ITEQ (DDi iTEQ) moottorit: toimintaominaisuudet

ITEQ (DDi iTEQ) moottorit: toimintaominaisuudet

ITEQ (DDi iTEQ) on sarja Isuzu Motorsin valmistamia dieselmoottoreita. Tämän sarjan ensimmäinen moottori esiteltiin vuonna 2004. Niitä asennettiin D-Max-lava-autoihin sekä erillisrunkoisiin MU-7- ja MU-X-katumaastureihin. Ajoneuvoissa oli Common Rail eli polttoaineen yhteispaineruiskutusjärjestelmä.

ITEQ-moottorien ominaisuuksia

ITEQ-moottoreissa on neljä sylinteriä rivissä ja 16 venttiiliä. Ne ovat kaikki yksittäis- tai tuplaturboja välijäähdyttimellä. Jotkut versioista on varustettu muuttuvageometrisellä turboahtimella. Moottorilohko on valmistettu valuraudasta ja sylinterin kansi on valmistettu Isuzu Motorin patentoimasta erityisalumiiniseoksesta. Venttiilin ajoitusmekanismissa käytetään yleensä teräsketjua. Polttoainesuuttimien mäntä- ja sylinterikokoonpano on päällystetty eboniitilla. Tämä takaa yksikölle korkeamman käyttöiän, vaikka käytettäisiinkin huonolaatuista polttoainetta. Tämä on Isuzu-merkkisten moottorisuuttimien ominaisuus.

Suosittuja iTEQ-moottoreita

Sarja Tilavuus, l Versiokoodi Maksimaalinen teho, hv Maksimimomentti, N·m Tuotannon alku Tämän tyyppisellä moottorilla varustetut mallit
4JJ1 3.0 TC 177 430 2004 Isuzu D-Max, MU-7; Holden Rodeo, Colorado
3.0 TCX 163
177
360
380
2006
2011
Isuzu D-Max, MU-X
4JK1 2.5 TC 116 280 2005 Isuzu D-Max; Chevrolet Colorado
2.5 TCX 136 325 2005 Isuzu D-Max, MU-X; Holden Rodeo; Chevrolet Colorado
2.5 1E5-TC 160 400 2012 Isuzu D-Max (vain Eurooppa)

Yleisiä iTEQ-moottoreiden vikoja

Viat Moottorit
EGR-venttiiliin kerääntyy hiilikarstaa, joka aiheuttavat sen tukkeutumisen.4JJ1-TC; 4JJ1-TCX
Venttiilivälykset muuttuvat ajan myötä. Manuaalinen säätö on tarpeen, sillä hydraulista itsesäätöä ei ole.4JJ1-TC; 4JJ1-TCX
Dieselin hiukkassuodatin tukkeutuu melko pienillä kilometrimäärillä.4JJ1-TC; 4JJ1-TCX; 4JK1-TC; 4JK1-TCX

Kommentoi

Your email address will not be published. Required fields are marked *