TACshift: ominaisuudet sekä hyvät ja huonot puolet

TACshift: ominaisuudet sekä hyvät ja huonot puolet

TACshift (Touch Activated Control) on automaattivaihteistojen manuaalisen vaihtamisen tila, joka julkaistiin Pontiac Grand Prix G-Force -konseptiautolla vuonna 2002. Se ilmestyi myös joissakin Pontiac Grand Prix -tuotantomallin versioissa. Myöhemmin se nimettiin uudelleen TAPshiftiksi.

Kuinka se toimii

Elektronisesti ohjattu hydro-automaattinen GM 4T65E -vaihteisto oli varustettu TACshift-järjestelmällä. Automaattitilassa kuljettaja voi valita muutamia vaihteiston asetuksia. Manuaalitilassa voivat vaihtaa vaihteita ohjauspyörän viiksien avulla, jotka on merkitty merkeillä ”+” ja ”–”.

TACshift-toiminnolla varustetun vaihteiston teknisiä ominaisuuksia

Vaihdelaatikon koodiAuton vetotapaMaksimaalinen moottoritilavuus litroissaMaksimimomentti, NmTuotantovuodetMallit
GM 4T65EEtuveto, neliveto3,83801995–2008Pontiac Grand Prix

Yleisimpiä vikoja 

  • Laakerit hajoavat ajan myötä.
  • Kytkinrumpujen käyttöikä on lyhyt.
  • Holkit ja käyttöketju kuluvat nopeasti.
  • Solenoidit likaantuvat, jos vaihteistoöljyä ei vaihdeta ajoissa.
    Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

    Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja