Nelipyöräsuuntaus tarkoittaa nimensä mukaisesti ajoneuvon kaikkien neljän pyörän suuntaamista vain kahden renkaan suuntaamisen sijaan. Tällainen on tarpeen erityisesti nelivetoisiin autoihin, mutta myös muihin.
Tässä artikkelissa kerromme tarkemmin nelipyöräsuuntauksesta ja auton pyörien suuntauksesta yleisesti. Esittelemme sen hyötyjä ja kerromme, kuinka ohjauskulmien säätö tapahtuu. Pyöränkulmien säätöön liittyvä termistö, kuten caster-kulma ja camber-säätö, tulevat sinulle tutuiksi.
Nelipyöräsuuntaus: Miten ohjauskulmien säätö tapahtuu
Auton pyörien suuntaus tarkoittaa käytännössä ajoneuvon jousituksen säätämistä ja pyörien kulman suuntaamista suhteessa tiehen. Tämä on tarpeen, sillä ajan mittaan pyörien ohjauskulmat voivat vinoutua, minkä huomaa ajoneuvon puoltamisesta oikealle tai vasemmalle, tärinästä, renkaiden ennenaikaisesta kulumasta, vierintävastuksen kasvamisesta ja ohjauksen sekä ohjausliikkeiden teon hankaloitumisesta. Se voi olla tarpeen myös, jos ajoneuvolla on ajettu kuoppaan, kolaroitu tai törmätty katukiveykseen tai sen kumiosat ja hylsyt ovat alkaneet löystyä niiden kuluman vuoksi. Sekä kahden etupyörän suuntaus että kaikkien neljän pyörän suuntaus eli nelipyöräsuuntaus ovat mahdollisia. Nelipyöräsuutaus on tarpeen erityisesti sellaisille nelivetoisille ajoneuvoille, joissa on erillisjousitus.
Käytännössä nelipyöräsuuntaukseen kuuluu seuraavien kolmen kulman säätäminen:Nelipyöräsuuntauksessa huomioidaan kaikkien edellä mainittujen säätö. Suuntaus suositellaan tehtäväksi aina renkaiden vaihdon yhteydessä tai ajoneuvon ohjekirjassa määritetyllä vaihtovälillä, mutta vähintään 2-3 vuoden välein. Sitä ei kannata lykätä, sillä parantunut ajomukavuus, helpompi hallittavuus ja renkaiden vähäisempi kuluma ovat kaikki merkittäviä etuja päivittäisessä ajamisessa.
Nelipyöräsuuntaus itse
Pyöränkulmien säätö itse on mahdollista, joskin on syytä olla täysin varma siitä mitä on tekemässä. Yleisluontoiset ohjeet ohjauskulmien tarkastukseen ja säätöön itse löydät alta.
Huomio! Tutustu aina huolellisesti ajoneuvosi ohjekirjaan ennen suuntauksen aloittamista.
- Tarkista arvot. Tarkista autosi ohjekirjasta seuraavat parametrit: vaadittava rengaspaine ja ihanteellinen camber-kulma, caster-kulma sekä aurauskulmat. Merkitse ne muistiin.
- Tarkista etujousitus. Aseta auto tasaiselle pinnalle ja nosta sitä tunkkien avulla sallitusta nostokohdasta. Testaa renkaat heiluttamalla niitä sekä vaaka- että pystysuoraan; mitä vähemmän liikettä, sitä parempi. Jos pyörät heiluvat, korjaa jousituksen vialliset osat, joita voivat olla esimerkiksi kuluneet pallonivelet, raidetankojen päät, vaihdelaatikot, laakerit jne.
- Merkitse renkaat. Auton ollessa yhä nostettuna, ota liitu tai valkoinen tussi ja pyydä avustajaa kääntämään rengas kerran ympäri niin, että pidät liitua tai tussia tarkalleen renkaan keskikohdassa. Näin saat määriteltyä renkaan keskilinjan.
- Laske auto ja liikuta sitä. Laske se varovasti alas tunkilta ja työnnä sitä muutama metri. Ohjauspyörän tulee olla vapaana.
- Mittaa pyörien väli. Mene auton eteen toiselle puolelle ja pyydä avustajaa menemään toiselle puolelle. Vetäkää lanka ja jännittäkää se pyörien välille niiden alaosaan (ulkopinnalta ulkopinnalle). Mitatkaa väli ja toistakaa sitten toimenpide yläosasta. Tehkää sama takapyörille.
- Vertailkaa lukemia. Ovatko renkaan ylä- ja alaosasta mitatut lukemat identtisiä? Erot lukemissa viittaavat erilaisiin aurauskulmiin.
- Jatka mittaamalla camber-kulma. On todennäköistä, että autosi camber-kulma on hieman negatiivinen. Voit mitata sen helposti erittäin isokokoisella kulmaviivaimella tai jopa vatupassilla. Parasta on kuitenkin ostaa laadukas camber-mittari. Muista, että auton tulee olla vakaalla ja tasaisella pinnalla – muuten mittaustulokset ovat vääriä.
- Paikanna raidetankojen päät. Raidetangot yhdistävät ajoneuvosi ohjausjärjestelmän pyöriin. Irrota raidetangon ja sen pään yhdistävät pultit vääntötyökalulla. Saatat joutua voitelemaan osaa, jos se on tiukasti kiinni.
- Tee vaadittavat säädöt. Hammastankoon perustuvassa ohjauksessa sinun tulee säätää sisempää raidetankoa itseään. Jos autossasi on suunnikasmainen jousitus, pystyt tekemään säädöt erillisten säädinsiivekkeiden avulla. Kiristä lopuksi mutterit.
- Tarkista jälleen aurauskulma. Saatat joutua toistamaan säätöjä useita kertoja.
- Lähde koeajolle. Aja varoen. Jos havaitset mitään negatiivisia vaikutuksia, tee vaadittavat säädöt uudelleen.
Otathan huomioon, että suuntauksen tekeminen itse voi olla työlästä ja hankalaa. Jos et ole varma siitä, mitä olet tekemässä, on parempi viedä auto huoltamolle. Näin mahdolliset väärät säädöt eivät heikennä turvallisuutta tien päällä tai johda renkaiden ennenaikaiseen kulumaan.
Yleisiä virheitä ja niiden oireita
Mistä tietää, ovatko aurauskulmat pielessä? Olemme koonneet yhteen yleisiä virheitä ja merkkejä väärästä pyöränkulmien säädöstä.
Puutu mahdollisiin virheisiin ja niiden oireisiin mahdollisimman pian. Ne tulevat yleensä ilmi katsastuksessa, mutta erityisesti havaitessasi ongelmia vasta tehdyn pyörien suuntauksen jälkeen, aja auto varovaisesti takaisin huoltamolle tarkistettavaksi.
Yhteenveto
Kommentoi