TDCi:t ovat Fordin autoihin asennettuja turboahdettuja dieselmoottoreita, joissa on Common Rail eli polttoaineen yhteispaineruiskutusjärjestelmä. Ne esiteltiin vuonna 2000. Jotkut näistä moottoreita ovat Ford Motor Companyn itsensä valmistamia, osa on Groupe PSA:n (nykyisin Stellantis) valmistamia.
TDCi-moottorien ominaisuudet
Kaikissa TDCi-moottoreissa on neljä sylinteriä ja 8 tai 16 venttiiliä. Versiosta riippuen moottorilohko on valmistettu alumiinista tai valuraudasta. Myös sylinterinkansi voi olla joko alumiininen tai valurautainen. Moottori on varustettu turboahtimella, joka on usein muuttuvageometrinen. Pääsääntöisesti venttiilin ajoitusmekanismi käyttää hihnaa. On kuitenkin olemassa versioita, joissa on ketju tai hihnan ja ketjun yhdistelmä.
Suosittuja TDCi-moottoreita
Version nimi | Koodi | Tilavuus, l | Venttiilien määrä | Maksimaalinen teho, hv | Maksimaalinen vääntömomentti, N·m | Tuotannon alku | Tämän tyyppisellä moottorilla varustetut Ford-mallit |
Duratorq DLD-414 | F6JA | 1,4 | 8 | 68 | 160 | 2002 | Fusion; Fiesta Mk5. |
Duratorq DLD-415 | UGJC | 1,5 | 8 | 75 | 185 | 2012 | B-Max; Fiesta Mk5. |
DLD-416 | GPDA, GPDC | 1,6 | 16 | 90 | 215 | 2005 | Focus Mk1; C-Max. |
DLD-416 | G8DA; G8DB | 1,6 | 16 | 109 | 240 | 2003 | Focus C-Max; Focus Mk2. |
Duratorq DLD-418 | HCPA | 1,8 | 8 | 90 | 227 | 2002 | Focus C-Max; Transit Connect Mk1. |
DLD-418 | FFDA | 1,8 | 8 | 100 | 240 | 2002 | Focus Mk1. |
DLD-418 | KKDA; KKDB | 1,8 | 8 | 115 | 280 | 2004 | C-Max; Focus Mk1. |
DLD-418 | QYWA | 1,8 | 8 | 125 | 320 | 2006 | Galaxy Mk2; S-MAX Mk1. |
Duratorq DW | QXWA | 2,0 | 16 | 140 | 320 | 2006 | S-MAX Mk1; Galaxy Mk2. |
Duratorq DW | TXDA | 2,0 | 16 | 163 | 340 | 2010 | Kuga Mk1. |
Duratorq DW | Q4BA | 2,2 | 16 | 175 | 400 | 2008 | Mondeo Mk4. |
Duratorq DW | KNWA | 2,2 | 16 | 200 | 420 | 2010 | Galaxy Mk2; C-Max. |
TDCi Duratorq | FMBA | 2,0 | 16 | 130 | 330 | 2002 | Mondeo Mk3. |
TDCi Duratorq | QJBB | 2,2 | 16 | 155 | 360 | 2004 | Mondeo Mk3. |
TDCi Duratorq | JXFA | 2,4 | 16 | 115 | 310 | 2006 | Transit Mk6. |
Yleisiä TDCi-moottorien vikoja
Viat | Moottorit |
Polttoainesuuttimet hajoavat melko aikaisin. | F6JA; FFDA; JXFA; KKDA; KKDB; FMBA; TXDA; KNWA; Q4BA; QJBB; TXDA; HCPA. |
Suuri riski moottorin mäntien lämpövaurioille johtuen suuttimien ylitankkaamisesta. | FFDA; KKDA; KKDB; HCPA. |
Sylinteri-mäntä-kokoonpanon kuluminen lisää moottoriöljyn kulutusta. | F6JA. |
Turboahdin kuluu nopeasti. | GPDA; GPDC; F6JA. |
Etumaisen moottorin tukikumin käyttöikä on lyhyt. | F6JA. |
EGR-venttiiliin muodostuu nopeasti hiilikarstaa. | TXDA; KNWA; Q4BA; UGJC. |
Dieselin hiukkassuodatin tukkeutuu suhteellisen alhaisen kilometrilukeman jälkeen. | UGJC; Q4BA; KNWA; TXDA. |
Polttoainejärjestelmän osat kuluvat nopeasti. | G8DA; UGJC; G8DB. |
Nokka-akselit kuluvat ennen aikojaan ja niiden jakoketju venyy. | GPDA; GPDC; G8DA; QXWA; G8DB. |
Polttoainesuuttimien alla olevat prikat palavat säännöllisesti. | GPDA; G8DA; G8DB; GPDC. |
Moottoriin kertyy nopeasti hiilikarstaa. | GPDA; G8DA; G8DB; GPDC. |
Hydrauliset tuet alkavat jonkin ajan kuluttua vuotamaan. | GPDA; GPDC; G8DB; G8DA. |
Kampiakselin hihnapyörä ja kampiakselin asentoanturi hajoavat ennenaikaisesti. | HCPA; KKDA; QYWA; FFDA. |
Polttoainejärjestelmän osat ovat alttiita ilmalukoille. | QYWA. |
Hydraulisissa nostajissa voi ilmetä jo varhaisessa vaiheessa vika, mikä johtaa koputtavaan äänen. | QXWA; TXDA. |
Tärinä aiheuttaa sähköjohtojen rikkoutumisen ja toimintahäiriöitä elektronisessa ohjausyksikössä. | QXWA; TXDA. |
Polttoaineen epäpuhtaudet vahingoittavat polttoainepumpun akselia. | JXFA; FMBA. |
Kiertokankien pieni pää tuhoutuu. | FMBA; JXFA; QJBB. |
Kommentoi