CST: kuvaus, ominaisuudet ja toimintaperiaate

CST: kuvaus, ominaisuudet ja toimintaperiaate

CST (luiston ja vakauden hallinta) on Ferrarin autoissa käytetty ajonvakautusjärjestelmä. Se optimoi luistonestojärjestelmien, ABS:n ja jarruvoiman jakojärjestelmän toimintaa. Se auttaa säilyttämään aiotun ajolinjan ohjattaessa. Järjestelmä parantaa ajoneuvon dynamiikkaa ajettaessa liukkailla pinnoilla.

Miten CST toimii

Järjestelmä vertailee ajoneuvon todellista ja aiottua ajolinjaa häivyttääkseen niiden välisen eron. Kuljettajan tarkoittamaa suuntaa arvioidaan ohjauspyörän kulman, jarru- ja kaasupolkimien asennon ja jarrujärjestelmän paineen perusteella. Ajoneuvon todellisen ajolinjan havaitsevat anturit, jotka mittaavat kiertymisnopeutta, sivuttais- ja pitkittäiskiihtyvyyttä sekä pyörän nopeutta.

Jos ali- tai yliohjautumista havaitaan, CST aktivoi ABS-hydrauliyksikön. Se hidastaa luistavia pyöriä ja palauttaa tällä tavalla pidon ja ajolinjan. Jos jarrutus ei riitä, moottorin vääntömomenttia voidaan myös rajoittaa.

Tämä tekniikka tarjoaa muutamia erilaisia toimintatiloja, jotka määrittävät sen, kuinka paljon järjestelmä ajoneuvon hallittavuuteen puuttuu. Nämä ovat ”Low Grip” (matala pito) liukkaalle tielle, ”Sport” (urheilu) keskimääräisissä ja tukevissa pito-olosuhteissa ajamiseen sekä ”Race” (kilpailu) kilparadoille. ”CT OFF”- ja ”CST OFF” -tilat on suunniteltu maksimoimaan ajoneuvon suorituskyky kilpailtaessa ja vastaavasti ajaminen löysällä pinnalla.

Suosittuja CST:llä varustettuja Ferrari-malleja 

Toimintahäiriöiden syitä

  • Pysäköintianturin vioittuminen
  • Moottoriviat, esimerkiksi jatkuvat sytytyshäiriöt
  • Suositellusta eroava rengaspaine
  • Tyhjä akku.
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja