ITEQ (DDi iTEQ) on sarja Isuzu Motorsin valmistamia dieselmoottoreita. Tämän sarjan ensimmäinen moottori esiteltiin vuonna 2004. Niitä asennettiin D-Max-lava-autoihin sekä erillisrunkoisiin MU-7- ja MU-X-katumaastureihin. Ajoneuvoissa oli Common Rail eli polttoaineen yhteispaineruiskutusjärjestelmä.
ITEQ-moottorien ominaisuuksia
ITEQ-moottoreissa on neljä sylinteriä rivissä ja 16 venttiiliä. Ne ovat kaikki yksittäis- tai tuplaturboja välijäähdyttimellä. Jotkut versioista on varustettu muuttuvageometrisellä turboahtimella. Moottorilohko on valmistettu valuraudasta ja sylinterin kansi on valmistettu Isuzu Motorin patentoimasta erityisalumiiniseoksesta. Venttiilin ajoitusmekanismissa käytetään yleensä teräsketjua. Polttoainesuuttimien mäntä- ja sylinterikokoonpano on päällystetty eboniitilla. Tämä takaa yksikölle korkeamman käyttöiän, vaikka käytettäisiinkin huonolaatuista polttoainetta. Tämä on Isuzu-merkkisten moottorisuuttimien ominaisuus.
Suosittuja iTEQ-moottoreita
Sarja | Tilavuus, l | Versiokoodi | Maksimaalinen teho, hv | Maksimimomentti, N·m | Tuotannon alku | Tämän tyyppisellä moottorilla varustetut mallit |
4JJ1 | 3.0 | TC | 177 | 430 | 2004 | Isuzu D-Max, MU-7; Holden Rodeo, Colorado |
3.0 | TCX | 163 177 |
360 380 |
2006 2011 |
Isuzu D-Max, MU-X | |
4JK1 | 2.5 | TC | 116 | 280 | 2005 | Isuzu D-Max; Chevrolet Colorado |
2.5 | TCX | 136 | 325 | 2005 | Isuzu D-Max, MU-X; Holden Rodeo; Chevrolet Colorado | |
2.5 | 1E5-TC | 160 | 400 | 2012 | Isuzu D-Max (vain Eurooppa) |
Yleisiä iTEQ-moottoreiden vikoja
Viat | Moottorit |
EGR-venttiiliin kerääntyy hiilikarstaa, joka aiheuttavat sen tukkeutumisen. | 4JJ1-TC; 4JJ1-TCX |
Venttiilivälykset muuttuvat ajan myötä. Manuaalinen säätö on tarpeen, sillä hydraulista itsesäätöä ei ole. | 4JJ1-TC; 4JJ1-TCX |
Dieselin hiukkassuodatin tukkeutuu melko pienillä kilometrimäärillä. | 4JJ1-TC; 4JJ1-TCX; 4JK1-TC; 4JK1-TCX |
Kommentoi