Neliveto eli 4WD on termi, jota useimmat autonvalmistajat käyttävät kuvaamaan nelivetojärjestelmiä. Myös termit AWD ja 4×4 ovat käytössä. Nelivetoisissa autoissa moottorin vääntömomentti voidaan ohjata kaikille neljälle pyörälle samanaikaisesti. Tämä auttaa parantamaan suorituskykyä maastossa ja hallittavuutta liukkailla pinnoilla. Myös ajoneuvon ohjattavuus paranee, minkä ansiosta kuljettaja voi tehdä teräviä käännöksiä korkeilla nopeuksilla.
Miten neliveto toimii
Järjestelmän rakenne voi vaihdella ajoneuvokohtaisesti. Kaikille yhteisiä osia ovat jakolaatikko, kardaaniakseli, etu- ja takapyörän tasauspyörästöt sekä akselivarret.
Jakolaatikko jakaa moottorin vääntömomentin akselien välillä. Alennusvaihteisto on usein asennettuna koteloonsa. Tätä vaihteistoa käytetään, kun on tarpeen kasvattaa moottorin vääntömomenttia merkittävästi.
Nelivedon tyypistä riippuen etu- ja taka-akselit voidaan yhdistää eri tavoilla. Liukuholkki asennetaan autoihin, joissa on osa-aikainen neliveto. Sen voi kytkeä päälle sähkömoottorin aktivoivalla painikkeella tai vivulla. Tietyssä asennossa liukuholkki kytkee vastaavat vaihteet, yhdistäen siten akselit tiukasti. Tämän seurauksena ne alkavat pyöriä samalla nopeudella riippumatta pidosta tiehen.
Kokoaikaisten 4WD-autojen jakolaatikoissa on keskitasauspyörästö. Se voi olla luistoa estävä tasauspyörästö tai avoin tasauspyörästö. Jälkimmäinen voidaan lukita joko sähköisesti tai mekaanisesti. Tämä mahdollistaa moottorin vääntömomentin uudelleen jakamisen paremmin pitäville renkaille.
Nelivedon tapauksessa toinen akseli kytketään visko- tai kitkakytkimellä. Se aktivoidaan geroottoripumpulla tai sähkömoottorilla.
Neliveto erilaisissa autoissa
Nimi | Tyyppi | Käyttötilat | Ominaisuudet | Tällä vetotavalla varustetut autot |
Command-Trac | Osa-aikainen | Kaksipyöräveto (2WD): vain taka-akseli on kytketty.Nelipyöräveto (4WD): molemmat akselit on tiukasti kytketty.Matala: Neliveto ja pieni vaihde on kytketty.N: molemmat akselit on irrotettu jakolaatikosta. | Keskitasauspyörästöä ei ole.Nelivetoa voi käyttää ainoastaan maastossa.Tilojen välillä vaihtamiseen voidaan käyttää vipua tai kiertokytkintä. | Jeep Cherokee XJ, KJ, SJ; Grand Cherokee ZJ; Comanche MJ; Liberty KJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Wagoneer SJ. |
M xDrive | Kokoaikainen kaksipyörävetotoiminnolla | Nelipyöräveto: aktiivinen tehonjako akselien välillä.Sport: nelivetoinen urheiluasetuksilla.Kaksipyöräveto (2WD): vain taka-akseli on kytketty. | Keskitasauspyörästönä käytetään monilevyistä kitkakytkintä elektronisella ohjauksella. Lukkiutumisen aste vaikuttaa akselien väliseen vääntömomentin jakautumiseen. Sitä säädetään ajonvakautusjärjestelmällä. | BMW М5 F90. |
Quattro sukupolvi V | Jatkuva neliveto | – | Epäsymmetrinen, luistonestävä torsen T-3 -tasauspyörästö jakaa moottorin vääntömomentin tietyssä suhteessa. Lukittuna se pystyy tasaamaan pyörimisnopeuden molemmilla akseleilla. | Audi RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH. |
Super Select | Kokoaikainen kaksipyörävetotoiminnolla | Takaveto (2H): vain taka-akseli on yhdistetty.Nopea neliveto (4H): viskokytkin rajoittaa vääntömomentin jakamista akselien välillä.Nopea neliveto (4HLc): keskitasauspyörästö on lukittu.2LLc: keskitasauspyörästön lukko ja alennusvaihteisto on kytketty. | Jakolaatikko tarjoaa kolme käyttötilaa ja alennusvaihteet. Akselien välinen lukittava tasauspyörästö viskokytkimellä on asennettu sisälle. Mekaaninen lukitus on myös mahdollinen. | Mitsubishi L200 KA, KB; Pajero Sport KH, KG; Pajero Pinin V60. |
Kommentoi