoosi sopivimman voiteluaineen valitsemisessa.

Mitä on synteettinen moottoriöljy?

Synteettiset öljyt eroavat mineraaliöljyistä syvemmällä jalostuksella sekä lisäaineiden listalla. Erilaiset synteettiset voiteluaineet voivat myös omata eri koostumuksia ja ominaisuuksia. Ne voivat käyttää pohjaöljyinä mineraaliöljyjä, jotka on jalostettu vetykrakkauksella, sekä glykolien, eetterien, esterien, polyalfaolefiinien ja muiden kemikaalien johdannaisia. Joskus pohjaöljyjen eri ryhmiä sekoitetaan keskenään. Tällaiset tuotteet kuuluvat yleensä synteettisiin seoksiin, ja niitä kuvataan joskus semisynteettisinä voiteluaineina.

Mitä on synteettinen moottoriöljy

Mitä ovat synteettisen moottoriöljyn edut?

  1. Paremmat voitelun ominaisuudet. Tällaisten tuotteiden lisäaineiden molekyylit ovat kestävämpiä, täten ehkäisten öljykalvoa tuhoutumasta korkeassa kuormituksessa. Tämä tarkoittaa, että moottorin osat tulevat olemaan suojassa jopa äärimmäisen korkeissa lämpötiloissa.
  2. Vastustuskyky hapettumiselle. Lisäaineet säilyttävät ominaisuutensa korkeissa lämpötiloissa pidempään, ja tämä vaikuttaa koko tuotteen käyttöikään myönteisesti. Lisäksi tällaiset voiteluaineet ovat paremmin vastustuskykyisiä palamiselle, jonka takia niitä ei tarvitse täyttää yhtä usein.
  3. Polttoainetalous. Tuotteen homogeenisen molekyylirakenteen vuoksi koskettavien moottorin osien välinen kitkakerroin alenee huomattavasti. Johtuen tästä moottorin tehokkuus kasvaa, sillä moottori tuhlaa vähemmän energiaa kitkan poistamiseen.
Mitä ovat synteettisen moottoriöljyn edut
  1. Erinomainen juoksevuus matalissa lämpötiloissa. Synteettiset voiteluaineet säilyttävät melko matalan viskositeetti-indeksin matalissa lämpötiloissa ja niitä voidaan pumpata. Tämän ansiosta voiteluaine siirtyy moottoriin ensimmäisen muutaman sekunnin kuluttua moottorin käynnistymisestä jopa pakkasella. Tämä vähentää moottorin kulumista huomattavasti, sillä suurin osa moottorivahingosta ilmestyy ensimmäisten minuuttien aikana sen käynnissä olemisesta.
  2. Minimaalinen määrä hiilisakkaa. Synteettisillä komponenteilla varustetut tuotteet käyttävät erittäin jalostettuja yhdisteitä pohjaöljyinä, ja sen vuoksi niissä ei ole melkeinpä ollenkaan epäpuhtauksia. Tämän ansiosta moottorin osiin ei muodostu saostumia.

Kuinka usein synteettiset öljyt tulee vaihtaa?

Joissain autoissa se tulee tehdä jokaisen 5000 kilometrin välein. 25 000 kilometrin öljynvaihtoväli saattaa riittää muille. Tämä vaihtoväli riippuu ajoneuvon suunnittelusta ja tuotantovuodesta, auton käyttöolosuhteista sekä tuotteen koostumuksesta. Tästä johtuen on parasta noudattaa ajoneuvon ja autokemikaalin valmistajien suosituksia liittyen moottoriöljyn vaihtamiseen. Yleensä vanhat ja turboahdetut ajoneuvot – sekä korkean kuormituksen alla toimivat ajoneuvot – vaativat useammin tapahtuvia öljynvaihtoja.

Kuinka usein synteettiset öljyt tulee vaihtaa

Mikä öljyn viskositeetti on parempi?

Voiteluaineen vaadittu viskositeetti määräytyy moottorin designin perusteella ja se on aina määritelty ajoneuvon omistajan käyttöohjeessa. On kiellettyä käyttää eri viskositeetin tuotteita, sillä öljykalvon paksuus, sen kestävyys sekä tuotteen juoksevuus tietyissä lämpötiloissa ovat läpikotaisesti arvioituja moottorin suunnitteluvaiheessa. Siltikin autonvalmistajat antavat yleensä vaihtoehtoja useasta viskositeetista. Mitä autolle tulisi siis valita? Ja mitkä ovat eroavaisuudet 5w20- ja 5w30-öljyjen välillä?

Moottoriöljyn viskositeetti määräytyy SAE:n (Society of Automotive Engineers) standardien mukaan. Koodin ensimmäinen luku määrittelee tuotteen ominaisuudet matalissa lämpötiloissa ja toinen korkeissa lämpötiloissa. Kirjain ”W” tarkoittaa, että tuote on tarkoitettu talvikäyttöön.

Matalan lämpötilan ominaisuudet viittaavat minimilämpötilaan, jossa öljy pysyy tarpeeksi juoksevana siihen, että käynnistysmoottori pyörittää moottoria ja öljypumppu siirtää voiteluainetta järjestelmän läpi nopeasti. Vastaavasti 0W-luokan öljyillä on optimaaliset ominaisuudet moottorin toimintaan -35 °C:ssa, 5W – -30 °C:ssa, 10W – -25 °C:ssa, 15W – -20 °C:ssa, 20W – -15 °C:ssa ja 25W – -10 °C:ssa. 

Kun arvioidaan korkean lämpötilan ominaisuuksia ympäristön lämpötilalla ei ole merkitystä, sillä moottorin osat lämpenevät huomattavasti myös kylmällä säällä. Tämän takia kinemaattiset ja dynaamiset viskositeetit, jotka mitattiin vastaavassa järjestyksessä 100 °C:ssa ja 150 °C:ssa, otettiin huomioon öljyn luokituksen määrittelyssä. Luokat ovat 20, 30, 40, 50 ja 60, joissa korkeammat luokat omaavat korkeamman viskositeetin.

Täten, jos vertaat 0W20- ja 5W20-voiteluaineita, ensimmäinen takaa paremman moottorin toiminnan alle nollan lämpötiloissa. Samaan aikaan molempien tuotteiden korkean lämpötilan ominaisuudet ovat samoja. Eli jos asut alueella, jolla on leutoja talvia, ei ole tarvetta ostaa 0W20-öljyjä: ne maksavat usein enemmän.

0W20-voiteluaineita

Mitä tulee 5W20- ja 5W30-merkittyihin tuotteisiin, eroavaisuus on korkean lämpötilan ominaisuuksissa. 5W30 öljyluokka on sakeampi. Se muodostaa paksumman öljykalvon moottorin osiin, joissa on korkea leikkauskestävyys. Tämän takia se on sopivampi moottoreihin, joita käytetään korkean kuormituksen alla. Suuremman viskositeetin omaavat voiteluaineet ovat myös hyödyllisiä, jos ajoneuvoa ajetaan suuressa kaupungissa, jossa on jatkuvasti liikenneruuhkia.

5W20-voiteluaineita pidetään silti energiaa säästävänä, sillä moottori tuhlaa vähemmän energiaa vierimisvastuksen peittoamiseen niiden suhteellisen pienen tiheyden vuoksi. Tämän takia niitä voidaan käyttää myös nopeissa urheiluautoissa. Vaihtoväleistä tulee kuitenkin lyhyemmät tässä tapauksessa ja ajoneuvot on varustettu erityisesti suunnitelluilla moottoreilla, joilla on äärimmäisen tiukat välykset.

5W20-voiteluaineita

Onko mahdollista sekoittaa tavallisia ja synteettisiä öljyjä?

Ei ole suositeltavaa sekoittaa moottoriöljyjä, joilla on eri koostumus. Ne saattavat sisältää epäyhteensopivia komponentteja, josta johtuen tuote voi alkaa muodostamaan liejua tai sakkaumia, tai se voi vaihtaa ominaisuuksiaan.

Jos haluat vaihtaa uudenlaiseen öljyyn ja valmistaja sallii tällaisen vaihdon, sinun tulee valuttaa voiteluaine kokonaan, huuhdella järjestelmä ja kaataa vasta sitten uusi tuote sisään. 

Onko mahdollista sekoittaa tavallisia ja synteettisiä öljyjä

Johtopäätös

Moottorin pitkäikäisyys riippuu suoraan siitä, valitsitko oikean tuotteen vai et. Lisäksi sen ominaisuudet määrittelevät myös moottorin suorituskykyä monella eri tavalla. Toivomme, että yllä mainittu tieto auttaa sinua löytämään parhaan voiteluaineen autoosi helposti.

    Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

    Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja