M57D30 on turboahdettu dieselmoottori, jossa on Common Rail eli polttoaineen yhteispaineruiskutusjärjestelmä. Niitä valmistettiin BMW Groupin tehtaalla Steyrissä, Itävallassa vuodesta 1998 vuoteen 2012. Tämä moottori asennettiin joihinkin BMW:n, Range Roverin ja Opelin autoihin.
M57D30-moottorin ominaisuuksia
Moottorissa on kuusi riviin asennettua sylinteriä ja 24 venttiiliä. Moottorilohko on valmistettu valuraudasta. Sylinterinkansi on alumiinia. Polttoaineen yhteispaineruiskutusjärjestelmän valmisti saksalaisyhtiö Bosch, turboahtimen amerikkalaisyhtiö Garrett. Tällaisella moottorilla varustetuissa versioissa on välijäähdytin. Venttiilin ajoitusmekanismi käyttää ketjua.
M57D30-moottorin tekniset tiedot
Moottorin koodi | Moottorin tilavuus, l | Maksimaalinen teho, hv | Maksimaalinen vääntömomentti, N·m | Tämän tyyppisellä moottorilla varustetut automallit |
M57D30 | 3,0 | 184‒193 | 390‒410 | Range Rover L322; Opel Omega В; BMW 5-sarja E39; BMW 3-sarja E46; BMW 7-sarja E38; BMW X5 E53. |
M57D30:n yleisiä toimintahäiriöitä
- Moottorin kampiakselin hihnapyörä hajoaa suhteellisen alhaisella kilometrimäärällä.
- Polttoainejärjestelmän osat ovat herkkiä polttoaineen laadulle ja tukkeutuvat nopeasti.
- Imusarjan läpät joskus repeytyvät ja joutuvat moottorin sylintereihin, mikä johtaa kalliiseen korjaukseen.
Kommentoi