
TDI on Volkswagen-konsernin tuottama sarja turboahdettuja suoraruiskutusdieselmoottoreita. Debytoivat Audi 100 C3 -mallissa vuonna 1989. Nykyään melkein kaikki Volkswagen-, Seat-, Audi- ja Škoda-mallit on varustettu näillä moottoreilla. Ne löytytvät mm. myös joistakin Ford-, Volvo-, Mitsubishi- ja Chrysler-malleista.
Ominaisuudet
TDI-moottoreissa on alumiini- tai valurautasylinterilohkot. Sylinterinkannet ovat alumiinisia. Venttiilin ajoitusmekanismissa käytetään yleensä hihnaa, mutta on myös versioita, jotka käyttävät ketjua tai hammaspyöriä. Moottoriversiosta riippuen polttoainejärjestelmässä on korkeapainepumppu, pumppusuuttimet tai polttoaineen jakoputki. Muuttuvageometrinen turboahdin asennetaan moniin autoihin tavallisen sijaan. On myös tuplaturboisia versioita, joista osa kutsutaan BiTDI:ksi.
Suosittuja TDI-moottoreita
| Moottorin sarja | Moottorin iskutilavuus litroissa | Moottorin koodi | Sylinterien määrä | Venttiilien määrä | Maksimaalinen teho hevosvoimissa | Maksimimomentti, Nm | Polttoaineen ruiskutustyyppi | Tuotannon alku | Mallit |
| EA381 | 2.5 | 1T | rivi-5 | 10 | 120 | 265 | suoraruiskutus | 1989 | Audi 100 C3 |
| EA153 | 2.5 | BAC | rivi-5 | 10 | 174 | 400 | yksikkösuuttimet | 2003 | Volkswagen Touareg 1 |
| 5.0 | AJS | V10 | 20 | 313 | 750 | yksikkösuuttimet | 2002 | Volkswagen Phaeton 1 | |
| EA180 | 1.9 | AFN | rivi-4 | 8 | 110 | 235 | suoraruiskutus | 1996 | Volkswagen Golf 3; SEAT Cordoba 1; Volkswagen Vento 1; Audi A6 C5; Volkswagen Passat B4; Volkswagen Passat B5; SEAT Ibiza 2; Volkswagen Polo 3; SEAT Toledo 1; Volkswagen Sharan 1; Audi A4 B5 |
| EA188 | 1.9 | AWX | rivi-4 | 8 | 130 | 285 | yksikkösuuttimet | 2000 | Audi A4 B6; Audi A6 C6; Škoda Superb 1; Volkswagen Passat B5 |
| 2.0 | BMM | rivi-4 | 8 | 140 | 320 | yksikkösuuttimet | 2004 | Audi A3 8P; Škoda Octavia 2; Volkswagen Caddy 3; SEAT Altea 1; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Jetta 5; SEAT Leon 2; Volkswagen Touran 1 | |
| EA189 | 1.6 | CAYC | rivi-4 | 16 | 105 | 250 | yhteispaineruiskutus | 2009 | Škoda Rapid 1; Audi A3 8P; SEAT Ibiza 4; Volkswagen Passat B7; Škoda Octavia 2; SEAT Leon 2; Škoda Yeti; Volkswagen Golf 6; Škoda Superb 2; Volkswagen Jetta 5 |
| 1.9 | CAAC | rivi-4 | 16 | 140 | 340 | yhteispaineruiskutus | 2009 | Volkswagen Multivan T5; Volkswagen Caravelle T5; Volkswagen Transporter T5 | |
| EA288 | 1.6 | DCXA | rivi-4 | 16 | 120 | 250 | yhteispaineruiskutus | 2014 | Škoda Superb 3; Volkswagen Passat B8 |
| 2.0 | DBGC | rivi-4 | 16 | 150 | 340 | yhteispaineruiskutus | 2016 | Škoda Kodiaq 1; Volkswagen Tiguan 2 | |
| EA330 | 2.5 | BDH | V6 | 24 | 180 | 370 | suoraruiskutus | 2004 | Audi A6 C5; Volkswagen Passat B5; Audi A4 B6 Cabrio |
| EA381 | 2.5 | BJK | rivi-5 | 10 | 109 | 285 | yhteispaineruiskutus | 2006 | Volkswagen Crafter 1 |
| EA896 | 3.0 | CASA | V6 | 24 | 240 | 550 | yhteispaineruiskutus | 2007 | Volkswagen Touareg 1; Audi Q7 4L |
| EA897 | 3.0 | CRCA | V6 | 24 | 245 | 550 | yhteispaineruiskutus | 2010 | Volkswagen Touareg 2; Audi Q7 4L |
| EA898 | 4.2 | CKDA | V8 | 32 | 340 | 800 | yhteispaineruiskutus | 2010 | Volkswagen Touareg 2 |
Yleisiä TDI-moottoreiden vikoja
| Viat | Moottorit |
| Sähköisesti ohjatun korkeapainepumpun säätö vaaditaan usein. | 1T; BDH |
| Sylinterinkansi voi epämuodostua moottorin ylikuumenemisesta johtuen jäähdytysjärjestelmän toimintahäiriöistä. | 1T |
| Imusarja halkeaa helposti. | BAC |
| Yksikkösuuttimien ja tandempumpun tiivisteet menettävät tiiviytensä ajan myötä. | AJS; AWX; BAC |
| Venttiilin ajoitusmekanismin hammaspyörät hajoavat nopeasti. | AJS |
| Venttiilin istukat palavat suuren mittarilukeman jälkeen, mikä johtaa moottorin puristushäviöön. | AFN |
| Turbiinin siivet tai EGR-venttiili jumittuvat joskus kiinni. | AFN; AWX; CAAC; BDH; BMM |
| Huonolaatuisen öljyn käyttö aiheuttaa nokka-akselin nokkien tai hydraulisten nostimien nopean kulumisen. | AWX; BJK |
| Pietsosuuttimet hajoavat usein. | BMM; CAYC; BJK; CKDA; CRCA; CASA; CAAC |
| Yksikkösuuttimien kiinnikkeet löystyvät, mikä aiheuttaa vuotoja | BMM |
| Venttiilikopan alta ilmestyy usein vuotoja. | BDH; CAYC |
| Dieselhiukkassuodatin tukkeutuu suhteellisen nopeasti. | CAAC; DBGC; CKDA; CRCA; CASA; CAYC |
| Lämmönvaihtimen tiiviste kuivuu usein johtaen jäähdytysnesteen vuotamiseen. | DCXA |
| Imusarjan pyörreläpät voivat juuttua kiinni ajan myötä. | CASA |







Kommentoi