Comfortronic on manuaalisella vaihteenvaihtotoiminnolla varustettu automaattivaihteisto, joka löytyy Lancian autoista.
Comfortronicin toimintaperiaate
Comfortronic-vaihteisto perustuu perinteiseen automaattivaihteistoon, jossa on hydraulinen momentinmuunnin, planeettavaihdesarjat ja elektroninen ohjaus. Manuaalitila käyttää erikoistunutta laiteohjelmistoa. Kuljettaja aktivoi sen liikuttamalla vaihdekeppiä vastaavaan asentoon. Vaihdekepin liikuttaminen ”+” tai ”−” suuntaan vaihtaa isommalle tai pienemmälle.
Suosittuja Comfortronic-vaihteistoja
Vaihdelaatikon koodi | Valmistaja | Vaihteiden määrä | Maksimimomentti, Nm | Maksimaalinen moottoritilavuus litroissa | Auton vetotapa | Tuotannon alku | Mallit |
4HP20 | ZF | 4 | 330 | 3,5 | Etuveto | 1995 | Lancia Kappa; Lancia Lybra; Lancia Phedra |
AW55-50SN | Aisin | 5 | 330 | 3,5 | Etuveto | 2000 | Lancia Thesis |
Yleisiä Comfortronic-vaihteistojen vikoja
Viat | Vaihteistot |
Vaihteisto alkaa täristä ja vuotaa momentinmuuntimen kitkalevyn kulumisen vuoksi. | ZF 4HP20 |
Voimansiirtopumpun osat, kuten holkki, staattorin ja käyttöpyörän laakerit rikkoutuvat. | ZF 4HP20 |
Solenoidit hajoavat usein. Niiden rikkoutuminen johtuu yleensä likaantumisesta. | ZF 4HP20; AW55-50SN |
Vaihdeasentoanturin käyttöikä on lyhyt. | ZF 4HP20 |
Planeettavaihteiston holkit ovat alttiita ennenaikaiselle murtumiselle. | AW55-50SN |
Kommentoi