Miksi moottorin katkominen on vaarallista ja miten vältät sen

Miksi moottorin katkominen on vaarallista ja miten vältät sen

Moottorin katkominen on vika, jonka aikana yksi tai useampi sen sylintereistä ei toimi. Se aiheuttaa liiallista kulumista ja moottorin ylikuumenemista, ja johtaa mäntien ja sylintereiden pintojen kulumiseen. Seuraavaksi me kerromme, miten tunnistat tämän ongelman ja miten se korjataan.

Viisi viasta kertovaa merkkiä

  • Moottori nykii tyhjäkäynnissä. Joskus tärinä on niin kovaa, että tunnet sen ratissa, vaihdekepissa ja auton rungossa. Lisäksi moottorin kierrosluku tyhjäkäynnillä on epävakaa.
  • Moottorin pienentynyt teho. Saatat huomata moottorin käynnissä vikoja, kun painat kaasupoljinta, sekä nykimistä kiihdytettäessä.

Moottorin pienentynyt teho

  • Hiilijäämät sytytystulpissa ja halkeamat korkeajännitejohdoissa. Nämä ovat usein helppo huomata, kun tarkistat osia.

Hiilijäämät sytytystulpissa ja halkeamat korkeajännitejohdoissa

  • Epätavalliset äänet, kun moottori on käynnissä. Esimerkiksi tasaisen huminan sijaan kuuluu epätasaisia ääniä.
  • Polttoaineenkulutuksen kasvu. Tämä johtuu tyypillisesti ongelmista polttoaineseoksessa ja sytytysprosesseissa.

Polttoaineenkulutuksen kasvu

Moottorin katkomisen syyt

  1. Ongelmat sytytysjärjestelmässä. Vialliset sytytystulpat, rikkinäiset puolat ja korkeajännitejohdot tai väärät asetukset voivat johtaa siihen, että sytytyksessä kipinä syttyy liian aikaisin tai liian myöhään, mikä puolestaan häiritsee ilma-polttoaineseoksen palamisprosessia ja johtaa moottorivikaan.
  2. Häiriöt polttoaineensyötössä ja sekoittamisprosesseissa. Polttoaineruiskujen likaantuminen ja solenoidiventtiilien viat, ilmansuodattimen tukkeutuminen, vuodot imujärjestelmässä ja polttoaineen syöttöjärjestelmässä tai jarrutehostimessa voivat johtaa joko laihaan tai rikkaaseen ilma-polttoaineseokseen, mikä vaikuttaa palamisen tehokkuuteen. Ilmamassamittarin, kaasuläpän asentotunnistimen tai tyhjäkäynti-ilman säätöventtiilin vioilla on samanlaiset seuraukset.
  3. Palotilan vuoto. Tämän aiheuttaa yleensä venttiilien, mäntien, sylinterin kannen tiivisteen palaminen ja sylinterin pinnan kuluminen. Sen voi aiheuttaa myös väärin säädetty venttiili, vialliset venttiilinnostimet tai hydrauliset venttiilinnostimet tai väärä venttiilinajoitus.

 Kuusi vinkkiä AUTODOCILTA 

  1. Vaihda kuluvat osat ajoissa. Esimerkiksi ilmansuodattimet on vaihdettava aina 10 000–15 000 km välein. Sytytystulpan tyypistä riippuen ne kestävät 30 000–100 000 km ja polttoainesuuttimet 100 000–120 000 km.
  2. Puhdista polttoainesuuttimet säännöllisesti, noin kerran vuodessa. Suorita tämä lisäämällä tähän tarkoitettua lisäainetta polttoaineeseen. Jos ne ovat erittäin likaiset, sinun kannattaa käydä korjaamolla.
  3. Käytä ainoastaan korkealaatuista moottoriöljyä. Moottorin kulumisesta aiheutuvat jäämät voivat aiheuttaa moottorin ylikuumenemisen, männänrenkaan jumiutumisen ja osien hajoamisen. On erittäin suositeltavaa vaihtaa voitelumateriaali ja öljynsuodatin aina 10 000–15 000 km välein.
  4. Käytä korkealaatuista polttoainetta. Tämä estää hiilen kertymisen moottorin osien pinnoille.
  5. Anna moottorin käydä kaikista korkeimmilla kierrosluvuilla silloin tällöin. Tämä nostaa lyhyesti lämpötilan palotiloissa 500 asteeseeen ja puhdistaa sytytystulppien kärjet jäämistä.
  6. Kun huollat moottoria, kiristä kaikki kierreliitännät sillä kiristysmomentilla, joka on ilmoitettu auton teknisessä asiakirjassa. Tämä varmistaa kaikkien liitoksien tiiviyden ja tiiviste-elementtien yhtenäisyyden.

Lopuksi

Moottorin katkominen ei vaikuta ainoastaan sen toimintaan vaan on myös merkki vakavasta viasta. Tästä syystä on tärkeää suorittaa läpikotainen moottorin diagnostiikka heti, kun huomaat ongelman ensimmäisen merkin, ja korjata vika mahdollisimman nopeasti. Oikea-aikainen moottorin huolto varmistaa pitkän ja ongelmattoman toiminnan.

[Total: 0   Average: 0/5]