Sequential Sportshift on manuaalisen vaihteenvaihtotoiminto Acura-, Ford- ja Honda-autojen automaattivaihteistoissa. Se debytoi 1990-luvun puolivälissä. Sen avulla kuljettaja voi säätää ajoneuvon ajo-ominaisuuksia parhaiten tieolosuhteisiin.
Kuinka se toimii
Sequential Sportshift -toiminto toimii automaattivaihteistoissa, joissa on hydraulinen momentinmuunnin ja elektroninen ohjaus. Erikoistunut laiteohjelmisto on vastuussa erilaisista vaihteistoasetuksista, kun ajat automaattitilassa. Elektroninen moduuli ohjaa myös toimilaitteiden toimintaa, jotka lukitsevat kuljettajan valitseman vaihteen manuaalitilassa.
Vaihtaakseen manuaaliseen tilaan kuljettaja liu’uttaa vaihdekepin vastaavaan asentoon ja valitsee vaihteen liikuttamalla sitä ”+” tai ”−”-asentoon. Manuaalitila on merkitty kirjaimella ”M” vaihdekepissä. Manuaalivaihteiston ohjaus on saatavana myös ohjauspyörän viiksillä.
Suosittuja vaihteistoja, joissa on Sequential Sportshift -toiminto
Vaihdelaatikon koodi | Valmistaja | Vaihteiden määrä | Auton vetotapa | Tuotannon alku | Mallit |
MP1A; B6VA; MPJA; A6VA; AOYA; BOYA; MPOA; MPXA | Honda | 4 | Etuveto | 1995 | Acura TL; Acura CL |
MGHA; BGHA; BYBA | Honda | 5 | Etuveto, neliveto | 2001 | Acura CL |
PVGA; MJBA; MDKA; BDKA; MDRA; BVLA; P34A; PVLA | Honda | 5 | Neliveto | 2003 | Acura MDX |
6HP26 | ZF | 6 | Etuveto, takaveto, neliveto | 2001 | Ford FPV GT |
10R80 | GM | 10 | Takaveto, neliveto | 2017 | Ford Everest |
Yleisiä vikoja Sequential Sportshift -toiminnolla varustetuissa vaihteistoissa
Viat | Vaihteistot |
Mekatroniikkayksikkö palaa rikki usein erityisesti kuumalla säällä. | 6HP26 |
Holkit hajoavat nopeasti aiheuttaen vaihteiston tärinää. | 6HP26 |
Vaihteisto voi nytkähtää solenoidien tukkeutumisesta johtuen. | 6HP26 |
Muovinen öljypohja on altis mekaanisille vaurioille. | 6HP26 |
Tiivisteet menettävät elastisuutensa jonkin ajan jälkeen. | BYBA; BDKA; MDKA; MGFA |
Vapaakytkin hajoaa liiallisen kuormituksen alla. | BYBA; MGFA; BGHA; MGHA |
Mäntä hajoaa ennenaikaisesti. | BYBA; MGFA; BGHA; MGHA |
Kommentoi