Porsche Doppelkupplung (PDK) on kaksoiskytkimellä varustettu automaattivaihteisto, jota käytetään Porschen autoissa. Siinä on manuaalinen ohjaus ja se yhdistää automaatti- ja manuaalivaihteistojen hyödyt yhdeksi kokonaisuudeksi. Se on täydellinen ratkaisu urheiluautoihin, sillä se tarjoaa uskomattoman dynamiikan, välittömät vaihteenvaihdot (jopa 100 ms) ja korkean tehokkuuden sekä auttaa myös säästämään polttoainetta. Vaihteita vaihtaessa teho ei keskeydy lähes lainkaan. Samaan aikaan automaattinen tila mahdollistaa mukavan päivittäisen ajamisen.
PDK julkaistiin 1985 valinnaisena varusteena Porsche 962 -kilpa-autoon. Vuodesta 2008 lähtien sen mukautettua versiota on asennettu brändin katumalleihin. 911 Carrera oli ensimmäinen PDK-vaihteistolla varustettu tuotantoauto.
Kuinka Porsche Doppelkupplung (PDK) toimii?
PDK koostuu kahdesta moduulista, jotka on liitetty moottoriin kahdella rinnakkaisella kytkimellä. Toinen kytkimistä aktivoi parittomat vaihteet ja toinen parilliset. Haluttu vaihde kytketään sähköhydrauliikkaa hyödyntävillä haarukoilla. Nykyaikaiset mallit on varustettu 8-vaihteisilla PDK-vaihteistoilla. Ensimmäiset kuusi vaihdetta ovat urheilulliseen ajamiseen, kun taas loput kaksi polttoaineen säästämiseen ja miellyttävään ajoon.
Vaihteiston ohjelmisto on ohjelmoitu useille eri käyttötiloille automaattisessa tilassa: Normal, Individual, Sport, Sport Plus ja joissain tapauksissa Race Track. Manuaalinen ohjaus taas tehdään liu’uttamalla keskikonsoliin asennettua vaihdekeppiä edestakaisin välityssuhteen säätämiseksi. Tämän voi tehdä myös ohjauspyörään asennettuja painikkeita käyttäen.
Suosittuja Porsche Doppelkupplung (PDK) -versioita
Vaihdelaatikon koodi | Valmistaja | Vaihteiden määrä | Maksimaalinen moottoritilavuus litroissa | Maksimaalinen moottorin vääntömomentti newtonmetreissä | Vetotapa | Tuotannon alku | Mallit |
8DT | ZF | 8 | 6,7 | 1000 | Etuveto, takaveto, neliveto | 2016 | Porsche Panamera |
7DT-75 | ZF | 7 | 4,8 | 750 | Takaveto, neliveto | 2009 | Porsche Macan; Porsche Panamera |
7DT-70 | ZF | 7 | 3,8 | 700 | Takaveto, neliveto | 2010 | Porsche 911 Turbo S; Porsche 911 Turbo |
7DT-45 | ZF | 7 | 4,0 | 450 | Takaveto, neliveto | 2009 | Porsche 718 Boxster; Porsche 911 Carrera; Porsche Cayman; Porsche 911 Carrera; Porsche 718 Cayman; Porsche Boxster |
Yleisiä Porsche Doppelkupplung (PDK) -vikoja
Viat | Vaihteisto |
Ohjelmistovikoja voi tapahtua. | 7DT-75; 7DT-70; 7DT-45 |
Kytkimen asetusviat. | 7DT-75; 7DT-70; 7DT-45 |
Nykivä vaihteiden vaihtuminen. | 7DT-70; 7DT-45; 7DT-75 |
Kommentoi