Jarrusatuloiden maalaus houkuttelee monia autonomistajia. Siihen ryhdytään yleensä täysin esteettisistä syistä: ylellinen kulta tai vaikkapa villin vaaleanvihreä väri ovat selviä katseenvangitsijoita ja tekevät autosta selkeästi erottuvan.
Tässä artikkelissa kerromme, millaisia jarrusatulamaaleja on olemassa ja kuinka jarrusatuloiden maalaus tapahtuu. Vastaamme myös usein kysyttyihin kysymyksiin aiheeseen liittyen.
Miksi minun pitäisi maalata jarrusatulani
Jarrusatulat ovat levyjarrujärjestelmistä löytyviä osia. Nämä kuuluvat itse asiassa järjestelmän tärkeimpiin osiin, vaikka niiden toimintaperiaate ei olekaan monille tuttu. Jarrusatulan sisällä ovat jarrupalat sekä männät. Tämän osan tehtävä on hidastaa auton renkaita luomalla kitkaa jarrulevyjen kanssa. Lisäksi se toimii pidikkeenä jarrupaloille tai itselleen.
Jarrusatulan sijainti voi vaihdella. Useimmiten se sijaitsee pyörän sisällä ja voi olla kiinni pyörän keskiössä tai alaosassa riippuen aerodynamiikasta, halutusta painon jakautumisesta, tuuletuskanavien sijainnista, jousituksista ja muista ominaisuuksista. Sen edessä on vanne ja usein pölykapseli.
Miksi jarrusatula sitten pitäisi maalata, jos sitä tuskin erottaa vanteen takaa, ja pyörässä kiinni ollessaan se pölyyntyy helposti joka tapauksessa? Maalattu jarrusatula pistää silmään ja tehostaa tyylikkäiden vanteiden ulkomuotoa entisestään. Jarrusatulan maalaus on ennen kaikkia tyylikeino, joka antaa huomiota herättävän loppusilauksen koko auton tyylille.
Millaisia jarrusatulamaaleja on olemassa
Jarrusatulamaalit ovat erityisesti jarrusatulan maalaamiseen suunniteltuja erikoismaaleja. Niitä on saatavilla sekä liuos- että aerosolimuodossa.
Jarrusatulamaalien yleisimmät tyypit ovat seuraavat:Jarrusatulamaaleja on saatavilla kaikenlaisissa väreissä. Suosittuihin väreihin kuuluvat esimerkiksi sininen, keltainen, oranssi, vihreä, punainen, pinkki ja valkoinen. On saatavilla myös ylellisiä hopean, kullan ja kuparin värisiä sekä neutraalin mustia jarrusatulamaaleja. Lisäksi maalien pinnat voivat vaihdella matasta kiiltävään.
Mitä ottaa huomioon jarrusatulamaalia valittaessa
Ota huomioon ainakin seuraavat osat, kun olet valitsemassa sopivaa jarrusatulamaalia:Jarrusatuloiden maalaus vaihe vaiheelta
Alla kerromme yleisluontoiset ohjeet jarrusatulan maalaukseen spraymaalia käyttäen.
Huomio! Tutustu maalin mukana tuleviin ohjeisiin. Anna jarrusatulan viilentyä täysin ennen aloittamista. Suojaa iho ja vaatteet. Käytä suojakäsineitä ja -laseja sekä hengityssuojainta.
- Kytke seisontajarru päälle.
- Löysää pyörien muttereita, mutta älä vielä irrota pyöriä.
- Nosta autoa autotunkilla. Asetathan tunkin vain autonvalmistajan sallimaan nostokohtaan. Kun auto on sopivalla korkeudella, tue se autopukeilla.
- Poista mutterit ja nosta pyörä varovasti pois. Toista toimenpide jokaiselle pyörälle.
- Kierrä irti jarrusatulan mutterit ja irrota jarrusatula. Älä kuitenkaan irrota jarruletkua ja varo vahingoittamasta sitä.
- Poista jarrupalat.
- Puhdista jarrusatulan kokoonpano perusteellisesti ruosteesta, liasta, rasvasta jne. jarrupuhdistussprayllä. Käytä apunasi lakkaspriillä kostuttamaasi teräsharjaa sekä hiekkapaperia.
- Suojaa jarrusatulan ympärillä olevat osat maaliroiskeilta esimerkiksi sanomalehdellä.
- Aloita nyt jarrusatulan maalaus. Spraymaalilla maalatessasi, vedä tasaisia vetoja, ja älä suihkuta liikaa maalia. Maalaa yksi puoli kerrallaan. Älä maalaa osia, jotka ovat suorassa kosketuksessa jarrupalojen tai mäntien kanssa, jotta maali ei vaikuta niiden toimintaan.
- Odota vähintään 5 minuuttia ennen toisen maalikerroksen suihkuttamista.
- On suositeltavaa maalata vähintään kolme kerrosta.
- Odota vähintänä 30 minuuttia ja maalaa sitten jarrusatulan toinen puoli.
- Anna satulan kuivua vähintään tunnin ajan.
- Asenna uudet jarrupalat satulaan.
- Asenna pyörä takaisin ja kiinnitä jarrusatula.
- Poista autopukit ja laske auto.
- Odota vielä, että maali ehtii todella asettua. On suositeltavaa, että lähdet ajamaan vasta seuraavana päivänä, jotta kuumuus, iskut jne. eivät vahingoita tuoretta maalia.
- Varmista liikkeelle lähtiessäsi, että jarrut toimivat normaalisti. Valmista tuli!
Jos havaitset ongelmia toimenpiteen aikana tai jarrutusongelmia satulan maalaamisen jälkeen, ota yhteyttä asiantuntevaan autokorjaamoon.
Usein kysyttyä jarrusatuloiden maalauksesta
⚠ Mitä yleisiä virheitä voi tapahtua?
Yleisiin virheisiin kuuluvat esimerkiksi vääränlaisen maalin valitseminen, kokoonpanon huolimaton puhdistus ennen maalausta, malttamattomuus odottaa maalin kuivumista, liian kuluneen jarrusatulan maalaus ja liian ohuen tai paksun maalikerroksen levittäminen.
⚠ Mitä laki sanoo jarrusatulan maalauksesta?
Laki ei ota siihen kantaa. Jarrusatulan maalaus on täysin sallittua, kunhan jarrut toimivat normaalisti.
⚠ Mikä on jarrusatuloiden maalauksen hinta?
Jos maalaat jarrusatulat itse, koko toimenpide maksaa yleensä vain muutamia kymmeniä euroja.
⚠ Saako jarrusatuloita valmiiksi maalattuina?
Saatavilla on ainakin tavanomaisia kullan-, kuparin- ja hopean värisiä jarrusatuloita. Harvinaisemman väriset jarrusatulat on yleensä maalattu itse. Joidenkin autojen tehdasvarusteluun voivat kuulua tietyn väriset jarrusatulat, mutta tämä on harvinaista.
⚠ Voinko maalata ruosteisen jarrusatulan?
Ruoste on puhdistettava jarrusatulasta ennen maalaamista. Maali pysyy huonosti ruostuneella pinnalla, ja lopputulos ei näytä hyvältä, mikäli maali alkaa pian halkeilla.
⚠ Voinko samalla maalata muitakin jarrujen osia?
Älä maalaa muita osia, vaan suojaa jarrulevyt, männät ja jarrupalat maalilta.
⚠ Minkä värinen maali minun pitäisi valita?
Tämä on lähinnä makukysymys. Kannattaa huomioida auton korin väri ja miettiä, mikä väri siihen sopisi. Mustaksi, tummanharmaaksi tai tummansiniseksi maalattu jarrusatula ei välttämättä erotu pyörästä juuri lainkaan. Kirkkaat värit, kuten pinkki, keltainen ja vaaleansininen, erottuvat selvästi, mutta vaativat auton ulkomuodolta asennetta.
Yhteenveto
Kommentoi