Jäähdytysneste: Toiminnot, erot ja värit

Jäähdytysneste: Toiminnot, erot ja värit

Jäähdytysneste on autojen jäähdytysjärjestelmän nestettä, jota käytetään nimensä mukaisesti moottorin jäähdyttämiseen. Jäähdytysnesteillä on erilaisia ominaisuuksia. Nämä nesteet kuuluvat auton tärkeimpiin, sillä ne varmistavat osaltaan moottorin optimaalisen toiminnan.

Tässä artikkelissa esittelemme jäähdytysnesteen toimintaperiaatetta ja erilaisia jäähdytysnesteiden tyyppejä ja niiden ominaisuuksia. Kerromme myös, mitkä ovat huonon tai huonoksi menneen jäähdytysnesteen aiheuttamien vikojen oireita ja kuinka vaihdat jäähdytysnesteen itse.

Jäähdytysnesteen toimintaperiaate

Jäähdytysnesteen toimintaperiaate

Auton jäähdytysnesteellä (eli jäähdytinnesteellä) tarkoitetaan pakkasnesteen eli glykolin ja veden sekoitusta, jota käytetään ajoneuvon jäähdytysjärjestelmässä. Sen tehtävä on toisaalta nostaa järjestelmän kiehumispistettä ja toisaalta laskea sen jäätymispistettä, suojaten moottoria ja taaten sen toimintakyvyn sekä kuumalla että kylmällä säällä. Nesteillä on monenlaisia myönteisiä korroosiota, kalkkia, kattilakiveä sekä ilmakuplia torjuvia ominaisuuksia ja ne myös voitelevat järjestelmän laakereita ja muita osia.

Jäähdytysnesteen toiminta perustuu kiertoon. Viileä jäähdytysneste virtaa ensin kuumaan moottoriin ja auttaa viilentämään sitä, mikä takaa moottorin optimaalisen toimintakyvyn. Se kuumenee ensin moottorissa, minkä jälkeen se virtaa jäähdytinkennoon, jossa se kulkee jäähdytinkennon putkien läpi. Tällöin ulkoa virtaava ilma viilentää sen. Viilentämistä voidaan tehostaa tuulettimen tai vesipumpun avulla. Tämän jälkeen viilennyt neste palaa jälleen moottoriin ja prosessi toistuu. Jäähdytysnesteen lämpötilaa prosessin aikana mittaa erillinen jäähdytysnesteen lämpötila-anturi. Tarkalleen ottaen se mittaa termostaatin ja jäähdytysnesteen lämpötilaa ja välittää lukemat moottorinohjausyksikölle, joka optimoi toiminnan.

Jäähdytinnesteitä on olemassa hyvin monenlaisia. Ne voivat olla etyleeniglykoli- tai propyleeniglykolipohjaisia ja niihin lisätään yleensä erilaisia lisäaineita. Niitä myydään sekä heti käyttövalmiina eli valmiiksi sekoitettuina että myös tiivisteinä, joista sekoitetaan itse veden kanssa vaadittava jäähdytinnesteen ja veden seossuhde. Jäähdytysnesteen sekoitussuhde riippuu automallista ja käyttöolosuhteista. Se, millainen neste ajoneuvolle ylipäätään sopii, on merkkikohtaista. Jäähdytysnesteet eroavat toisistaan väreiltään ja vaikuttavilta aineiltaan. On äärimmäisen tärkeää valita ajoneuvolle sopiva jäähdytysneste. Lue eri tyypeistä alempana.

Jäähdytysnesteen tyyppejä ja niiden ominaisuuksia

Jäähdytysnesteen tyyppejä ja niiden ominaisuuksia

Kuten sanottua, on olemassa erilaisia jäähdytysnesteitä jotka eroavat toisistaan seossuhteiltaan, vaikuttavilta kemikaaleiltaan ja ominaisuuksiltaan.

 Alla esittelemme yleisimpiä jäähdytysnesteiden tyyppejä värin mukaan. 
  • Vihreä jäähdytysneste (G11). Tämä sopii lähinnä vanhempiin autoihin. Kyseessä on laimentamaton monoetyleeniglykoli, johon on yleensä lisätty esimerkiksi korroosionesto-, ruosteenesto- ja vaahtoamisenestoaineita. Vihreä jäähdytysneste on epäorgaaniseen happoteknologiaan (IAT) pohjautuva perinteinen vaihtoehto, joka ei ole yhtä pitkäikäistä kuin nykyaikaisemmat jäähdytysnesteet, mutta jota käytetään edelleen laajalti monissa autoissa. Koostumukseltaan se on ohutta ja sille ominaista on makea haju. Tämä soveltuu sekä bensiini- että dieselmoottoreihin.
  • Sininen jäähdytysneste (G11). Myös tämä sopii lähinnä vanhempiin autoihin, mutta myös hyötyajoneuvoihin. Tämä täyttää jäähdytysnesteille asetetut vähimmäisvaatimukset, mutta ei ole erityisen pitkäikäistä. Tämä soveltuu sekä bensiini- että dieselmoottoreihin. Huomioithan! Erityisesti japanilaiset autot voivat käyttää uudenaikaisempia sinisiä nesteitä, jotka eivät ominaisuuksiltaan vastaa edellä mainittua.
  • Punainen jäähdytysneste (G-12). Punaista nestettä käytetään uudemmissa autoissa. Se on pitkäikäisempää ja yleensä se ei sisällä silikaatteja tai fosfaattia. Punaiset nesteet pohjautuvat yleensä orgaaniseen happoteknologiaan (OAT) ja sopivat varsinkin eurooppalaisiin ja japanilaisiin autoihin. Tämä on koostumukseltaan ohutta ja soveltuu sekä bensiini- että dieselmoottoreihin.
  • Keltainen ja oranssi jäähdytysneste. Oranssit ja keltaiset jäähdytysnesteet edustavat usein uusinta teknologiaa, joskin joissain tapauksissa oranssi väri voi viitata IAT- ja OAT-happoteknologioiden yhdistelmään eli hybrideihin. Uusimmat jäähdytysnesteet omaavat pitkän käyttöiän ja tarjoavat erinomaisen suojan korroosiota vastaan. Nämä ovat usein yleiskäyttöisiä.
  • Vaaleanpunainen ja turkoosi jäähdytysneste. Nämä värit ovat harvinaisempia. Pinkkejä jäähdytysnesteitä käytetään varsinkin aasialaisissa autoissa, kuten Toyotassa, Hyundaissa ja Kiassa, turkooseja taas esimerkiksi joissakin BMW:n, Teslan ja Volvon autoissa.
  • Violetti jäähdytysneste (G13). Violetit nesteet soveltuvat erityisesti joihinkin Mercedes-Benzin, Audin, Porschen ja VW:n autoihin. Ne edustavat uutta sukupolvea. Niissä käytetään glyseriiniä, joka on glykolia ympäristöystävällisempää. Niitä tulisi voida sekoittaa G11- ja G12-nesteiden kanssa. Yleiskäyttöisiä, sopivat sekä bensiini- että dieselautoihin.

Huomioithan, että vaikka väri on monessa tapauksessa avuksi, siihen ei kannata luottaa sokeasti sopivaa nestettä valittaessa. Joidenkin autonvalmistajien nesteet saattavat poiketa tavanomaisesta väristä. Väri ei kerro jäähdytysnesteen koostumuksesta, koska sekä etyleeniglykoli että propyleeniglykoli ovat värittömiä. Tarkista siksi aina värin lisäksi muutkin nesteen ominaisuudet ennen kuin ostat jäähdytysnesteen. Muistathan, että yleensä eri jäähdytinnesteitä ei saa sekoittaa keskenään.

Veden sekoittaminen jäähdytysnesteeseen herättää joskus ihmetystä. Sitä käytetään seoksessa varsinkin sen lämpöä sitovan kapasiteetin vuoksi. Itse asiassa pelkkä vesikin voi periaatteessa toimia jäähdytysnesteenä, mutta tätä ei voi missään tapauksessa suositella. Pelkän veden käyttö jäähdytinaineena voi aiheuttaa auton termostaatin, jäähdyttimen ja tiivisteiden vaurioitumista. Lisäksi kiehuva vesi voi aiheuttaa moottorin ylikuumenemista.

Ongelmia ja niiden merkkejä

Jäähdytysnesteiden – erityisesti vanhempien versioiden – käyttöikä on erittäin rajallinen.

 Voit havaita ongelmat seuraavista merkeistä. 
  • ! Vuodot. Jos havaitset jäähdytysnesteen vuotoja, jotain on vialla. Jäähdytysnestettä voi vuotaa ainakin vesipumpusta, jäähdyttimestä, letkuista, sylinteristä lämmityslaitteesta sekä imusarjan halkeilleista tai löystyneistä tiivisteistä. Paikanna vuoto ja puutu ongelmaan mahdollisimman pian.
  • ! Epätavalliset hajut. Jos havaitset moottorista tulevan makeaa tai kiehuvan siirappista hajua, tämä voi viitata jäähdytysnesteeseen liittyvään toimintahäiriöön tai nesteen pilaantumiseen. Joskus moottorista voi myös nousta höyryä.
  • ! Vesipumppu hajoaa. Tämä on usein ensioire väärästä jäähdytysnesteen ja veden sekoitussuhteesta. Saatat olla laittanut seokseen liian paljon jäähdytysnestettä ja liian vähän vettä.
  • ! Moottorin ylikuumeneminen / lämpötilamittarin epätavalliset lukemat. Voivat viitata siihen, että jäähdytysneste ei enää viilennä moottoria tarpeeksi tai että seoksessa on liikaa vettä ja liian vähän jäähdytysnestettä.
  • ! Moottori pitää erikoista jauhavaa ääntä. Voi viitata yllä mainittuun syyhyn tai nesteen saastumiseen.
  • ! Ruoste, täplät tai epäpuhtaudet jäähdytysnesteessä. Ajan mittaan nesteeseen voi muodostua epäpuhtauksia ja sen ominaisuudet voivat alkaa heikentyä jatkuvassa kiehumisen ja viilentämisen prosessissa. Tällöin se on syytä vaihtaa.
  • ! Jäähdytysnesteen värin muuttuminen. Erityisesti öljyiseen, maidonvaaleaan tai ruosteenruskeaan väriin tulisi puuttua heti. Ajan myötä mikä tahansa jäähdytysneste voi alkaa muuttaa väriään, yleensä tummanruskeaan hapettuneeseen sävyyn. Tällöin se olisi syytä vaihtaa.
  • ! Jäähdytysneste häviää paisuntasäiliöstä. Syynä voi olla jäähdyttimen korkin vika. Tällöin järjestelmässä ei pääse syntymään tarvittavaa painetta ja jäähdytysnestettä häviää palamalla ylikuumenemisen vuoksi.
  • ! Jäähdytysnesteen puutos. Puutteeseen voivat johtaa vuodot ja nesteen ylikuumeneminen, jolloin sitä höyryää paineventtiilin tai huohottimen kautta ulos moottorista. Voi myös olla, että olet lisännyt nestettä liian vähän. Tarkkaile kojetaulun merkkivaloa: se syttyy, jos jäähdytysnesteen taso on liian alhainen.
  • ! Liian paljon jäähdytysnestettä. Täytä jäähdytysnestettä vain MAX-merkkiin asti. Yleensä ylimääräinen neste onneksi poistuu järjestelmästä itsestään ylivuotoletkun kautta. Pahimmassa tapauksessa saattaa kuitenkin tapahtua sähköjärjestelmän vaurioita, jos liika neste pääsee kosketuksiin moottorin johdotuksen kanssa.
  • ! Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi on rikki. Tällöin moottorinohjausjärjestelmä ei osaa annostella jäähdytysnestettä oikein ja oikea-aikaisesti. Ongelmat havaitsee kasvaneesta polttoaineenkulutuksesta ja moottorin tehon heikentymisestä.
  • ! Vesipumpun, paisuntasäiliön, jäähdyttimen korkin ja jäähdyttimen viat. Nämä kaikki vaikuttavat myös jäähdytysnesteeseen. Joskus auton jäähdyttimen tee se itse -huuhtelu voi auttaa ratkaisemaan ei-mekaanisia ongelmia.

Mikäli havaitset mitään yllä mainituista oireista ja vioista, on syytä puuttua niihin mahdollisimman pian suurempien vaurioiden ja tehon laskun välttämiseksi.

Jäähdytysnesteen lisäys ja vaihto

Jäähdytysnesteen lisäys ja vaihto

Autonvalmistaja määrittelee autoon sopivan jäähdytysnesteen tai seossuhteen ajoneuvon ohjekirjassa sekä usein jäähdytinnesteen täyttöaukon korkissa. Tutustu näihin tietoihin huolellisesti ennen kuin aloitat toimenpiteen.

Huomio! Anna moottorin viilentyä täysin ennen aloittamista, jotta vältät palovammat. Kytke seisontajarru päälle ja vaihde pysäköintitilaan tai vapaalle. Suojaa itsesi henkilönsuojaimilla ja pidä käsillä pyyhkeitä ja astioita sotkun välttämiseksi.

 Jäähdytysnesteen lisäys 

  • i Avaa konepelti ja paikanna jäähdytysnestesäiliö.
  • i Säiliön sivulla on asteikko, josta näkee jäähdytysnesteen kylmä- ja kuumatasot. Tarkista, että neste on kylmätasolla; tällöin se on viilennyt täysin.
  • i Avaa säiliön korkkia varovasti ja anna paineen purkautua. Tämän jälkeen poista korkki.
  • i Lisää oikeassa sekoitussuhteessa sekoittamaasi jäähdytysnestettä tai valmiiksi sekoitettua nestettä vaadittuun tasoon asti.
  • i Kun taso on saavutettu, aseta korkki takaisin ja kiristä se ja sulje konepelti.

 Jäähdytysnesteen vaihto 

  • i Moottorin ollessa viilentynyt, nosta auton etuosaa varovasti tunkilla. Tue pyörät.
  • i Irrota alempi jäähdytysnesteletku sopivalla työkalulla. Aseta jäähdyttimen alle astia.
  • i Huuhtele järjestelmä ja varmista, että kaikki jäähdytinneste tyhjenee. Saatat joutua toistamaan huuhtelun useita kertoja.
  • i Poista säiliö ja varmista, että sekin on täysin tyhjentynyt jäähdytysnesteestä.
  • i Vaihda tyhjennysventtiili.
  • i Täytä järjestelmä vaadittuun tasoon asti. Saatat joutua käyttämään moottoria päällä jonkin aikaa ja sitten jatkamaan sen jälleen viilennyttyä.
  • i Tarvittaessa vaihda myös jäähdyttimen korkki.

Tarkista samalla muut jäähdytysjärjestelmän osat sekä öljynjäähdytin.

Jäähdytysnesteen vaihtoväli riippuu käytetyn nesteen tyypistä ja ajoneuvosta. Perinteisille vihreille ja sinisille nesteille se on yleensä 1-2 vuotta. Nykyaikaisemmille nesteille vaihtoväli voi olla useita vuosia. Tutustu autonvalmistajan suosituksiin ja pyydä arviota kokeneelta mekaanikolta.

Yhteenveto

  • i Jäähdytysneste auttaa takaamaan moottorin ihanteellisen toiminnan sekä kuumalla että kylmällä säällä. Se jäähdyttää moottoria osana moottorin jäähdytysjärjestelmää.
  • i Yleisiin jäähdytysnesteen ongelmiin kuuluvat vuodot, saastuminen, hajut ja väärät sekoitussuhteet tai liian matalat tasot. Jäähdytinnesteen lisäys ja vaihtaminen itse on kuitenkin helppoa.
  • i AUTODOC-verkkokaupasta varmistat parhaat hinnat jäähdytysnesteille. Meiltä löydät juuri sinun autoosi sopivaa nestettä. Tervetuloa tutustumaan kattavaan valikoimaamme!

Kommenttia – 1

  • @J. H.
    04.11.2021 19:10
    Jäsen

    Suuret kiitokset näistä tiedoista. ?

Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja