DI-D moottorit: toimintaominaisuudet

DI-D moottorit: toimintaominaisuudet

DI-D-moottorit ovat turboahdettuja dieselmoottoreita, joissa on polttoaineen suoraruiskutusjärjestelmä. Niitä asennetaan Mitsubishin autoihin. Ne esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1999 kolmannen sukupolven Mitsubishi Pajero -katumaastureissa. Nykyään näiden moottorien käyttö on yleistä.

DI-D-moottorien ominaisuuksia

DI-D-moottoreissa on rivi-4-asetelma. Niissä on valurautainen tai alumiininen moottorilohko. Sylinterinkansi valmistetaan aina alumiinista. Versiosta riippuen venttiilin ajoitusmekanismissa käytetään ketjua tai hihnaa. Jakajapumpun tyyppistä pumppua käytettiin polttoaineen ruiskuttamiseen moottoreissa, jotka valmistettiin 2000-luvun alussa. Myöhemmin ne korvattiin tehokkaammalla ja polttoainetta säästävällä yhteispaineruiskutusjärjestelmällä.

Suosittuja DI-D-moottoreita

Moottorin koodi Moottorin tilavuus, l Venttiilien määrä Maksimaalinen teho, hv Maksimaalinen vääntömomentti, N·m Tuotannon alku Tämän tyyppisellä moottorilla varustetut mallit
4D56 2.5 8 114 247 2004 L200 IV; Pajero Sport II
16 136 320
16 178 350–400
4М41 3.2 16 165 351 1999 Pajero II, III, IV; L200 IV
16 175–200 382–441
4N13 1.8 16 150 300 2010 Lancer VIII; ASX
4N14 2.2 16 150–177 360–380 2010 ASX; Outlander II and III; Delica D5
4N15 2.4 16 154–181 380–430 2015 Pajero Sport II; L200 V
F9Q 1.9 8 80–120 180–270 2000 Carisma DA2A, DAO; Space Star DG_A
8 110–130 260–300 2005
8 130 300 2008

Yleisiä DI-D-moottorien vikoja

Viat Moottorit
Moottorin tiivisteet menettävät usein tiiviytensä.4D56.
Polttoainesuuttimet rikkoutuvat nopeasti, etenkin jos käytetään huonolaatuista polttoainetta.4D56; 4N15; 4N14.
Kampiakselin hihnapyörän käyttöikä on lyhyt.4D56. 
Tasapainoakselin hihna hajoaa aikaisin.4D56. 
Sylinterinkansi usein murtuu melko pienellä kilometrimäärällä.4D56.  
Männät vahingoittuvat liian korkeasta lämpötilasta johtuen.4М41. 
Korkeapaineisen polttoainepumpun käyttöikä on lyhyt.4М41. 
Kampiakselin hihnapyörä on altis ennenaikaiselle kulumiselle.4М41.
EGR-venttiili kerää hiilikarstaa nopeasti.4М41; 4N15; 4N14.
Imusarjan läpät jumiutuvat hiilikarstan muodostumisesta johtuen.4N14; 4N15.
Kampiakselin laakerit saattavat romahtaa melko pienellä kilometrimäärällä öljypumpun kulumisesta ja voitelujärjestelmän paineen alenemisesta johtuen.F9Q. 
Matalapaineinen polttoainepumppu hajoaa melko usein.F9Q. 
Polttoaineen paineensäätöventtiilin tukkeutuminen johtaa toimintahäiriöihin moottorissa.F9Q.
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja