Termostaatti on auton osa, joka säilyttää moottorin käyntilämpötilan sopivana. Tämän termostaatti tekee säätelemällä jäähdytysnesteen virtausta moottorin ja jäähdyttimen välillä. Tämä osa on siis erittäin tärkeä moottorin optimaalisen toiminnan varmistamiseksi.
Tässä artikkelissa kerromme auton termostaatin toimintaperiaatteesta ja termostaatin yleisistä vioista ja niiden oireista. Kerromme myös, kuinka termostaatin vaihtaminen tapahtuu.
Auton termostaatin toiminta
Nykyisten autojen moottorin ihanteellinen lämpötila on yleensä noin 90-105 celsiusastetta. Jotta lämpötila voidaan säilyttää näissä rajoissa moottorin toiminnasta ja ulkolämpötilasta riippumatta, tarvitaan termostaattia, joka on olennainen osa moottorin jäähdytysjärjestelmää. Termostaatti on pienikokoinen, jäähdyttimen ja moottorin välissä sijaitseva laite. Se säätelee jäähdytysnesteen virtausta moottoriin siten, että kun termostaatti on kiinni, moottorin lämpötila nousee. Näin moottori saavuttaa käyttölämpötilansa nopeammin autoa käynnistäessä, kun siihen ei virtaa jäähdytysnestettä. Kun ihanteellinen lämpötila on saavutettu, termostaatti avautuu jälleen, jolloin neste pääsee virtaamaan ja lämpötila laskee. Näin se säätelee jäähdytysnesteen virtausta kuin venttiilin tavoin.
Termostaatti seuraa ja säätelee moottorin lämpötilaa vastaamalla jäähdytysnesteen lämpötilan muutoksiin. Termostaatin sisällä on vahatäytteinen (aiemmin on käytetty myös nesteitä) sylinteri, joka on yhteydessä jäähdytysnesteeseen. Sylinterin venttiili on yhteydessä tankoon, joka painautuu vahaan. Kun moottorin lämpötila alkaa nousta, vaha alkaa sulamaan jäähdytysnesteen lämpötilan nousun vuoksi. Vahan sulaminen johtaa sen laajenemiseen, mikä avaa sylinterin venttiilin ja sallii jäähdytysnesteen virtauksen.
Auton termostaateissa käytetään niille suunniteltua erityisvahaa, jonka laajenemisominaisuudet on määritelty tarkasti. Termostaatissa voi olla yksi tai kaksi venttiiliä (pää- ja apuventtiili). Aiemmin termostaatit olivat lähes poikkeuksetta erillisen kotelon sisällä, mutta nykyään yleisimpiä ovat koteloon sisäänrakennetut termostaatit, joiden vaihtaminen on helpompaa.
Auton termostaatin yleisiä vikoja ja niiden oireita
Termostaatin vika voi aiheuttaa moottorin toiminnan häiriöitä eli varsinkin ylikuumenemista tai liian alhaista käyttölämpötilaa. Monet viat johtuvat venttiilin toimintahäiriöstä: venttiili avautuu ja sulkeutuu yhtenään, minkä takia se voi luonnollisesti myös vaurioitua. Mistä sitten tietää, että auton termostaatti on rikki?
Yleisiä vian oireita ja syitä ovat muun muassa seuraavat.Auton termostaatin testaus
Epäiletkö autosi termostaatissa vikaa? On olemassa tapoja, joilla voit testata sen toimintaa. Katso ohjeet alta. Ennen testauksen aloittamista, sammuta moottori ja anna sen viilentyä.
Testaaminen irrottamatta termostaattia:- Selvitä termostaatin sijainti ajoneuvossasi.
- Selvitä jäähdyttimen sijainti ja avaa se. Käynnistä auto ja anna sen joutokäydä hetki. Moottorin vasta käynnistyttyä jäähdytysnesteen ei tulisi virrata moottoriin, koska se ei ole ehtinyt kuumentua.
- Jos se kuitenkin virtaa, on tämä merkki siitä, että termostaatti on juuttunut auki.
- Jos se ei ala virrata moottoriin tämän kuumennuttua, on tämä merkki siitä, että termostaatti on juuttunut kiinni.
- Jos edellä mainitut kohdat vaikuttivat olevan kunnossa, sammuta moottori ja anna sen jälleen täysin viilentyä.
- Pyydä avustajaa käynnistämään moottori ja pidä kättäsi jäähdytinnesteen johdolla. Johto on ensin viileä mutta kuumenee pikkuhiljaa.
Varoitus! Varo koskemasta moottoriin välttääksesi palovammat.
- Jos jäähdytinnesteen johdot eivät kuumene, termostaatti on juuttunut suljettuun asentoon, eli jäähdytinneste ei pääse virtaamaan jäähdyttimen läpi.
- Irrota ajoneuvon termostaatti moottorin ollessa viileä.
- Aseta termostaatti tavalliseen kattilaan koskematta termostaatin pohjaa. Täytä kattila vedellä, niin että termostaatti jää veden peittoon, ja aseta kattila liedelle.
- Laita liesi päälle.
- Kun vesi lämpenee, termostaatin venttiilin tulisi alkaa avautua. Mittaa tässä vaiheessa veden lämpötila lämpömittarilla.
- Kun termostaatti on täysin avautunut, mittaa jälleen veden lämpötila.
- Tarkista, että mittaamasi avautumislukemat vastaavat autonvalmistajan auton ohjekirjassa määrittelemiä suosituksia. Mittaamiesi lämpötilojen tulisi vastata näitä mahdollisimman tarkasti.
- Jos termostaatti ei auennut ollenkaan tai se aukesi huomattavasti viileämmässä tai kuumemmassa vedessä kuin mitä ohjekirjassa määritellään, se on viallinen.
Tarkista ajoneuvon lämmitysjärjestelmän toiminta samalla kun testaat termostaattia. Näin paikannat mahdollisen vian syyn ja voit puuttua siihen, ennen kuin aloitat termostaatin vaihtamisen.
Auton termostaatin vaihtaminen
Auton termostaatin käyttöikä on yleensä vähintään 10 vuotta, joten kovin usein tätä osaa ei tarvitse vaihtaa. Jos termostaatti on kuitenkin viallinen, se pitää vaihtaa mahdollisimman pian. Kannattaa ostaa uusi termostaatti, joka vastaa ominaisuuksiltaan täysin vaihdettavaa. Katso yleisluontoiset ohjeet alta.
Huomioithan, että toimenpide saattaa vaihdella ajoneuvon merkistä ja mallista riippuen. Ennen vaihtamisen aloittamista anna moottorin viilentyä täysin.
- Selvitä termostaatin sijainti ajoneuvossasi.
- Jäähdytysnestettä tulee vuotamaan ulos vaihdon aikana, joten ota ämpäri alle.
- Irrota termostaatin kotelon kiinnikkeet ja pultit sekä termostaatin letku. Letkusta vuotaa nyt nestettä ämpäriin.
- Irrota vanhan termostaatin tiiviste. Se saattaa hajota irrotettaessa.
- Aseta uusi tiiviste paikalleen.
- Asenna uusi termostaatti paikalleen oikein päin ja kiristä pultit.
- Asenna jäähdytysnesteen letku ja letkun kiinnikkeet paikoilleen. Jätä hieman liikkumavaraa.
- Kaada ämpäriin kertynyt jäähdytysneste takaisin jäähdyttimeen.
- Valmista!
Yhteenveto
Kommentoi