Multimode manual transmission: olennaiset tiedot, tyypit, ominaisuudet ja tekniset tiedot

Multimode manual transmission: olennaiset tiedot, tyypit, ominaisuudet ja tekniset tiedot

Multimode manual transmission (MMT) on automatisoitu vaihteisto, joka löytyy joistakin Toyota-malleista. Se voi toimia sekä automaattisessa että manuaalisessa tilassa. Se debytoi vuonna 2006. Se auttaa säästämään polttoainetta, parantaa ajoneuvon suorituskykyä ja takaa mukavan ajon tarvitsematta jatkuvasti vaihtaa vaihdetta.

Kuinka se toimii

Multimode manual transmission (MMT) perustuu manuaaliseen vaihdelaatikkoon. Siinä on yksi kytkin, jonka sähkömoottori kytkee ja irrottaa. Tämän ansiosta kytkinpoljinta ei tarvitse painaa jatkuvasti. Kaksi muuta sähkömoottoria ovat vastuussa vaihdemekanismin käytöstä.

Tämä vaihdelaatikko toimii kolmessa tilassa: automaattinen (E), urheilu (Es) ja manuaalinen (M). Ensimmäinen on suunniteltu rauhalliseen ja mukavaan ajamiseen. Toinen takaa nopeamman vaihdon ja siten paremman dynamiikan. Kolmannessa tilassa kuljettaja voi päättää, minkä vaihteen haluaa kytkeä ja milloin.

Manuaalitilassa vaihteita vaihdetaan vaihdekepillä. Kuljettaja vaihtaa isommalle tai pienemmälle työntämällä vaihdekeppiä ”M+” tai ”M−” asentoon. Joissakin versioissa on ohjauspyörän viikset, jotka nopeuttavat vaihteenvaihtoa.

Suosittuja MMT-vaihteistoja

Vaihdelaatikon koodiValmistajaVaihteiden määräMaksimaalinen moottoritilavuus litroissaMaksimimomentti, NmAuton vetotapaTuotannon alkuMallit
C53AToyota51,4200Etuveto2007Yaris XP90
C50AToyota51,6160Etuveto2006Corolla E150; Auris E150

Yleisiä MMT-vaihteistojen vikoja

ViatVaihteistot
Laiteohjelmistovirheiden aiheuttamat toimintahäiriöt.C53A
Kytkinkokoonpanon käyttöikä on lyhyt.С50А; C53A
Vaihdelaatikon elektromekaaniset toimilaitteet hajoavat aikaisin.C53A; С50А
Aktivoi henkilökohtainen apulaisesi auton huoltoon!

Seuraa kuluja, hallinnoi huoltotietoja, aikatauluta vaihdot ja paljon muuta.