Quattro: kuvaus, ominaisuudet ja toimintaperiaate

Quattro: kuvaus, ominaisuudet ja toimintaperiaate

Quattro on jatkuva nelivetojärjestelmä, jota asennetaan Audin autoihin, joissa on poikittainen moottorin rakenne. Järjestelmä ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1980. Nykyään sitä tarjotaan vakiona tai vaihtoehtona useimpiin Audi-malleihin. Quattron parantaa ajoneuvon dynamiikkaa ja suorituskykyä maastossa.

Miten Quattro toimii

Järjestelmän keskeisiä osia ovat:

  • Vaihdelaatikko: tämä säätää moottorin vääntömomentin valitun ajotilan mukaiseksi ja siirtää sitä muihin vaihteiston osiin.
  • Keskitetyllä tasauspyörästöllä varustettu jakolaatikko: tämä jakaa moottorin vääntömomentin etu- ja taka-akselin välillä.
  • Käyttöpyörät: nämä kasvattavat pyörille siirrettävää vääntömomenttia.
  • Poikittaisakselin tasauspyörästöt: nämä jakavat vääntömomentin vasempien ja oikeiden pyörien välillä.
  • Vetoakseli: tämä yhdistää jakolaatikon ja takavetolaitteen.
  • Etuvetoakseli: tämä siirtää vääntömomenttia jakolaatikosta etummaisille päävaihteille.

Useimmissa Audi-malleissa on käytössä keskitasauspyörästönä torsen tai kruunurattaalla itsestään lukittuva tasauspyörästö. Normaaleissa ajo-olosuhteissa moottorin vääntömomentti jaetaan etu- ja taka-akselien välillä suhteessa 40:60. Jos pyörä alkaa luistaa, suurin osa vääntömomentista siirretään akselille, jolla on parempi pito. Vääntömomentin suhde etu- ja taka-akseleiden välillä voi olla esimerkiksi 15:85, 20:80, 80:20, 70:30 tai 75:25.

Quattron ominaisuuksia

Järjestelmän sukupolvi Tasauspyörästön tyyppi Tuotantovuosi Tällä järjestelmällä varustetut Audi-mallit
Väliakseli Taka-akseli Etuakseli
I Avoin mekaanisella lukituksella Avoin mekaanisella lukituksella Avoin ilman lukitusta 1981 Quattro 85; 80 B2; Coupé 81, 85
II

Symmetrinen, itselukittuva Torsen Т-1

1988 100 C3 44, 44Q; 80 B4 8C2, 8C5; 90 B3 89, 89Q, 8A; S2 B4; A6 C4 4A5
III

Symmetrinen, itselukittuva Torsen Т-1

1988 V8 441, 442, 4C2, 4C8
IV Avoin elektronisella lukituksella 1995 A4 B5 8D5; A6 C5 4B5; A8 D3 4E2, 4E8
V Epäsymmetrinen, itselukittuva Torsen Т-3 2006 RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH
VI

Symmetrinen, itselukittuva, kruunuratas

2010 RS5 8T; A7 4A, 4G

Tyypillisiä Quattron toimintahäiriöitä

  • Tasauspyörästöt kuluvat nopeasti.
  • Ristinivelet voivat vaurioitua epätasaisella tiellä ajamisesta johtuen.
  • ABS-anturin vika aiheuttaa elektronisen tasauspyörästön lukon toimintahäiriön.
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja