HiVec H-matic on manuaalisen ohjauksen toiminnolla varustettu mukautuva vaihteisto, joka löytyy monista Hyundai-malleista. Se perustuu perinteiseen automaattivaihteistoon, jossa on hydraulinen momentinmuunnin ja 4, 5 tai 6 vaihdetta. Mukautuvan toiminnon avulla vaihteiston toimintaa voidaan mukauttaa mahdollisimman paljon, mikä parantaa ajoneuvon dynamiikkaa, takaa nopean vaihteen vaihtamisen, lisää ajoturvallisuutta ja vähentää polttoaineenkulutusta.
Toimintaperiaate
Vaihda manuaaliseen tilaan siirtämällä vaihdevalitsin erityiseen kohtaan, joka voi olla merkitty nimellä ”Sports mode”. Työnnä valitsin ”+”-asentoon vaihtaaksesi suuremmalle vaihteelle ja ”–”-asentoon vaihtaaksesi pienemmälle vaihteelle. Jos kuljettaja työntää vaihdevipua lyhyesti kaksi kertaa ”–”-asentoon, hän hyppää yhden vaihteen yli. Manuaalinen ohjaus tekee autosta urheilullisemman, parantaa sen ajettavuutta ja dynamiikkaa tiettyjä liikkeitä tehtäessä ja suorituskykyä liukkaalla tiellä.
Vaihteistokoodi | Vaihteiden määrä | Maksimaalinen vääntömomentti newtonmetreissä | Maksimaalinen moottoritilavuus litroissa | Vetotapa | Vetotapa | Tämän tyyppisellä vaihteistolla varustetut automallit |
A4CF2 | 4 | 200 | 2,0 | Etuveto | 2005 | Hyundai Accent MC; Hyundai Elantra HD; Hyundai i30 FD; Hyundai Accent RB; Hyundai i30 GD; Hyundai Solaris RBr; Hyundai i20 PB; Hyundai Getz TB |
A5HF1 | 5 | 400 | 3,8 | Etuveto, neliveto | 2005 | Hyundai Sonata NF; Hyundai Grandeur TG; Hyundai Santa Fe CM; Hyundai Entourage VQ |
A5SR2 | 5 | 550 | 5,0 | Takaveto, neliveto | 2007 | Hyundai Genesis Coupe BK; Hyundai Mohave HM |
A6LF1 | 6 | 300 | 3,0 | Etuveto | 2009 | Hyundai Grandeur TG; Hyundai Santa Fe CM; Hyundai Grandeur HG; Hyundai Tucson TL; Hyundai Santa Fe DM; Hyundai Tucson LM |
Yleisiä HiVec H-matic -vaihteistojen vikoja
Viat | Vaihteistot |
Vaihteisto on erittäin herkkä nesteen epäpuhtauksille. Venttiilin rungon kanavat tukkeutuvat nopeasti, mikä aiheuttaa vaihteiston toimintahäiriöitä. | A4CF1; A5SR2 |
Hydraulisen momentinmuuntimen kitkalevyt kuluvat aggressiivisen ajon vuoksi. | A5SR2; A6LF1 |
Tasauspyörästön kotelon urat voivat repeytyä pitkän pyörän pyörimisen vuoksi. | A6LF1 |
Muovisella öljypohjalla on lyhyt käyttöikä. | A6LF1 |
Nopeusanturi palaa rikki, jos vaihteisto ylikuumenee toistuvasti. | A6LF1; A5HF1 |
Planeettavaihdesarjat voivat vahingoittua aggressiivisen ajon vuoksi. | A5HF1 |
Voimansiirtopumpun tiivisteet vuotavat. | A4CF1 |
Kommentoi