Auton lasien tummennus

Auton lasien tummennus

Auton ikkunoiden tummennus tapahtuu levittämällä ikkunoiden pinnalle tummentavaa kalvoa tai tummennussprayta. Tummennuksella on erilaisia hyötyjä, kuten UV-säteilyn torjuminen ja matkustajien yksityisyyden lisääminen.

Tässä artikkelissa kerromme lisää auton lasien tummennuksesta ja miten se tapahtuu. Kerromme myös, mitä laki sanoo tummennuksesta ja mitkä ovat yleiset ongelmakohdat.

Mitä auton lasien tummennus tarkoittaa

Auton lasien tummennus tarkoittaa ohuen tummennuskalvon levittämistä auton ikkunoille, jolloin ikkunat ovat tummempia ja läpäisemättömämpiä. Toinen vaihtoehto on maalata lasi erityisellä spraylla. Tummennuksen hyötyjä ovat matkustajien yksityisyyden lisäys (esimerkiksi poliitikkojen virka-autojen ikkunat ovat usein tummennettuja), UV-säteiltä suojautuminen ja auton sisäilman vähempi kuumeneminen. Kun sisäilma on viileämpää, myös auton polttoaineenkulutus vähenee. Sisätilojen suojaaminen auringonsäteiltä voi myös auttaa vähentämään verhoilun haalistumista ajan myötä. Jotkut autonomistajat voivat haluta tummentaa lasit täysin esteettisistä syistä. Onnettomuustilanteessa kalvolla voi olla yllättävä etu: se voi nimittäin auttaa pitämään särkynyttä lasia paikoillaan, jolloin sirut voivat aiheuttaa vähemmän vammoja.

Jos auton ikkunoita ei ole tummennettu jo valmistusvaiheessa, tummentaminen tehdään useimmiten levittämällä kalvoa.

 Ikkunakalvoja on erilaisia: 
  • Värilliset/tummennetut kalvot. Antavat tehokkaan suojan UV-säteiltä ja erinomaisen peittävyyden. Saattavat haalistua ajan myötä.
  • Metallikalvot. Kestävämmät ja vastustuskykyisemmät naarmuja vastaan. Eivät haalistu. Torjuvat tehokkaasti häikäisyä. Saattavat heikentää tai haitata puhelimen ja radion signaaleja.
  • Hybridikalvot. Näissä on sekä tummennettujen että metallisten kalvojen myönteisiä piirteitä.
  • Hiilikalvot. Nämä hiilihiukkasilla varustellut kalvot vähentävät häikäisyä ja torjuvat tehokkaasti sekä UV- että infrapunasäteilyä, joten ne estävät hyvin sisätilojen kuumenemista. Nämä eivät haalistu. Ikkunat näyttävät mattapintaisilta.
  • Keraamiset kalvot. Tällaisissa kalvoissa on pienikokoisia, keraamisia hiukkasia. Nämä torjuvat tehokkaasti kuumuutta ja UV-säteilyä, mutta ovat tavallisia kalvoja kalliimpia.
  • Lisäksi on olemassa yllä lueteltujen kalvojen erilaisia yhdistelmiä ja muunnoksia.

Kalvot valmistetaan yleensä yleensä sulattamalla polyeteenitereftalaattia ja venyttämällä se hyvin ohueksi kalvoksi. Tässä vaiheessa lisätään jo UV-suojaavia ainesosia. Tämän jälkeen kalvoon lisätään väri tai se metallisoidaan.

Auton lasien tummennus spraylla on harvinaisempaa, koska spray ei torju UV-säteitä yhtä tehokkaasti kuin kalvo ja sen korjaaminen on hankalampaa ikkunan naarmuuntuessa. Toisaalta spray ei aiheuta ilmakuplia tai repeydy samalla tavalla kuin kalvo.

Auton lasien tummennusasteet vaihtelevat kalvosta ja spraysta riippuen. Tummennusaste tarkoittaa, kuinka paljon valoa läpäisee kalvon tai maalipinnan, ja se osoitetaan prosentteina: mitä korkeampi prosentti, sitä vaaleampi kalvo/pinta, mitä matalampi prosentti, sitä tummempi. 50 % tummennus tarkoittaa vain kevyttä tummennusta, jolloin sisään näkee vaivatta. 20-35 % on jo hyvin tumma ja alle 10 % tummuusaste tarkoittaa, että auton sisään ei näe juuri lainkaan, jollei sisätilojen valaistus ole päällä. Tummuusasteita koskee määräyksiä, joista lisää alempana.

Auton lasien tummennuksen laillisuus

Auton lasien tummennus laki

Moni autonomistaja on kiinnostunut ikkunoiden tummentamisesta, mutta pohtii, mitä laki sanoo auton lasien tummennuksesta. Suomessa auton etummaisten sivulasien ja tuulilasin tummennus kalvoa käyttämällä tai spraymaalaamalla on lailla kielletty. Takasivulasit sekä takalasi voidaan tummentaa, eikä autoa tarvitse muutoskatsastaa tummennuksen jälkeen. Heijastavien peilikalvojen asentaminen ei kuitenkaan ole sallittua eteen eikä taakse.

Huomoioithan, että ajovaloja ei saa tummentaa minkäänlaisilla kalvoilla.

Auton lasien tummennus itse kalvolla

Auton lasien tummennus itse on melko työläs prosessi, joka vaatii erityistä huolellisuutta. Alla kerromme yleiset ohjeet sivulasien tummennukseen kalvoa käyttämällä. Luethan ohjeet huolellisesti vaihe vaiheelta läpi jo ennen toimenpiteen aloittamista.

Huomio! Kuten yllä totesimme, tuulilasin tai etuosan sivulasien tummentaminen on Suomessa lailla kielletty ja johtaa auton hylkäykseen katsastuksessa. Käytä ohjeita siis vain takalasiin ja takaosan sivulaseihin.

 Valmistele ikkuna tummennukseen 
  1. Hanki haluamaasi kalvoa. Suunnittele etukäteen, millaisia ominaisuuksia toivot. Huomioi sallittu tummuusaste. Mittaa oikeat mittasuhteet.
    Valmistele auton lasin tummennuskalvo
  2. Aja auto kuivaan ja puhtaaseen tilaan. Autotalli voi olla hyvä paikka lasien tummennukseen. Jos kuitenkin työskentelet ulkona, valitse paikka, johon ei tuule tai sada ja jossa on puhdasta.
  3. Poista ikkunoista tarrat.
  4. Suihkuta ikkunaan saippuavettä spraypullolla. Laske ikkunaa hieman raolleen, jotta voit käsitellä myös sen yläosan. Älä käytä ammoniakkia sisältäviä pesuaineita, sillä ne värjäävät ikkunan violetiksi.
  5. Raaputa pinttynyt lika irti. Voit käyttää tähän esimerkiksi pientä partaterää tai kaavinta. Ole hellävarainen, jotta et vahingoita lasia.
  6. Kuivaa ikkuna. Valmista, että saippuavettä ei jää ikkunaan. Tämän jälkeen sulje ikkuna.
 Valmistele auton lasin tummennuskalvo 
  1. Määrittele, kumpi kalvon puoli on liimapintainen. Ota rulla tummennuskalvoa niin, että liimapintaa suojaava irrotettava suojakalvo on sinua päin.
  2. Suihkuta ikkunalle ohut kerros saippuavettä. Näin kalvo ei jumiinnu paikoilleen, jos se meneekin hieman vinoon.
  3. Levitä kalvo väärin päin. Älä tässä vaiheessa leikkaa sitä vielä lainkaan, vedä vain ikkunan yli niin, että liimapuoli on sinua päin. Tässä vaiheessa selvität vain oikeat mittasuhteet.
    Auton lasien tummennus itse kalvolla
  4. Leikkaa kalvo. Käytä apunasi tarkkuusveistä. Jätä kalvoa muutama ylimääräinen senttimetri joka laitaan.
  5. Suihkuta kalvolle ohut kerros saippuavettä. Nyt leikatun kalvon tulisi pysyä kevyesti kiinni ikkunalla, mutta ei vielä liimautua siihen.
  6. Asettele kalvo huolellisesti paikoilleen. Saatat joutua vetämään sitä useita kertoja eri suuntiin.
  7. Laske ikkunaa ja leikkaa ylimääräiset kalvot huolellisesti pois joka laidalta. Jätä kuitenkin vielä pieni määrä, esimerkiksi 2-3 cm, ylimääräistä kalvoa joka laidalle.
  8. Tasoita kalvo lastan ja lämpöilmapuhaltimen avulla. Työnnä ilmakuplat kohti kalvon alaosaa lastalla ja puhalla samalla lämmintä ilmaa lämpöilmapuhaltimesta.
 Kiinnitä tummennuskalvo 
  1. Levitä jälleen ikkunan sisäpinnalle saippuavettä spraypullolla suihkuttamalla.
  2. Irrota kalvon ensimmäinen suojakerros. Suihkuta vedellä. Nyt kalvon yläosa on valmis kiinnitettäväksi.
  3. Kiinnitä kalvon yläosa ensin.
  4. Painele kalvoa varovasti ja työnnä sitä tiivisteiden alle. Kalvon alla oleva ohut vesikerros tekee sen liikuttamisesta vaivatonta, joten voit säätää kalvon asennon juuri sopivaksi.
  5. Työnnä vesi sekä ilmakuplat kalvon alta pois lastaa käyttäen.
    Auton lasien tummennus itse
  6. Nosta nyt ikkunaa niin, että se menee kiinni. Suihkuta sitten sen alaosaan runsaasti saippuavettä.
  7. Irrota kalvon toinen suojakerros. Nyt voit painaa kalvon alaosankin kiinni lasiin.
  8. Työnnä vesi sekä ilmakuplat kalvon alta pois lastaa käyttäen. Kun et näe enää lainkaan vettä, ilmakuplia tai ryppyjä, tummennus on valmis!

Jos näet asennuksen jälkeen kuplia tai ryppyjä, katso lisäohjeita alempaa.

Auton lasien tummennus itse spraylla

Kerromme nyt, kuinka tummennat auton lasit itse sprayta käyttämällä. Luethan ohjeet huolellisesti vaihe vaiheelta läpi jo ennen toimenpiteen aloittamista.

Huomio! Kuten yllä totesimme, tuulilasin tai etuosan sivulasien tummentaminen on Suomessa lailla kielletty ja johtaa auton hylkäykseen katsastuksessa. Käytä ohjeita siis vain takalasiin ja takaosan sivulaseihin.

  1. Suihkuta ikkunaan saippuavettä spraypullolla. Kaavi jäämät, teipit ja roskat hellävaraisesti pois pienellä partaterällä tai kaapimella.
  2. Lämmitä tummennusmaalispray. Älä kuitenkaan aseta aerosolipulloa lähelle liekkiä tai muuta aggressiivista kuumanlähdettä! Parasta on täyttää astia lämpimällä vedellä ja asettaa pullo varovasti veteen.
  3. Peitä ovipaneeli ja korin pinnat. Voit käyttää peitteenä sanomalehteä ja teipata sen paikoilleen. Näin maalia ei roisku ei-toivottuihin paikkoihin.
  4. Suihkuta tummennusmaalia ikkunaan. Pitele maalispraytölkkiä noin 30 cm päässä ikkunasta ja tee tasaisia vetoja ylhäältä alas ja takaisin. Älä suihkuta liikaa maalia – sitä tulisi olla vain ohut kerros.
  5. Anna kuivua 20 minuutin ajan.
  6. Levitä toinen kerros maalia ja mahdollisesti vielä kolmaskin.
  7. Valmista!

Auton ikkunoiden tummennus: Yleiset ongelmat

Auton ikkunoiden tummennukseen sisältyy monta vaihetta ja valitettavasti moni asia voi mennä mönkään, sillä kalvon levittäminen on pikkutarkkaa työtä. Yleisiä ongelmakohtia ovat seuraavat.

  • Kuplat kalvon alla. Tämä on kaikista yleisin ongelma. Kun asennat tummennuskalvoa, huolehdi viimeistellessäsi kalvoa, että sen alle ei jää ilmakuplia tai vesijäämiä. Niiden poistaminen myöhemmin on hankalampaa, koska kalvon liimapinta on jo ehtinyt tarttua tiiviisti paikalleen. Tällöin voidaan joutua asentamaan jopa täysin uusi kalvo.
  • Kalvon irtoaminen. Jos kalvo irtoaa nopeasti sen asentamisen jälkeen, sen sivuja ei todennäköisesti ole kiinnitetty oikein. Jos kalvoa taas on säilytetty väärin jo ennen asentamista, sen liimapinta on voinut menettää tehoaan.
  • Kalvon tahriintuminen ja värjäytyminen. Tahmeus voi johtaa lian pinttymiseen kalvolle. Tällöin on mahdollista, että ikkunaa ei ole pesty huolellisesti ennen kalvon asentamista tai että asennettaessa tai asennuksen jälkeen puhdistettaessa on käytetty epäsopivia puhdistusaineita. Tavallisen saippuaveden ei pitäisi tahria kalvoa. Värjäytyminen voi olla oire asennuksessa tehdyistä mokista tai pidemmällä tähtäimellä haalistumisesta auringossa.
  • Näkyvyyden heikentyminen. Sameus tai näkyvyyden heikentyminen on erittäin haitallista. Jos havaitset näkyvyyden heikentymistä kalvon asennettuasi, sinun on poistettava kalvo. Näkyvyyden heikentyminen tummennuksen vuoksi varsinkin takalasilla on iso riski yöaikaan ajettaessa. Huomioithan, että pöly, tupakantuhka ja sormenjäljet voivat tarttua kalvoon huomattavasti helpommin kuin paljaaseen lasiin, joten ikkunoiden säännöllisestä puhdistamista tulee huolehtia.
  • Kalvon halkeilu. Kalvo voi alkaa halkeilla ikääntyessään tai altistuessaan pitkäaikaisesti erittäin kuumille lämpötiloille ja auringonsäteille.

Jos sinun tarvitsee irrottaa kalvo ikkunalta, käytä apunasi lämpöpuhallinta, saippuvettä ja kaavinta. Poista liimajäämät esimerkiksi isopropyylialkoholilla tai kynsilakanpoistoaineella. Pyyhi lasi lopuksi hellävaraisesti mikrokuituliinalla.

Yhteenveto

  • Auton ikkunoiden tummennus tarkoittaa niiden tummentamista joko kalvolla tai spraymaalilla. Tummennus vähentää sisätilojen kuumenemista, torjuu UV-säteilyä ja parantaa matkustajien yksityisyyttä. Tummennuksen aste ja teho riippuu käytettävästä kalvosta ja spraysta.
  • Suomessa etuosan sivulasien ja tuulilasin tummentaminen on lailla kielletty. Taemmaiset sivulasit ja takalasin saa tummentaa. Tummennettaessa tulee kuitenkin huolehtia siitä, että näkyvyys säilyy riittävänä.
  • Auton lasien tummennus itse kalvolla on monivaiheinen toimenpide ja vaatii erityistä tarkkuutta. Spraylla tummentaminen on helpompaa, mutta spraytummennus ei ole yhtä tehokas.
  • Löydät monenlaisia tarvikkeita autosi huolto- ja viritystöihin AUTODOC-verkkokaupasta. Meiltä löydät tarvitsemasi tuotteet hyvään hintaan. Tilaa jo tänään ja hyödynnä voimassa olevat tarjouksemme!