Miten valitset auton akun

Miten valitset auton akun

Jos haluat varmistua, että saat autosi moottorin käyntiin sääolosuhteista huolimatta, sinun on pidettävä akku hyvässä toimintakunnossa. Akun keskimääräinen käyttöikä on 5–7 vuotta. On suositeltavaa vaihtaa se käyttöikänsä lopussa. Lue, mitkä akun tyypit ovat kaikista halutuimpia ja tehokkaimpia nykypäivänä. Me kerromme sinulle myös, mitä sinun on otettava huomioon, kun valitset auton akkua.

 Auton akkujen tyypit 

Nesteakut

Näiden akkujen elektrodit koostuvat levyistä, jotka ovat täynnä huokoista sienilyijyä tai lyijyä. Rikkihapposeosta käytetään elektrolyyttinä. Tällaiset akut ovat kaikista yleisimpiä, edullisia ja muun tyyppisiin akkuihin verrattuna ne eivät ole niin herkkiä ylipurkauksille ja jännitteen muutoksille ajoneuvon pääjohdoissa. Kuitenkin syväpurkaus on näille akuille erittäin vaarallista: se aiheuttaa levyn sulfaation. Säännöllinen riittämätön lataus lyhyiden ajomatkojen vuoksi kylmällä kaudella ei myöskään ole suositeltavaa. Elektrolyytti voi jäätyä matalissa lämpötiloissa. Lisäksi se haihtuu. Tästä syystä, jos akkua ei ole ilmoitettu huoltovapaaksi, sinun on seurattava siinä olevan elektrolyytin tiheyttä ja laimentaa sitä suodatetulla vedelle ajoittain.

Nesteakut

EFB-akut

Nämä eroavat tavallista lyijyakuista niiden lyijylevyjen kokoonpanon perusteella – niiden positiivisille puolille laitetaan erityinen verkkomateriaali. Se estää huokoisen sienilyijyn hajoamisen ja levyn sulfaation, ja pidentää näin sen käyttöikää. Näissä akuissa on parempi teho, ne lataavat nopeammin ja ne voivat palauttaa jopa 100 % alkuperäisestä kapasiteetistään syväpurkauksen jälkeen. Niissä on myös korkeammat kylmäkäynnistysampeerit. Ne ovat tavallisia lyijyakkuja hieman kalliimpia, mutta ne ovat tehokkaampia ja kestävät pidempään. Ne säilyttävät toimintakykynsä jopa −50 celciusasteessa. Tällaiset virtalähteet eivät kuitenkaan sovi käytettäväksi yhdessä hyötyjarrutusjärjestelmien kanssa.

EFB-akut

AGM-akut (Absorbent Glass Mat)

Näiden suurin eroavaisuus tavallisiin akkuihin on lasikuitukerros, joka imee nestemäisten elektrolyytin. Tällaiset akut lataavat 2–3 kertaa nopeammin kuin tavalliset akut. Vaikka nämä akut ovat samankokoiset kuin muun tyyppiset akut, niiden kapasiteetti on merkittävästi korkeampi. Ne kestävät myös tärinää paremmin. Niiden haittapuoliin kuuluu korkeampi hinta. Tällaisten akkujen ylivaraus ja varastoiminen täyteen ladattuna on vaarallista.

AGM-akut (Absorbent Glass Mat)

Geeliakut

Yllä mainittujen akkujen tapaan nämäkin akut kuuluvat lyijyakkuihin, mutta niissä oleva elektrolyytti on tehty liikkumattomaksi ja geelimäiseksi lisäämällä niihin piidioksidia. Tämä nostaa akun käyttöikää, joskus jopa 10 vuoteen saakka. Tällaiset akut kestävät syväpurkausta: ne kestävä jopa 400 sykliä, kun taas tavalliset akut noin 20–30. Lisäksi niissä on korkeat kylmäkäynnistysampeerit: 2–2,5 kertaa korkeammat kuin tavallisesti. Näin käynnistät moottorin ongelmitta jopa kylmimpään talviaikaan. Lisäksi tällaiset akut latautuva nopeammin, jolloin säännöllisistä lyhyistä ajomatkoista ei koidu ongelmia. Niissä on erittäin pieni itsepurkauslukema, mutta ne ovat kalliita. Kun näitä käytetään, on erittäin tärkeää valvoa sähköisen välineistön kuntoa, etenkin laturin jännitteensäädintä. Jopa pienikin ylivaraus johtaa peruuttamattomiin muutoksiin elektrolyyttisisällössä, mikä on vahingollista tämän tyyppisille akuille.

Geeliakut
Tärkeää: Ennen kuin ostat autoosi sellaisen akun, joka eroaa tyypiltään tavallisista akuista, tarkista ajoneuvon ohjekirjasta, salliiko valmistaja tämän. Akun käyttäminen on vaarallista, jos se ei sovi autoosi!

 4 ominaisuutta, jotka kannattaa ottaa huomioon akkua valitessa 

Kapasiteetti

Tämä mitataan ampeeritunteina. Tämä ominaisuus ilmoittaa virran, jonka akku pystyy tuottamaan 20 tunnin purkauksen aikana, kun jännite on yli 10,8 V. Esimerkiksi 72 Ah akulla on tarpeeksi kapasiteettiä antaa 3,6 ampeerin virtaa 20 tuntia. Mitä tehokkaampi auto on, sitä korkeamman kapasiteetin akun sen vaatii.

Kylmäkäynnistysampeerit (CCA)

Tämä arvo mitataan ampeereissa. Se kertoo maksimaalisen virran, jonka akku voi antaa ensimmäisten sekuntien aikana moottorin käynnistämisestä −18 celciusasteessa. Tämä arvo ilmoittaa, onko akku tarpeeksi tehokas käynnistämään moottorin talvella. Henkilöautojen bensiinimoottoreilla tämän arvon olisi oltava 255 A ja dieselmoottoreilla vastaavasti 300 A.

Mitat

Mittojen on vastattava vakiovarusteiden kokoja. Muutoin akun asentaminen voi olla vaikeaa. Esimerkiksi amerikkalaisille autoille tarkoitetuissa akuissa navat saattavat sijaita sivulla, kun taas eurooppalaisille autoille tarkoitetuissa akuissa navat sijaitsevat päällä. Lisäksi niissä on sisäkierre.

Napaisuus

Napaisuus voi olla tavallinen tai käänteinen. Tavallisessa napaisuudessa positiivinen napa sijaitsee vasemmalla ja käänteisessä oikealla. Tavallinen napaisuus merkitään yleensä numerolla 1 tai L-kirjaimella ja käänteinen napaisuus puolestaan numerolla 0 tai R-kirjaimella. Akun napaisuuden on oltava sama kuin vanhassa akussa tai muuten liitäntäkaapeli on liian lyhyt.

Tärkeää: Valitse tuotteita tunnetuilta merkeiltä, kuten Bosch, Varta, Vemo, Exide, Ipsa, Energizer, Herth+Buss Elparts ja Magneti Marelli. Näiden merkkien tuotteet ovat korkealaatuisia ja kun niitä huolletaan oikein, ne kestävät tulevat vuodet.

Lopuksi

Sähköisen välineistön oikeanlainen toiminta ja kyky käynnistää moottori riippuvat suoraan auton akun kunnosta. Tästä syystä on erittäin tärkeää valita sellainen tuote, joka vastaa ajoneuvon ominaisuuksia. Tietoa vakiovarusteena asennetun akun ominaisuuksista löydät joko akun kotelosta tai auton ohjekirjasta. Me emme suosittele muuttamaan valitsemasi välineen ominaisuuksia: se voi olla vaarallista. Osta AUTODOC-kaupasta: meiltä löydät vain luotettavia tuotteita.

    Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

    Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja