Virranjakajaa tarvitaan ajoneuvon sytytysjärjestelmän ajoituksen säätämiseen. Sytytyksen sopiva ajoitus on ratkaisevassa asemassa moottorin hyvän suorituskyvyn kannalta, joten virranjakaja on monessa autossa eittämättä yksi sytytyksen tärkeimmistä komponenteista. Perinteinen virranjakajan tyyppi on kuitenkin harvinaistunut.
Tässä artikkelissa kerromme virranjakajan toimintaperiaatteesta ja siitä, millaisia virranjakajien tyyppejä on olemassa. Esittelemme myös virranjakajien yleisimpiä vikoja ja kerromme, kuinka tarkistat ja vaihdat virranjakajan.
Auton virranjakajan toimintaperiaate
Virranjakaja on ajoneuvon sytytysjärjestelmän osa. Sen tehtävä on säädellä jokaisen sylinterin kipinän ajoitusta ja näin varmistaa, että sytytyspuolasta tuleva suurjännite saavuttaa oikean sylinterin oikea-aikaisesti.
Virranjakajan osat ovat kansi ja virranjakajan pyörijä, joka on eräänlainen roottori.
Perinteinen virranjakaja toimii seuraavasti:- Akseli ohjaa sytytysjärjestelmän katkojaa toimimaan samassa tahdissa moottorin kanssa.
- Sytytyspuolan ensiöpiiriltä syötetään tasajännitettä.
- Pyörijän pää pyörii kohdaten kannen sisällä olevia katkojan kärkiä, joita on yksi jokaista sylinteriä kohden.
- Jokaisen kärjen kohdalla pyörijän pään ja kärjen välille syntyy suurjännitekaaria. Erityinen kondensaattori estää liiallisen kipinöinnin.
- Kaaret lähettävät sähköpulssin kunkin sylinterin sytytystulpalle vuorollaan, oikean sytytysjärjestyksen mukaisesti. Ensiöpiirin virtapiiri katkeaa ja syntyy suurjännite.
- Sytytystulpalla muodostuu kipinä, joka sytyttää ilma-polttoaineseoksen. Polttoprosessi käynnistyy.
Aiemmin virranjakajat olivat pääasiassa mekaanisia, mutta nykyautoissa niitä ohjaa moottorinohjausyksikkö. Tosin virranjakajat ovat ylipäätään entistä harvinaisempia; monissa ajoneuvoissa sylintereillä on omat puolat. Tällaisissa järjestelmissä moottorinohjausyksikön on helpompi säädellä kuinkin sylinterin sytytystä erikseen. Lisäksi nykyään yleisiä ovat järjestelmät, joissa katkojan kärkiä ei ole, vaan niiden sijaan ajoittamiseen käytetään asentoanturia ja erillisiä yksiköitä. Lisätietoa erilaisista virranjakajista voit lukea alta.
Virranjakajien tyypit
Ajoneuvon sytytysjärjestelmiä on neljää tyyppiä, ja vain yhteen näistä kuuluu virranjakaja. Nykyautoihin virranjakajia asennetaan entistä harvemmin kahden muun tyypin yleistyessä.
Sytytysjärjestelmien neljä tyyppiä olemme listanneet alle.Virranjakajan oireet ja viat
Vaikka useimmissa nykyautoissa ei ole virranjakajaa, vanhemmista autoista näitä luonnollisesti yhä löytyy. Vanhemman auton omistajan onkin syytä oppia tunnistamaan autonsa virranjakajan oireet ja viat. Jos esimerkiksi virranjakajan kansi on rikki, oireet voivat pahentua, jos niihin ei puututa ajoissa.
Yleisiin toimintahäiriöihin ja oireisiin kuuluvat muun muassa seuraavat.Jos havaitset virranjakajalla varustetussa autossasi tällaisia oireita, hankkiudu toimintahäiriöistä eroon mahdollisimman nopeasti joko itse tai viemällä auto asiantuntevalle korjaamolle. Näin vältät laajemmat vauriot sytytysjärjestelmässä ja minimoit riskin tien päälle jäämisestä.
Virranjakajan tarkastaminen
Olet nyt havainnut autosi sytytysjärjestelmässä ongelmia. On järkevää pyrkiä tarkistamaan, mistä ongelmat johtuvat.
Alta voi lukea muutamia vinkkejä, joiden avulla tarkistat autosi virranjakajan.Virranjakajan vaihto
Jos olet havainnut virranjakajassa vikaa, haluat varmasti vaihtaa sen. Voit tehdä tämän itse tai teettää toimenpiteen asiantuntevalla korjaamolla. Yleiset vaihdon vaiheet kerrotaan alla, mutta tarkista aina tarkka toimenpide autosi korjausoppaasta.
Huomio! Käytä asianmukaisia suojavarusteita. Kytke sytytys pois ja odota hetki ennen töiden aloittamista.
- Tarkista ja merkitse kampiakselin hihnapyörän yläkuolokohta.
- Poista vanha virranjakaja irrottamalla sen kiinnikkeet ruuvimeisselillä. Varmista, että uusi virranjakaja vastaa ominaisuuksiltaan ja mitoiltaan vanhaa.
- Käytä sytytystulpan kärkivälin säätötyökalua säätääksesi kipinävälin ja suurjännitekaaren välin sopivaksi.
- Asenna uusi virranjakaja samaan paikkaan, jossa vanha oli. Varmista kuitenkin ensin, että paikka on puhdas ja puhdista se tarvittaessa. Varmista, että se koskee nokka-akselia ja öljypumpun akselia sopivassa asennossa. Käytä asennon säätämiseen apunasi aiemmin tekemääsi yläkuolokohdan merkintää.
- Kun virranjakaja on vaihdettu, kiinnitä se tukevasti paikoilleen, vaihda sen kansi ja käynnistä moottori. Tarkista, että vaihto onnistui; uudesta osasta ei tulisi kuulua epätavallisia ääniä ja moottorin tulisi käynnistyä sulavasti. Jos ongelmia esiintyy edelleen, vaihto ei ehkä onnistunut tai ongelmat johtuvat jostain muusta tekijästä.
Huomioithan, että saatat joutua vaihtamaan muitakin sytytysjärjestelmän osia, kuten johtoja. Jos epäröit taitojasi, teetä virranjakajan vaihto korjaamolla. Tämä maksaa yleensä noin 50–300 euroa autosta, osasta ja korjaamosta riippuen. Voit säästää tuomalla korjaamolle oman, AUTODOCilta ostamasi virranjakajan.
Yhteenveto
Kommentoi