Autostick on manuaalisen vaihteenvaihtotoiminnon nimi useissa automaattivaihteistoissa, joita löytyy Jeepin, Chryslerin, Fiatin, Dodgen ja Ramin autoista. Sitä käytettiin ensimmäisen kerran vuonna 1996 Dodge Intrepid- ja Eagle Vision TSi -sedaneissa ja nykyään se on saatavilla useimpiin Fiat Chrysler Automobilesin autoihin. Autostick sallii kuljettajan hyödyntää moottorin vääntömomenttia manuaalisessa tilassa niin tehokkaasti kuin mahdollista.
Autostick-toiminnolla varustettujen vaihteistojen toimintaperiaate
Autostick-toiminnolla varustetut vaihdelaatikot ovat automaattivaihteistoja, joissa on momentinmuunnin, planeettavaihteisto, elektroninen ohjaus ja ajotyyliin mukautuva toiminto. Momentinmuuntimessa on lukitustoiminto. Manuaalinen ohjaus tapahtuu ohjelmiston avulla.
Vaihtokuvio ja vaihteiston käyttötilat vaihtelevat riippuen ajoneuvon mallista ja vaihteiston versiosta. Joissain ajoneuvoissa voit vaihtaa manuaaliseen tilaan liikuttamalla vaihdekeppiä “Autostick”-asentoon ja vaihtaa vaihteita liikuttamalla vaihdekeppiä “+”- tai “-” -suuntaan. Toisissa autoissa vaihteiden vaihtaminen tapahtuu suoraan “D”-asennossa liikuttamalla vaihdekeppiä vasemmalle tai oikealle. Usein ohjauspyörän viiksiä tai painikkeita käytetään kätevämpää vaihteiden vaihtamista varten.
Suosittuja vaihteistoja, joissa on Autostick-tila
Vaihteiston tunnus | Valmistaja | Vaihteiden määrä | Vetotapa | Moottorin suunta | Tuotannon alku | Mallit |
42LE (A606) | Chrysler | 4 | Etuveto | Pituussuuntainen | 1993 | Chrysler LHS; Chrysler Concorde; Plymouth Prowler; Chrysler 300M; Dodge Intrepid; Chrysler New Yorker; Chrysler Prowler; Eagle Vision |
42RLE | Chrysler | 4 | Takaveto, neliveto | Pituussuuntainen | 2003 | Chrysler 300; Dodge Charger; Dodge Durango; Dodge Magnum; Dodge Nitro; Jeep Liberty; Dodge Challenger; Dodge Ram |
40TES/ 41TES | Chrysler | 4 | Etuveto | Poikittainen | 2007 | Chrysler Sebring; Dodge Journey; Chrysler 200; Dodge Avenger |
62TE | Chrysler | 6 | Etuveto | Poikittainen | 2007 | Dodge Journey; Chrysler Pacifica; Chrysler 200; Dodge Avenger; Chrysler Town and Country; Chrysler Grand Voyager; Dodge Grand Caravan; Volkswagen Routan; Chrysler Sebring; Ram ProMaster |
545RFE | Chrysler | 5 | Takaveto, neliveto | Pituussuuntainen | 2001 | Dodge Durango; Dodge Ram; Dodge Power Wagon; Jeep Grand Cherokee; Jeep Commander; Dodge Dakota; Jeep Liberty; Mitsubishi Raider; Jeep Wrangler; Chrysler Aspen |
W5A580 (722.6 5G-Tronic) | Mercedes-Benz | 5 | Takaveto, neliveto | Pituussuuntainen | 1996 | Chrysler 300; Dodge Nitro; Jeep Grand Cherokee WK; Chrysler Crossfire; Dodge Charger; Jeep Commander XK |
845RE (8HP45) | Chrysler-ZF | 8 | Takaveto, neliveto | Pituussuuntainen | 2010 | Chrysler 300; Dodge Charger |
948TE (9HP48) | Chrysler-ZF | 9 | Etuveto | Poikittainen | 2013 | Chrysler Town and Country; Jeep Renegade; Jeep Cherokee; Dodge Caravan |
Yleisiä vikoja Autostick-toiminnolla varustetuissa vaihteistoissa
Viat | Vaihteisto |
Anturiviat, joihin kuuluvat viive vaihteenvaihdossa, yhtäkkinen vaihtuminen sekä vaihteiston lukitusongelmat. | 42LE (A606); 40TES; 41TES; 42RLE; 62TE; 948TE (9HP48) |
Vaihteiston akselien välissä oleva holkki on altis ennenaikaiselle vioittumiselle. | W5A580 (722.6 5G-Tronic) |
Vapaakytkin hajoaa ennenaikaisesti. | W5A580 (722.6 5G-Tronic) |
Venttiilirungon solenoidit saastuvat nopeasti. | W5A580 (722.6 5G-Tronic)62TE |
Nopeusantureilla varustettu johdinlevy vioittuu. | W5A580 (722.6 5G-Tronic) |
Kommentoi