Moottorijarrutuksella tarkoitetaan auton jarruttamista nostamalla jalka kaasupolkimelta ja vaihtamalla pienemmälle vaihteelle kunnes auto seisahtuu. Moottorijarrutuksessa ei käytetä jarruja.
Tässä AUTODOC-artikkelissa kerromme, mitä on moottorijarrutus, miten moottorijarrutus tapahtuu sekä mitä hyötyjä ja haittoja sillä on.
Mitä moottorijarrutus tarkoittaa
Moottorijarrutus on eräs tapa jarruttaa bensiini- tai dieselkäyttöistä ajoneuvoa. Moottorijarrutuksessa nostetaan jalka pois kaasupolkimelta, jolloin kaasuläppä ei päästä ilmaa moottoriin. Kun moottori ei saa ilmaa, auton vauhti alkaa hidastua. Vauhdin hidastuessa kuljettaja vaihtaa aina vain pienemmälle vaihteelle. Moottorijarrutus (”vaihde päällä rullaaminen”) perustuu siihen, että moottori tuottaa vastusta, mikä saa vähitellen auton pysähtymään. Moottorijarrutuksen yhteydessä ei käytetä auton tavanomaista jarrujärjestelmää.
Moottorijarrutus on mahdollista sekä bensiini- että dieselkäyttöisellä ajoneuvolla ja sen tehokkuus riippuu ajoneuvossa käytetystä polttoaineen syötön tyypistä. Tehokkainta jarrutus on ajoneuvoissa, jossa polttoaineen ruiskutus päättyy automaattisesti, kun jalka nostetaan kaasupolkimelta. Se kuitenkin toimii myös kaasuttimella varustetuissa ajoneuvoissa, joskin on hitaampaa.
Vaihtoehto moottorijarrutukselle on vapaalla rullaaminen. Se tarkoittaa sitä, että vaihde kytketään vapaalle, jolloin polttoaineen syöttö ei katkea. Sitten auton annetaan vain rullata eteenpäin ja sen vauhti pikkuhiljaa hidastuu. Kumpi on siis kannattavampaa, moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen? Polttoaineenkulutuksessa erot eivät ole suuria, joten vastaus riippuu omista mieltymyksistäsi ja autosi ominaisuuksista. Uusissa autoissa vapaalla rullaaminen on usein helpompaa.
Miten moottorijarrutus tehdään
Moottorijarrutus on mahdollista tehdä sekä manuaali- että automaattivaihteisella ajoneuvolla. Järkevintä se on manuaalivaihteisella autolla – automaattivaihteisella hyödyt ovat vähäisemmät. Moottorijarrutus on oikeastaan hyvin helppoa, mutta harjoitus tekee mestarin. Katso ohjeet alta.
Moottorijarrutus manuaalivaihteisella ajoneuvolla
- Valitse sopivan rauhallinen tieosuus harjoitteluun.
- Auton ollessa liikkeellä, nosta jalka kaasupolkimelta.
- Auton vauhdin pikkuhiljaa hidastuessa kytke aina pienemmälle vaihteelle.
- Älä nosta jalkaa kytkimeltä äkillisesti vaan vapauta kytkinpoljin rauhallisesti sitä mukaa, kun vaihdat pienemmälle vaihteelle. Näin vältät kytkimen turhan kulumisen.
- Jatka, kunnes ajoneuvo pysähtyy.
Moottorijarrutus automaattivaihteisella ajoneuvolla
- Valitse sopivan rauhallinen tieosuus harjoitteluun. Parhaan hyödyn saat jyrkässä alamäessä.
- Auton ollessa liikkeellä kytke automaattivaihteisto manuaalisesti pienemmälle vaihteelle (esim. vaihda D:stä vaihteelle 3, 2 tai 1 tai kytke ylivaihde pois päältä).
- Kun olet valinnut vaihteen itse, automaattivaihteisto ei kytke pienempää vaihdetta päälle automaattisesti.
- Moottori käy suuremmilla kierroksilla kuin mitä se muuten kävisi. Ajoneuvon vauhti hidastuu.
- Jatka, kunnes ajoneuvo pysähtyy.
Moottorijarrutuksen hyödyt ja haitat
Moottorijarrutuksella on sekä hyötyjä että haittapuolia riippuen tilanteesta ja ajoneuvosta. Näitä ovat muun muassa seuraavat.
Moottorijarrutuksen hyödytPitkään elänyt myytti siitä, että moottorijarrutus olisi jotenkin haitallista auton moottorille, ei pidä paikkaansa. Toisaalta moottorijarrutuksen hyöty ja järkevyys riippuu tilanteesta. Jos sinulla ei ole kiire pysähtyä (esim. liikennevalot ovat vielä 500 metrin päässä) ja takanasi ei ole muuta liikennettä, moottorijarrutus voi olla järkevää. Moottorijarrutus ei kuitenkaan koskaan korvaa auton varsinaisia jarruja: jos sinun pitää jarruttaa äkillisesti keskellä muuta liikennettä, käytä aina auton jarrujärjestelmää. Lisäksi nykyautoissa moottorijarrutus ei säästä merkittävän paljon polttoainetta.
Yhteenveto
- Moottorijarrutus tarkoittaa ns. vaihde päällä rullaamista eli jalka nostetaan kaasupolkimelta, jolloin moottoriin ei pääse ilmaa ja auton vauhti hidastuu itsestään. Vaihteita vaihdetaan pienemmälle ajoneuvon vauhdin hidastuessa. Moottorijarrutuksessa ei käytetä auton jarruja.
- Moottorijarrutuksen hyötyjä on perusteltu sillä, että se säästää polttoainetta ja vähentää jarrujen kulumista. Erityisesti sitä käytetään alamäkiä ajettaessa. Moottorijarrutusta voi hyödyntää manuaali- ja automaattivaihteisissa ajoneuvoissa, mutta enemmän hyötyä siitä saa manuaalivaihteisessa autossa.
- Moottorijarrutuksen hyödyt nykyautoissa ovat kiistanalaisia. Vaikka moottorijarrutus ei vahingoita moottoria, se ei merkittävästi säästä polttoainetta.
- AUTODOC-verkkokaupasta löydät jarrujen osat ja monet muut osat autoosi edullisin hinnoin. Kun tilaat uutiskirjeemme, saat säännöllisesti tietoa uusista kampanjoistamme.
Kommentoi