TDCi: Ford yhteispaineruiskutuksella varustetut diesel-moottorit

TDCi: Ford yhteispaineruiskutuksella varustetut diesel-moottorit

TDCi:t ovat Fordin autoihin asennettuja turboahdettuja dieselmoottoreita, joissa on Common Rail eli polttoaineen yhteispaineruiskutusjärjestelmä. Ne esiteltiin vuonna 2000. Jotkut näistä moottoreita ovat Ford Motor Companyn itsensä valmistamia, osa on Groupe PSA:n (nykyisin Stellantis) valmistamia.

TDCi-moottorien ominaisuudet

Kaikissa TDCi-moottoreissa on neljä sylinteriä ja 8 tai 16 venttiiliä. Versiosta riippuen moottorilohko on valmistettu alumiinista tai valuraudasta. Myös sylinterinkansi voi olla joko alumiininen tai valurautainen. Moottori on varustettu turboahtimella, joka on usein muuttuvageometrinen. Pääsääntöisesti venttiilin ajoitusmekanismi käyttää hihnaa. On kuitenkin olemassa versioita, joissa on ketju tai hihnan ja ketjun yhdistelmä.

Suosittuja TDCi-moottoreita

Version nimiKoodiTilavuus, lVenttiilien määräMaksimaalinen teho, hvMaksimaalinen vääntömomentti, N·mTuotannon alkuTämän tyyppisellä moottorilla varustetut Ford-mallit
Duratorq DLD-414F6JA1,48681602002Fusion; Fiesta Mk5. 
Duratorq DLD-415UGJC1,58751852012B-Max; Fiesta Mk5.
DLD-416GPDA, GPDC1,616902152005Focus Mk1; C-Max. 
DLD-416G8DA; G8DB1,6161092402003Focus C-Max; Focus Mk2.
Duratorq DLD-418HCPA1,88902272002Focus C-Max; Transit Connect Mk1.
DLD-418FFDA1,881002402002Focus Mk1.
DLD-418KKDA; KKDB1,881152802004C-Max; Focus Mk1.
DLD-418QYWA1,881253202006Galaxy Mk2; S-MAX Mk1.
Duratorq DWQXWA2,0161403202006S-MAX Mk1; Galaxy Mk2.
Duratorq DWTXDA2,0161633402010Kuga Mk1.
Duratorq DWQ4BA2,2161754002008Mondeo Mk4.
Duratorq DWKNWA2,2162004202010Galaxy Mk2; C-Max.
TDCi DuratorqFMBA2,0161303302002Mondeo Mk3.
TDCi DuratorqQJBB2,2161553602004Mondeo Mk3.
TDCi DuratorqJXFA2,4161153102006Transit Mk6.

Yleisiä TDCi-moottorien vikoja

Viat Moottorit
Polttoainesuuttimet hajoavat melko aikaisin.F6JA; FFDA; JXFA; KKDA; KKDB; FMBA; TXDA; KNWA; Q4BA; QJBB; TXDA; HCPA.
Suuri riski moottorin mäntien lämpövaurioille johtuen suuttimien ylitankkaamisesta.FFDA; KKDA; KKDB; HCPA.
Sylinteri-mäntä-kokoonpanon kuluminen lisää moottoriöljyn kulutusta.F6JA.
Turboahdin kuluu nopeasti.GPDA; GPDC; F6JA.
Etumaisen moottorin tukikumin käyttöikä on lyhyt.F6JA. 
EGR-venttiiliin muodostuu nopeasti hiilikarstaa.TXDA; KNWA; Q4BA; UGJC.
Dieselin hiukkassuodatin tukkeutuu suhteellisen alhaisen kilometrilukeman jälkeen.UGJC; Q4BA; KNWA; TXDA.
Polttoainejärjestelmän osat kuluvat nopeasti.G8DA; UGJC; G8DB.
Nokka-akselit kuluvat ennen aikojaan ja niiden jakoketju venyy.GPDA; GPDC; G8DA; QXWA; G8DB. 
Polttoainesuuttimien alla olevat prikat palavat säännöllisesti.GPDA; G8DA; G8DB; GPDC.
Moottoriin kertyy nopeasti hiilikarstaa.GPDA; G8DA; G8DB; GPDC.
Hydrauliset tuet alkavat jonkin ajan kuluttua vuotamaan.GPDA; GPDC; G8DB; G8DA.
Kampiakselin hihnapyörä ja kampiakselin asentoanturi hajoavat ennenaikaisesti.HCPA; KKDA; QYWA; FFDA.
Polttoainejärjestelmän osat ovat alttiita ilmalukoille.QYWA.
Hydraulisissa nostajissa voi ilmetä jo varhaisessa vaiheessa vika, mikä johtaa koputtavaan äänen.QXWA; TXDA.
Tärinä aiheuttaa sähköjohtojen rikkoutumisen ja toimintahäiriöitä elektronisessa ohjausyksikössä.QXWA; TXDA.
Polttoaineen epäpuhtaudet vahingoittavat polttoainepumpun akselia.JXFA; FMBA. 
Kiertokankien pieni pää tuhoutuu.FMBA; JXFA; QJBB.
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja