2-Tronic on 5-vaihteinen automatisoitu vaihteisto, joka löytyy joistain Peugeot-autoista vuodesta 2005 lähtien. Siinä on manuaalinen ohjaustila ja se voi sopeutua yksilölliseen ajotyyliin.
Toimintaperiaate
2-Tronic-vaihteisto perustuu manuaaliseen vaihdelaatikkoon, joka on varustettu kahdella tietokoneen ohjaamalla elektromekaanisella laitteella. Toinen niistä on vastuussa vaihteen valinnasta ja toinen kytkimen kytkemisestä ja irrottamisesta. Vaihtaakseen manuaaliseen tilaan kuljettaja liu’uttaa vaihdekepin ”M”-asentoon ja sitten ”+” tai ”−”-kohtaan vaihtaakseen vaihteita isommalle tai pienemmälle. Tässä tilassa vaihteistoa voidaan ohjata myös ohjauspyörän viiksien avulla.
Suosittuja 2-Tronic-vaihteistoja
Vaihteistokoodi | Valmistaja | Maksimaalinen vääntömomentti newtonmetreissä | Maksimaalinen moottoritilavuus litroissa | Vetotapa | Tuotannon alku | Mallit |
МC5 | Aisin | – | – | Etuveto | 2005 | Peugeot 107 |
MAP | PSA | 140 | 1,4 | Etuveto | 2006 | Peugeot 207; Peugeot 1007 |
Yleisiä 2-Tronic-vaihteistojen vikoja
Viat | Vaihteistot |
Laiteohjelmistovirheiden takia nykimistä voi esiintyä vaihdon aikana. | MAP |
Kytkimen toimilaitteen käyttöikä on lyhyt. | MAP; C551/C552 |
Vaihteiston ohjausyksikkö vioittuu. | MAP |
Kytkimen osat tulevat nopeasti käyttökelvottomiksi. | MAP; C551/C552 |
Kommentoi