Quattro on jatkuva nelivetojärjestelmä, jota asennetaan Audin autoihin, joissa on poikittainen moottorin rakenne. Järjestelmä ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1980. Nykyään sitä tarjotaan vakiona tai vaihtoehtona useimpiin Audi-malleihin. Quattron parantaa ajoneuvon dynamiikkaa ja suorituskykyä maastossa.
Miten Quattro toimii
Järjestelmän keskeisiä osia ovat:
- Vaihdelaatikko: tämä säätää moottorin vääntömomentin valitun ajotilan mukaiseksi ja siirtää sitä muihin vaihteiston osiin.
- Keskitetyllä tasauspyörästöllä varustettu jakolaatikko: tämä jakaa moottorin vääntömomentin etu- ja taka-akselin välillä.
- Käyttöpyörät: nämä kasvattavat pyörille siirrettävää vääntömomenttia.
- Poikittaisakselin tasauspyörästöt: nämä jakavat vääntömomentin vasempien ja oikeiden pyörien välillä.
- Vetoakseli: tämä yhdistää jakolaatikon ja takavetolaitteen.
- Etuvetoakseli: tämä siirtää vääntömomenttia jakolaatikosta etummaisille päävaihteille.
Useimmissa Audi-malleissa on käytössä keskitasauspyörästönä torsen tai kruunurattaalla itsestään lukittuva tasauspyörästö. Normaaleissa ajo-olosuhteissa moottorin vääntömomentti jaetaan etu- ja taka-akselien välillä suhteessa 40:60. Jos pyörä alkaa luistaa, suurin osa vääntömomentista siirretään akselille, jolla on parempi pito. Vääntömomentin suhde etu- ja taka-akseleiden välillä voi olla esimerkiksi 15:85, 20:80, 80:20, 70:30 tai 75:25.
Quattron ominaisuuksia
Järjestelmän sukupolvi | Tasauspyörästön tyyppi | Tuotantovuosi | Tällä järjestelmällä varustetut Audi-mallit | ||
Väliakseli | Taka-akseli | Etuakseli | |||
I | Avoin mekaanisella lukituksella | Avoin mekaanisella lukituksella | Avoin ilman lukitusta | 1981 | Quattro 85; 80 B2; Coupé 81, 85 |
II |
Symmetrinen, itselukittuva Torsen Т-1 |
1988 | 100 C3 44, 44Q; 80 B4 8C2, 8C5; 90 B3 89, 89Q, 8A; S2 B4; A6 C4 4A5 | ||
III |
Symmetrinen, itselukittuva Torsen Т-1 |
1988 | V8 441, 442, 4C2, 4C8 | ||
IV | Avoin elektronisella lukituksella | 1995 | A4 B5 8D5; A6 C5 4B5; A8 D3 4E2, 4E8 | ||
V | Epäsymmetrinen, itselukittuva Torsen Т-3 | 2006 | RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH | ||
VI |
Symmetrinen, itselukittuva, kruunuratas |
2010 | RS5 8T; A7 4A, 4G |
Tyypillisiä Quattron toimintahäiriöitä
- Tasauspyörästöt kuluvat nopeasti.
- Ristinivelet voivat vaurioitua epätasaisella tiellä ajamisesta johtuen.
- ABS-anturin vika aiheuttaa elektronisen tasauspyörästön lukon toimintahäiriön.
Kommentoi