
Multimode manual transmission (MMT) on automatisoitu vaihteisto, joka löytyy joistakin Toyota-malleista. Se voi toimia sekä automaattisessa että manuaalisessa tilassa. Se debytoi vuonna 2006. Se auttaa säästämään polttoainetta, parantaa ajoneuvon suorituskykyä ja takaa mukavan ajon tarvitsematta jatkuvasti vaihtaa vaihdetta.
Kuinka se toimii
Multimode manual transmission (MMT) perustuu manuaaliseen vaihdelaatikkoon. Siinä on yksi kytkin, jonka sähkömoottori kytkee ja irrottaa. Tämän ansiosta kytkinpoljinta ei tarvitse painaa jatkuvasti. Kaksi muuta sähkömoottoria ovat vastuussa vaihdemekanismin käytöstä.
Tämä vaihdelaatikko toimii kolmessa tilassa: automaattinen (E), urheilu (Es) ja manuaalinen (M). Ensimmäinen on suunniteltu rauhalliseen ja mukavaan ajamiseen. Toinen takaa nopeamman vaihdon ja siten paremman dynamiikan. Kolmannessa tilassa kuljettaja voi päättää, minkä vaihteen haluaa kytkeä ja milloin.
Manuaalitilassa vaihteita vaihdetaan vaihdekepillä. Kuljettaja vaihtaa isommalle tai pienemmälle työntämällä vaihdekeppiä ”M+” tai ”M−” asentoon. Joissakin versioissa on ohjauspyörän viikset, jotka nopeuttavat vaihteenvaihtoa.
Suosittuja MMT-vaihteistoja
Vaihdelaatikon koodi | Valmistaja | Vaihteiden määrä | Maksimaalinen moottoritilavuus litroissa | Maksimimomentti, Nm | Auton vetotapa | Tuotannon alku | Mallit |
C53A | Toyota | 5 | 1,4 | 200 | Etuveto | 2007 | Yaris XP90 |
C50A | Toyota | 5 | 1,6 | 160 | Etuveto | 2006 | Corolla E150; Auris E150 |
Yleisiä MMT-vaihteistojen vikoja
Viat | Vaihteistot |
Laiteohjelmistovirheiden aiheuttamat toimintahäiriöt. | C53A |
Kytkinkokoonpanon käyttöikä on lyhyt. | С50А; C53A |
Vaihdelaatikon elektromekaaniset toimilaitteet hajoavat aikaisin. | C53A; С50А |
Kommentoi