XDi on sarja turboahdettuja dieselmoottoreita, joissa on Common Rail eli polttoaineen yhteispaineruiskutusjärjestelmä. Näitä moottoreita asennetaan SsangYongin autoihin. Ne julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 2004. Niissä on neljä tai viisi sylinteriä riviin järjestettyinä. Suurimmaksi osaksi ne ovat lisensoituja Mercedes-Benz-moottorien kopioita, vaikka jotkut niistä ovatkin SsangYong Motor -yhtiön yksinoikeudella kehittämiä.
Suosittuja XDi-moottoreita
Koodi |
Moottorin tilavuus, l |
Sylinterien määrä |
Venttiilien määrä |
Maksimaalinen teho, hv |
Maksimaalinen vääntömomentti, N·m |
Tuotannon alku |
Tämän tyyppisellä moottorilla varustetut mallit |
D27DT |
2,7 |
5 |
20 |
161–176 |
340–357 |
2004 |
Rexton/Rexton II; Kyron; Rodius I ja II. |
D20DT |
2,0 |
4 |
16 |
141–142 |
310–360 |
2006 |
Actyon I and II; Actyon Sports I ja II; Kyron. |
D22DTR |
2,2 |
4 |
16 |
178 |
400 |
2015 |
Rodius II; Korando III. |
D20DTF |
2,0 |
4 |
16 |
149–175 |
360 |
2010 |
Actyon II; Korando III. |
D20DTR |
2,0 |
4 |
16 |
148–155 |
360 |
2012 |
Korando Turismo; Rexton I ja II; Stavic. |
CDTi-moottorien yleisiä toimintahäiriöitä
Viat | Moottorit |
Korkeapaineisesta polttoainepumpusta tulee käyttökelvoton, koska se on herkkä polttoaineen laadulle. | D27DT. |
Polttoainesuuttimet tukkeutuvat nopeasti. | D27DT. |
EGR-venttiiliin kerääntyy nopeasti hiilikarstaa. | D27DT. |
Ahtopainetta ja pakokaasujen kierrätystä säätelevät venttiilit hajoavat ennen aikojaan. | D20DT. |
Jakoketjun hydraulinen kiristin hajoaa usein. | D20DT. |
Den
Hymyilevä teknikko, jolla on paljon kokemusta AUTODOC-ohjevideoiden pääesiintyjänä;
Aina suojalasit päässään;
Kilpailee BMW X5 E53 -autollaan;
Haaveilee saavansa Gold Play Buttonin 1 000 000 tilaajasta YouTubessa.
Kommentoi