Nelipyöräsuuntaus: Mitä se tarkoittaa ja kuinka se säädetään

Nelipyöräsuuntaus: Mitä se tarkoittaa ja kuinka se säädetään

Nelipyöräsuuntaus tarkoittaa nimensä mukaisesti ajoneuvon kaikkien neljän pyörän suuntaamista vain kahden renkaan suuntaamisen sijaan. Tällainen on tarpeen erityisesti nelivetoisiin autoihin, mutta myös muihin.

Tässä artikkelissa kerromme tarkemmin nelipyöräsuuntauksesta ja auton pyörien suuntauksesta yleisesti. Esittelemme sen hyötyjä ja kerromme, kuinka ohjauskulmien säätö tapahtuu. Pyöränkulmien säätöön liittyvä termistö, kuten caster-kulma ja camber-säätö, tulevat sinulle tutuiksi.

Nelipyöräsuuntaus: Miten ohjauskulmien säätö tapahtuu

Auton pyörien suuntaus tarkoittaa käytännössä ajoneuvon jousituksen säätämistä ja pyörien kulman suuntaamista suhteessa tiehen. Tämä on tarpeen, sillä ajan mittaan pyörien ohjauskulmat voivat vinoutua, minkä huomaa ajoneuvon puoltamisesta oikealle tai vasemmalle, tärinästä, renkaiden ennenaikaisesta kulumasta, vierintävastuksen kasvamisesta ja ohjauksen sekä ohjausliikkeiden teon hankaloitumisesta. Se voi olla tarpeen myös, jos ajoneuvolla on ajettu kuoppaan, kolaroitu tai törmätty katukiveykseen tai sen kumiosat ja hylsyt ovat alkaneet löystyä niiden kuluman vuoksi. Sekä kahden etupyörän suuntaus että kaikkien neljän pyörän suuntaus eli nelipyöräsuuntaus ovat mahdollisia. Nelipyöräsuutaus on tarpeen erityisesti sellaisille nelivetoisille ajoneuvoille, joissa on erillisjousitus.

 Käytännössä nelipyöräsuuntaukseen kuuluu seuraavien kolmen kulman säätäminen: 
  • i Camber-säätö. Camber-kulma tarkoittaa renkaan pystysuoran akselin ja auton pystysuoran akselin välistä kulmaa tarkasteltaessa ajoneuvoa edestä. Camber-kulman säätäminen muuttaa ajoneuvon pitoa sekä suoraan ajettaessa että kaarrettaessa; yleisesti ottaen mitä pystysuorempi kulma on, sitä parempi pito saavutetaan suoraan ajettaessa. Negatiivinen camber-kulma parantaa pitoa kaarteissa ja jarrutettaessa ja vähentää renkaiden kulumaa. Positiivinen camber-kulma vähentää käsiteltävyyttä tiellä, minkä takia sitä ei juuri näe normaaleissa ajoneuvoissa. On huomioitava, että kaikissa ajoneuvoissa camber-kulmaa ei ole ylipäätään mahdollista muuttaa.
    Nelipyöräsuuntaus: Miten ohjauskulmien säätö tapahtuu
  • i Caster-säätö. Caster-kulma tarkoittaa ohjauskulmaa eli renkaan pystysuoran akselin ja kääntymislinjan välistä kulmaa tarkasteltaessa ajoneuvoa sivulta. Myös caster-kulma voi olla positiivinen tai negatiivinen. Caster-kulman kasvattaminen positiiviseksi tekee pyörän kääntämisestä hankalampaa, paitsi jos autossa on ohjaustehostin. Toisaalta se vakauttaa pyörää nopeasti ajettaessa, pitää sen paremmin suoralla ajolinjalla ja toisaalta lisää pyörän kallistumista kaarrettaessa, mikä parantaa kaarreajoa. Negatiivista caster-kulmaa näke lähinnä vanhoissa autoissa, joiden käyttävät rengastekniikat ja korin dynamiikka voivat edellyttää sellaista.
  • i Aurauskulmien säätö. Aurauskulma tarkoittaa renkaiden suuntaa verrattuna ajoneuvon keskilinjaan. Myös aurauskulma voi olla negatiivinen, jolloin pyörät osoittavat poispäin ajoneuvon keskilinjasta tai positiivinen, jolloin ne osoittavat ajoneuvon keskilinjaa kohti. Negatiivinen aurauskulma lisää renkaiden kulumaa, mutta parantaa vasteaikaa. Positiivinen aurauskulma taas parantaa auton vakautta erityisesti ajettaessa suoralla ajolinjalla suurella nopeudella.

Nelipyöräsuuntauksessa huomioidaan kaikkien edellä mainittujen säätö. Suuntaus suositellaan tehtäväksi aina renkaiden vaihdon yhteydessä tai ajoneuvon ohjekirjassa määritetyllä vaihtovälillä, mutta vähintään 2-3 vuoden välein. Sitä ei kannata lykätä, sillä parantunut ajomukavuus, helpompi hallittavuus ja renkaiden vähäisempi kuluma ovat kaikki merkittäviä etuja päivittäisessä ajamisessa.

Nelipyöräsuuntaus itse

Pyöränkulmien säätö itse on mahdollista, joskin on syytä olla täysin varma siitä mitä on tekemässä. Yleisluontoiset ohjeet ohjauskulmien tarkastukseen ja säätöön itse löydät alta.

Huomio! Tutustu aina huolellisesti ajoneuvosi ohjekirjaan ennen suuntauksen aloittamista.

  1. Tarkista arvot. Tarkista autosi ohjekirjasta seuraavat parametrit: vaadittava rengaspaine ja ihanteellinen camber-kulma, caster-kulma sekä aurauskulmat. Merkitse ne muistiin.
    Tarkista autosi ohjekirjasta seuraavat parametrit
  2. Tarkista etujousitus. Aseta auto tasaiselle pinnalle ja nosta sitä tunkkien avulla sallitusta nostokohdasta. Testaa renkaat heiluttamalla niitä sekä vaaka- että pystysuoraan; mitä vähemmän liikettä, sitä parempi. Jos pyörät heiluvat, korjaa jousituksen vialliset osat, joita voivat olla esimerkiksi kuluneet pallonivelet, raidetankojen päät, vaihdelaatikot, laakerit jne.
  3. Merkitse renkaat. Auton ollessa yhä nostettuna, ota liitu tai valkoinen tussi ja pyydä avustajaa kääntämään rengas kerran ympäri niin, että pidät liitua tai tussia tarkalleen renkaan keskikohdassa. Näin saat määriteltyä renkaan keskilinjan.
  4. Laske auto ja liikuta sitä. Laske se varovasti alas tunkilta ja työnnä sitä muutama metri. Ohjauspyörän tulee olla vapaana.
  5. Mittaa pyörien väli. Mene auton eteen toiselle puolelle ja pyydä avustajaa menemään toiselle puolelle. Vetäkää lanka ja jännittäkää se pyörien välille niiden alaosaan (ulkopinnalta ulkopinnalle). Mitatkaa väli ja toistakaa sitten toimenpide yläosasta. Tehkää sama takapyörille.
  6. Vertailkaa lukemia. Ovatko renkaan ylä- ja alaosasta mitatut lukemat identtisiä? Erot lukemissa viittaavat erilaisiin aurauskulmiin.
  7. Jatka mittaamalla camber-kulma. On todennäköistä, että autosi camber-kulma on hieman negatiivinen. Voit mitata sen helposti erittäin isokokoisella kulmaviivaimella tai jopa vatupassilla. Parasta on kuitenkin ostaa laadukas camber-mittari. Muista, että auton tulee olla vakaalla ja tasaisella pinnalla – muuten mittaustulokset ovat vääriä.
 Nyt voit jatkaa ohjauskulmien säädöllä. 
  1. Paikanna raidetankojen päät. Raidetangot yhdistävät ajoneuvosi ohjausjärjestelmän pyöriin. Irrota raidetangon ja sen pään yhdistävät pultit vääntötyökalulla. Saatat joutua voitelemaan osaa, jos se on tiukasti kiinni.
  2. Tee vaadittavat säädöt. Hammastankoon perustuvassa ohjauksessa sinun tulee säätää sisempää raidetankoa itseään. Jos autossasi on suunnikasmainen jousitus, pystyt tekemään säädöt erillisten säädinsiivekkeiden avulla. Kiristä lopuksi mutterit.
  3. Tarkista jälleen aurauskulma. Saatat joutua toistamaan säätöjä useita kertoja.
  4. Lähde koeajolle. Aja varoen. Jos havaitset mitään negatiivisia vaikutuksia, tee vaadittavat säädöt uudelleen.

Otathan huomioon, että suuntauksen tekeminen itse voi olla työlästä ja hankalaa. Jos et ole varma siitä, mitä olet tekemässä, on parempi viedä auto huoltamolle. Näin mahdolliset väärät säädöt eivät heikennä turvallisuutta tien päällä tai johda renkaiden ennenaikaiseen kulumaan.

Yleisiä virheitä ja niiden oireita

Mistä tietää, ovatko aurauskulmat pielessä? Olemme koonneet yhteen yleisiä virheitä ja merkkejä väärästä pyöränkulmien säädöstä.

  • ! Auto puoltaa oikealle tai vasemmalle. Yksi pyöränkulmien ja ohjauskulmien säädön tärkeimmistä tavoitteista on juuri ehkäistä ajoneuvon puoltamista. Jos tätä tapahtuu säädön jälkeen, on jotain mennyt pieleen. Mitä enemmän puoltamista tapahtuu, sitä enemmän säätö on pielessä. Ongelmiin on syytä puuttua ajoissa jo liikenneturvallisuudenkin takaamiseksi.
  • ! Nelipyöräsuuntaus: Ratti vinossa. Jos ratti on vinossa pyöränkulmien säädön jälkeen, syy löytyy todennäköisesti raidetankojen säädöistä. Oikealle päin vinoutuminen viittaa siihen, että pyörät ovat vinossa vasemmalle, ja toisin päin. Säätö on syytä uusia erityisesti silloin, jos vinoutuma on suuri.
  • ! Löysä ohjausvaste. Jos ohjauspyörän kääntäminen tuntuu löysältä, pyörien suuntauksessa lienee jotain vialla. Hoida ongelma kuntoon, sillä pidempi vasteaika ohjauspyörää kääntäessä kasvattaa onnettomuusriskiä.
  • ! Ohjauspyörä tärisee. Renkaan suuntaus voi olla pielessä tai ne voivat olla epätasapainossa. Joskus syy voi kuitenkin löytyä muualta.
  • ! Ajo on epätasaista. Tämä on yleisoire, joka voi viitata myös suuntausongelmaan. Toisaalta syynä voivat olla esimerkiksi jousituksen viat. Jos autossasi on ilmajouset, lue täältä, miten ilmajousitus toimii.
  • ! Rengas kuluu ulkoreunasta / -reunoista. Aurauskulmien säätö voi olla vinossa, mutta myös liian matala rengaspaine voi aiheuttaa ulkoreunan nopeampaa kulumaa.
    Yleisiä virheitä ja niiden oireita
  • ! Rengas kuluu sisäreunasta. Tämä hyvin yleinen ongelma johtuu usein negatiivisesta auraus- tai camber-kulmasta.
  • ! Rengas kuluu keskeltä. Tämä viittaa todennäköisimmin liian täyteen renkaaseen, harvemmin aurauskulmien väärään säätöön.
  • ! Diagonaalinen tai epätasainen kuluma. Onhan renkaan pyörimissuunta oikein? Tämä ja ohjauskulmat on syytä tarkistaa ensimmäisenä.
  • ! Renkaiden erikoiset äänet. Vinkuminen kiihdyttäessä tai ohjausliikkeitä tehtäessä voi viitata renkaiden vääränlaiseen suuntaukseen. Yleisempi syy on kuitenkin kuluneet jarrupalat, joten tarkista nämä ensin.

Puutu mahdollisiin virheisiin ja niiden oireisiin mahdollisimman pian. Ne tulevat yleensä ilmi katsastuksessa, mutta erityisesti havaitessasi ongelmia vasta tehdyn pyörien suuntauksen jälkeen, aja auto varovaisesti takaisin huoltamolle tarkistettavaksi.

Yhteenveto

  • i Pyörien suuntaus tarkoittaa pyörien aurauskulman, camber-kulman sekä caster-kulman säätöä. Nelipyöräsuuntauksella tarkoitetaan kaikkien ajoneuvon neljän pyörän suuntausta.
  • i Suuntauksella on monenlaisia etuja, kuten renkaiden hitaampi kuluminen, ajon tasaisuuden parantaminen sekä ohjattavuuden parantaminen.
  • i Osta laadukkaat renkaat autoosi AUTODOC-verkkokaupasta. Meiltä löydät laadukkaat rengasmallit niin kesä- kuin talvikeleihinkin tunnetuilta valmistajilta. Tervetuloa tutustumaan!
    Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

    Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja