Vakionopeudensäätimen jälkiasennus: Miten se tapahtuu

Vakionopeudensäätimen jälkiasennus: Miten se tapahtuu

Vakionopeudensäätimen eli vakionopeussäätimen – tuttavallisesti “vakkarin” – tehtävä on säilyttää kuljettajan valitsema ajonopeus automaattisesti ilman, että kuljettajan tarvitsee pitää kaasupoljinta pohjassa. Tämä parantaa ajomukavuutta ja vähentää manuaalista toimintaa. Vakionopeudensäätimet ovat käteviä sekä kaupunkiajossa että pitkän matkan ajossa.

Tässä artikkelissa kerromme lisää vakionopeudensäätimen toiminnasta ja siitä, miten vakionopeudensäätimen jälkiasennus tapahtuu.

Miten vakionopeudensäädin toimii?

Ensimmäiset, 1900-luvun alussa henkilöautoissa julkaistut vakionopeudensäätimet perustuivat jo 1700-luvun lopulla höyrykoneilla kehitettyyn keskipakoisvoimaa hyödyntäneeseen teknologiaan. Uuden ajan vakionopeussäätimiä alettiin julkaista ensimmäistä kertaa 1950-luvun lopulla amerikkalaismerkki Chryslerin autoissa. Nykyään vakionopeudensäätimet ovat hyvin yleisiä ja kuuluvat monien automallien suosituimpiin lisävarusteisiin.

Vakionopeudensäätimen toimintaperiaate on yksinkertainen. Se toimii autopilotin tapaan ajoreiteillä, joilla ei ole tarpeen pysähdellä tai kääntyä paljoa.

 Toimintaperiaate on useimmissa autoissa tällainen: 
  1. Kuljettaja kiihdyttää nopeuteen, jolla tahtoo ajaa.
  2. Kun nopeus on saavutettu, kuljettaja käynnistää vakionopeudensäätimen painikkeesta, viiksestä tai käyttökytkimestä, joka yleensä löytyy ohjauspyörästä. Paikka ja painikkeen ulkomuoto saattavat vaihdella, joten ota etukäteen selvää autosi ohjekirjasta, missä ja millainen autosi painike on.
  3. Kun vakionopeussäädin on päällä, lukitse ajonopeus. Useimmissa autoissa tämä tapahtuu painamalla painiketta, jossa lukee “Set” (“Aseta”). Kojetaulun vakionopeussäädin-merkkivalon tulisi syttyä.
    Miten vakionopeudensäädin toimii
  4. Voit nostaa jalkasi kaasupolkimelta. Auton tulisi jatkaa lukitsemallasi nopeudella.
  5. Jos haluat kiihdyttää, tämä tapahtuu monissa autoissa painikkeita + tai ↑ painamalla. Jos taas painat kaasupoljinta, lukitsemasi nopeus nollautuu.
  6. Jos haluat hidastaa, paina painiketta − tai ↓. Jarrupoljin toimii myös aina, joten jos haluat pysähtyä, sinun ei tarvitse kuin painaa jarrupoljinta. Tällöin kuitenkin menetät asettamasi vakionopeuden.
  7. Voit nollata vakionopeussäätimen painikkeiden “Reset” (“Nollaa”) tai “Cancel” (“Peruuta”) avulla.

On myös olemassa vakionopeudensäädin nopeudenrajoittimella. Tällaisia löytyy varsinkin uusista autoista ja ne ovat täysin digitaalisia. Nopeudenrajoittimeen voi myös asettaa tietyn nopeuden, jota ei haluta ylittää, mikä on ainakin hyvä tapa välttää ylinopeussakot. Se voi myös olla kätevää vaikkapa hinattaessa toista autoa tai vedettäessä perävaunua. Aktiivinen eli mukautuva vakionopeussäädin taas osaa tutkan ansiosta hidastaa ajonopeutta itse, mikäli edellä oleva auto hidastaa vauhtiaan.

Vakionopeudensäätimen jälkiasennus

Jos autossasi ei ole vakionopeudensäädintä, hätä ei ole tämän näköinen. Jälkiasennus on usein täysin mahdollista. Vaikka moni teettää jälkiasennuksen huoltamolla, sen voi mahdollisesti tehdä myös itse, mutta tämä vaatii melko paljon vaivaa ja osaamista. Helpointa omatoiminen jälkiasennus on automaattivaihteiseen autoon, jossa on sähköinen kaasupoljin, ja jonka automallille tarjotaan vakionopeuden jälkiasennusta lisäpalveluna. Jälkiasennus manuaalivaihteiseen autoon on myös mahdollista, mutta sen verran monimutkaista ja aikaa vievää, että toimenpide kannattaa mieluummin teettää huoltamolla. Vakionopeussäätimen jälkiasennus maksaa huoltamosta ja automallista riippuen n. 200600 euroa. Vakionopeussäätimien hinnat vaihtelevat myös suuresti.

Näin asennat vakionopeussäätimen itse automaattivaihteiseen autoon. Huomio! Vaiheet ovat suuntaa antavia. Tarkista omalle ajoneuvollesi sopivat vaiheet ohjekirjasta tai asiantuntijoilta, ennen kuin aloitat. Jos et ole varma, mitä olet tekemässä, vie auto mieluummin huoltamolle.

  1. Irrota auton akku. Kun teet mitä tahansa teknisiä toimenpiteitä auton sähköjärjestelmässä, akun tulee olla irti.
  2. Siirrä ohjauspyörän turvatyynyä. Irrota turvatyynykannen pultit. Siirrä varovasti turvatyynyä pitäen huolta, ettei mikään turvatyynyn johdoista katkea tai irtoa itsekseen. Irrota turvatyynyn kaapeli.
  3. Etsi säätimen kaapeli. Pyörän takaa tulisi löytyä vakionopeudensäätimen kaapeli (usein keltainen tai valkoinen). Tarkista ajoneuvon ohjekirjasta, onko löytämäsi piuha oikea.
  4. Asenna vakionopeussäätimen kytkin. Asenna ostamasi vakionopeussäätimen kytkin. On tärkeää, että asennat sen oikein eli lue pakkauksessa olevat ohjeet huolellisesti. Ruuvaa kytkin paikalleen.
    Asenna vakionopeussäätimen kytkin
  5. Asenna ohjauspyörän turvatyyny takaisin paikalle, jossa se oli ja kiinnitä sen johto huolellisesti. Kiristä ruuvit.
  6. Liitä kytkimen piuhat valmiiseen ohjaimeen tai asenna vakionopeussäätimen ohjain. Joissain autoissa säätimen ohjain on jo valmiina, jolloin riittää vain liittää johdot oikein. Jos ohjainta ei ole, joudut asentamaan sen. Useimmissa autoissa on ohjaimelle varattu paikka.
  7. Kalibroi ajotietokone. Tämä on kaikista vaiheista ehkä vaikein. Lopullinen käyttöönotto vaatii OBD-ohjelman käyttämistä. Tutustu oman ajoneuvosi ohjeisiin tai anna merkkihuollon ammattilaisten kalibroida tietokone.

Vakionopeussäätimen edut ja haitat

Edut

  • + Polttoainetta säästyy, kun kuljettajan ei tarvitse hidastaa ja kiihdyttää jatkuvasti. Arvioiden mukaan polttoainetehokkuus voi parantua jopa 20 %. Näin säästyy myös rahaa. Yhdysvaltain liikenneturvallisuusviraston arvion mukaan pelkkä kiihdyttely kesken ajon maksaa liittovaltiotasolla vuosittain jopa 40 miljardia dollaria, joten kokonaissäästö on suuri.
  • + Parempi ajomukavuus. Varsinkin pitkillä ajomatkoilla on miellyttävää, kun ei tarvitse pitää kaasupoljinta pohjassa koko ajan.
    Vakionopeussäätimen edut
  • + Nopeus pysyy samana. Näin vältetään tahaton yli- tai alinopeuden ajaminen tieosuuksilla, joilla nopeusrajoitus ei juuri muutu.

Haitat

  • - Ohjausliikkeet ovat hitaampia. Äkillisten ohjausliikkeiden kuten kaarteiden tekeminen tai hidastaminen vie enemmän aikaa.
  • - Ei tule käyttää huonolla kelillä. Vakionopeussäädintä ei ole suunniteltu käytettäväksi hankalissa ajo-olosuhteissa, joissa kuljettajalta vaaditaan erityistä valppautta. Tällaisia ovat esimerkiksi ajo rankkasateella, lumimyräkässä tai jäisillä, kaarteisilla teillä.
  • - Huomio herpaantuu. Jos kuljettaja on väsynyt ja nukahtaa rattiin, vakionopeudensäädin voi olla katala kumppani. Sama pätee myös, jos kuljettaja alkaa esimerkiksi käyttää puhelintaan ajamisen “helpotuttua” ja hänen huomionsa herpaantuu.

Vakionopeudensäätimen yleiset viat

Helpoiten vakionopeudensäätimen vian voi huomata jo siitä, että sen merkkivalo ei syty kojetaulussa. Valon tulisi aina syttyä, kun järjestelmä on kytketty päälle. Toisaalta toimintahäiriön voi havaita nopeasti ajossakin, jos auto ei pysykään asetetussa nopeudessa.

Vakionopeussäädin on elektroninen laite, minkä takia esimerkiksi oikosulku auton sähköjärjestelmässä saattaa polttaa sulakkeen ja rikkoa säätimen. Tällöin sen toimimattomuuden huomaa heti, sillä painikkeet eivät tottele.

Jos taas nopeusanturi on viallinen, se voi syöttää vakionopeudensäätimelle vääriä lukemia, minkä johdosta auto ajaa kovempaa tai hitaampaa kuin sen tulisi. Tämä voi olla hyvin vaarallista, joten nopeusanturin vika kannattaa korjata heti. Syynä vakionopeussäätimen toimimattomuudelle voi olla myös hajonnut jarruvalokytkin – säädin nimittäin käyttää jarruvalokytkimen asentoa määrittääkseen, voiko vakionopeustilassa ajaa. Jos kytkin ei toimi, vakionopeussäädin ei mene päälle.

Myös muut auton sähköjärjestelmän ongelmat sekä vaihteiston ja moottorin viat voivat vaikuttaa vakionopeussäätimen toimintaan. Uusissa autoissa auton ohjausyksikkö saattaa poistaa vakionopeudensäätimen automaattisesti toiminnasta havaittuaan moottorivian.

Yhteenveto

  • i Vakionopeudensäädin on erittäin kätevä varuste, jonka avulla auto ajaa kuljettajan asettamaa nopeutta, jolloin kuljettajan ei tarvitse pitää jalkaansa kaasupolkimella. Tämä säästää polttoainetta, parantaa ajomukavuutta ja auttaa välttämään ylinopeussakkoja.
  • i Vakionopeussäädin on hyvin helppoa kytkeä päälle ja pois päältä. Säätimen asentaminen ajoneuvoon itse on myös mahdollista, mutta ajoneuvosta riippuen se saattaa olla hyvinkin aikaa vievää ja hankalaa.
  • i Osta laadukas vakionopeussäädin AUTODOC:in verkkokaupasta. Tarjoamme tuotteillemme takuun ja palautusoikeuden, ja autamme sinua mielellämme löytämään juuri sinun ajoneuvoosi sopivat osat. Tervetuloa tutustumaan valikoimaamme!
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja