DI-D-moottorit ovat turboahdettuja dieselmoottoreita, joissa on polttoaineen suoraruiskutusjärjestelmä. Niitä asennetaan Mitsubishin autoihin. Ne esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1999 kolmannen sukupolven Mitsubishi Pajero -katumaastureissa. Nykyään näiden moottorien käyttö on yleistä.
DI-D-moottorien ominaisuuksia
DI-D-moottoreissa on rivi-4-asetelma. Niissä on valurautainen tai alumiininen moottorilohko. Sylinterinkansi valmistetaan aina alumiinista. Versiosta riippuen venttiilin ajoitusmekanismissa käytetään ketjua tai hihnaa. Jakajapumpun tyyppistä pumppua käytettiin polttoaineen ruiskuttamiseen moottoreissa, jotka valmistettiin 2000-luvun alussa. Myöhemmin ne korvattiin tehokkaammalla ja polttoainetta säästävällä yhteispaineruiskutusjärjestelmällä.
Suosittuja DI-D-moottoreita
Moottorin koodi | Moottorin tilavuus, l | Venttiilien määrä | Maksimaalinen teho, hv | Maksimaalinen vääntömomentti, N·m | Tuotannon alku | Tämän tyyppisellä moottorilla varustetut mallit |
4D56 | 2.5 | 8 | 114 | 247 | 2004 | L200 IV; Pajero Sport II |
16 | 136 | 320 | ||||
16 | 178 | 350–400 | ||||
4М41 | 3.2 | 16 | 165 | 351 | 1999 | Pajero II, III, IV; L200 IV |
16 | 175–200 | 382–441 | ||||
4N13 | 1.8 | 16 | 150 | 300 | 2010 | Lancer VIII; ASX |
4N14 | 2.2 | 16 | 150–177 | 360–380 | 2010 | ASX; Outlander II and III; Delica D5 |
4N15 | 2.4 | 16 | 154–181 | 380–430 | 2015 | Pajero Sport II; L200 V |
F9Q | 1.9 | 8 | 80–120 | 180–270 | 2000 | Carisma DA2A, DAO; Space Star DG_A |
8 | 110–130 | 260–300 | 2005 | |||
8 | 130 | 300 | 2008 |
Yleisiä DI-D-moottorien vikoja
Viat | Moottorit |
Moottorin tiivisteet menettävät usein tiiviytensä. | 4D56. |
Polttoainesuuttimet rikkoutuvat nopeasti, etenkin jos käytetään huonolaatuista polttoainetta. | 4D56; 4N15; 4N14. |
Kampiakselin hihnapyörän käyttöikä on lyhyt. | 4D56. |
Tasapainoakselin hihna hajoaa aikaisin. | 4D56. |
Sylinterinkansi usein murtuu melko pienellä kilometrimäärällä. | 4D56. |
Männät vahingoittuvat liian korkeasta lämpötilasta johtuen. | 4М41. |
Korkeapaineisen polttoainepumpun käyttöikä on lyhyt. | 4М41. |
Kampiakselin hihnapyörä on altis ennenaikaiselle kulumiselle. | 4М41. |
EGR-venttiili kerää hiilikarstaa nopeasti. | 4М41; 4N15; 4N14. |
Imusarjan läpät jumiutuvat hiilikarstan muodostumisesta johtuen. | 4N14; 4N15. |
Kampiakselin laakerit saattavat romahtaa melko pienellä kilometrimäärällä öljypumpun kulumisesta ja voitelujärjestelmän paineen alenemisesta johtuen. | F9Q. |
Matalapaineinen polttoainepumppu hajoaa melko usein. | F9Q. |
Polttoaineen paineensäätöventtiilin tukkeutuminen johtaa toimintahäiriöihin moottorissa. | F9Q. |
Kommentoi