D3, D4, ja D5 ovat Volvon autoihin asennettuja turboahdettuja dieselmoottoreita, joissa on Common Rail eli polttoaineen yhteispaineruiskutusjärjestelmä. Ne julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 2001. Tänä päivänä näitä moottoreita käytetään tämän merkin useimmissa malleissa. Moottoreille tunnusomaista ovat korkea suorituskyky ja luotettavuus. Ne toimivat vähällä melulla, ovat helppoja ylläpitää ja auttavat vähentämään polttoaineen kulutusta.
D3-, D4- ja D5-moottorien ominaisuuksia
D3-, D4- ja D5-moottoreissa on neljä tai viisi sylinteriä. Ne on valmistettu alumiinista. Nämä moottorit ovat yksittäis- tai tuplaturbolla ahdettuja. Joskus käytössä on muuttuvageometrinen turboahdin. Ruiskutusjärjestelmä voidaan versiosta riippuen varustaa sähkömagneettisilla tai pietsosähköisillä suuttimilla. Venttiilin ajoitusmekanismisssa käytetään hihnaa. Joissakin moottoreissa on Volvon itse kehittelemä I-Art. Siinä käytetään jokaisen suuttimen omia paine- ja lämpötila-antureita ja mikroprosessoreita. Tämän ansiosta moottori käy tasaisesti ja auttaa vähentämään polttoaineen kulutusta sekä haitallisia päästöjä ilmakehään mahdollisimman paljon.
Suosittuja D3-, D4- ja D5-moottoreita
Version nimi | Koodi | Sylinterien määrä | Venttiilien määrä | Tilavuus litroissa | Maksimaalinen teho, hv | Maksimaalinen vääntömomentti, N·m | Tuotannon alku | Tämän tyyppisellä moottorilla varustetut Volvo-mallit |
D3 | D4204T16 | 4 | 16 | 2.0 | 150 | 320 | 2018 | V40CC; XC40; S90; V60 |
D4204T9 | 4 | 16 | 2.0 | 150 | 320 | 2015 | V40; S90; XC40; V60; S60; V70; V90 | |
D4204T4 | 4 | 16 | 2.0 | 150 | 350 | 2016 | S60CC; V60CC; V90; V60; XC60 | |
D5204T2 | 5 | 20 | 2.0 | 163 | 400 | 2010 | XC60; S60; V70; S80 | |
D4 | D4204T14 | 4 | 16 | 2.0 | 190 | 400 | 2014 | V60; S90; XC60; S60; V40; V90; XC90 |
D5204T | 5 | 20 | 2.0 | 177 | 400 | 2009 | C30; C70; S40; V50 | |
D4204T6 | 4 | 16 | 2.0 | 190 | 420 | 2016 | XC90 | |
D5 | D5244T | 5 | 20 | 2.4 | 163 | 340 | 2001 | S60; V70; S80; XC70; XC90 |
D5244T4 | 5 | 20 | 2.4 | 185 | 400 | 2005 | S60; XC60; S80; XC70; V70; XC90 | |
D5244T15 | 5 | 20 | 2.4 | 215 | 440 | 2010 | V60; S80; XC60; S60; XC70 | |
D4204T11 | 4 | 16 | 2.0 | 225 | 470 | 2016 | S60; V70; XC90 |
Yleisiä D3-, D4- ja D5-moottorien vikoja
Viat | Moottorit |
Turboahtimen ja välijäähdyttimen kumiletkut halkeilevat usein. | D4204T14 |
Tiivisteet alkavat vuotaa nopeasti. | D4204T14 |
Venttiilikopan tiivisteen alta voi esiintyä vuotoja. | D4204T14 |
Jakohihnalla on lyhyt käyttöikä. | D4204T14; D5244T4; D5244T15; D5244T |
Dieselhiukkassuodatin ja EGR-venttiili tukkeutuvat melko nopeasti. | D4204T14; D5244T15; D5244T |
Välijäähdyttimen tiivisteestä tulee käyttökelvoton melko nopeasti. | D4204T9; D4204T4 |
Hydrauliset nostajat ovat varsin herkkiä polttoaineen laadulle. | D5244T4; D5244T15; D5244T |
Polttoainesuuttimet hajoavat usein. | D5244T |
Joskus polttoainekiskon paineensäätöventtiili rikkoutuu. | D5244T |
Imusarjan pyörreläpät jumittuvat usein. | D5244T4 |
Turboahtimen toimilaite hajoaa ennenaikaisesti. | D5244T4 |
Kommentoi