RSC: määritelmä, toiminta, toimintaperiaate ja vioittumisen syyt

RSC: määritelmä, toiminta, toimintaperiaate ja vioittumisen syyt

RSC (roll stability control eli vierintävakauden hallinta) on kaatumista estävä vakautusjärjestelmä. Niitä on asennettu merkkien Ford, Land Rover, Lincoln ja Volvo autoihin, lähinnä katumaastureihin ja crossovereihin. Järjestelmä ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 2002. Se on merkittävä osa aktiivisia turvajärjestelmiä ja on läheisesti yhteydessä ajonvakautusjärjestelmään. Se auttaa estämään liikenneonnettomuuksia vakauttamalla ajoneuvoa dynaamisen ajon aikana.

Miten RSC toimii?

Gyroskooppianturien avulla RSC seuraa auton korin kallistumisen kulmaa ja nopeutta. Jos se katsoo kulman olevan vaarallinen, ajonvakautusjärjestelmä kytkeytyy päälle. Se hidastaa vastaavaa pyörää ABS-mekanismeja käyttäen. Lisäksi moottorin vääntömomenttia rajoitetaan. Tämä auttaa ajoneuvoon kohdistuvan keskipakoisvoiman vähentämistä, jolloin se pystyy palauttamaan asentonsa tiellä. Järjestelmä parantaa turvallisuutta ajettaessa esteiden ympäri ja käännyttäessä terävästi.

Suosittuja RSC:llä varustettuja autoja

  • Lincoln Aviator UN152, Navigator U326;
  • Ford Explorer III, Escape I, II, Edge Mk2, Kuga Mk2;
  • Volvo XC90 I, V90 II, XC60 I;
  • Land Rover Discovery 4, Freelander 2;
  • Mazda CX-9 TB.

Yleisiä toimintahäiriöiden syitä

  • Virheelliset lukemat korin asennosta, kallistumisesta sekä ABS-antureista.
  • ABS-hydrauliikkayksikön solenoidien viallisuus kelan käämityksen vahingoittumisesta johtuen.
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja