Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja
Milloin jarrulevyt tulisi vaihtaa?
Etujarrulevyjen käyttöikä on 50 000 - 70 000 kilometriä, ja takajarrulevyjen 70 000 - 100 000 kilometriä. Joskus ne tulee kuitenkin vaihtaa aikaisemmin. Uudet levyt tulee asentaa, jos ne kuluvat minimipaksuuteen, joka on määritelty ajoneuvon huoltokirjassa. On suositeltavaa mitata tämä työntömitalla 10 000 kilometrin välein. Halkeamat ja säröt, epätasainen kuluminen ja vääntyminen viittaavat myös komponenttien vaihdon tarpeeseen.
Jarrulevyn kulumisen tarkistamisen toimenpiteet:
Olemassa on myös epäsuoria merkkejä siitä, että jarrulevyt tulee tarkistaa tai vaihtaa. Jos tunnet woblausta, hioutumista, kolinaa tai tärinää jarrutuksen aikana, se voi viitata siihen, että osat ovat vääntyneet. Tässä tapauksessa tulee tehdä lisää mittauksia, esimerkiksi mittakellon avulla. Ennen mittausten jatkamista, tulee pyörännapa ja levy puhdistaa huolellisesti. Aseta laite jalustalle ja suuntaa sen kara kohtisuoraan levyn pintaan noin 5 mm sen reunasta sisäänpäin. Karan pään tulisi koskea pintaan. Sitten pyörännapaa tulee kääntää. Mittakello ei saa näyttää yli 0,06 millimetrin heittoa.
Heikko ja epätasainen jarrutus, sekä tärisevä jarrupoljin, viittaavat usein levyjen kitkapintojen epätasaiseen kulumiseen.
Tuleeko jarrulevyt ja jarrupalat vaihtaa yhdessä?
Jarrulevyjen vaihdon yhteydessä on suositeltavaa asentaa myös uudet jarrupalat. Vanhoissa on kehittynyt kulumiskuvio, joka vastaa vanhoja levyjä. Täten näiden palojen uusiokäyttö johtaa levyjen ennenaikaisen kulumisen riskiin ja jarrutustehon heikentymiseen. Toimenpiteen kesto riippuu ajoneuvon suunnittelusta ja mekaanisista taidoistasi. Keskimääräisesti uusien jarrulevyjen ja jarrupalojen asentaminen kestää 15 minuutista kolmeen tuntiin.
Voinko vaihtaa vain yhden jarrulevyn?
Et voi. Jarrulevyt tulisi vaihtaa pareittain akselilla. Muuten vanhan osan pienemmästä paksuudesta, ja näin männän iskupituuden vaihteluista johtuen jarrumekanismit eivät toimi samanaikaisesti, mikä johtaa ajoneuvon epävakauteen jarrutuksen yhteydessä.
Onko kuluneilla jarrulevyillä ajaminen vaarallista?
Se on melko vaarallista, minkä takia kuluneet levyt tulisi vaihtaa välittömästi. Liian ohut jarrulevy ei kykene poistamaan lämpöä tehokkaasti, mikä voi johtaa sen halkeamiseen tai tuhoutumiseen ylikuumentumisen jälkeen. Tuloksena pyörä lukittuu ja auto alkaa luistamaan. Epätasainen kuluminen ja syvät urat vähentävät kosketuksen pinta-alaa jarrupalan kanssa, mikä johtaa heikentyneeseen jarrutustehoon. Vääntyminen johtaa sivuttaisheittoon, mikä taas johtaa osan käyttöpinta-alan epätasaiseen kulumiseen ja jarrupolkimen liikkumispituuden kasvamiseen (“pehmeät jarrut”). Mitä tulee korroosioon, levyä voi käyttää, jos sitä on vähän, mutta sen pinta tulisi puhdistaa painamalla jarrupoljin alas asti ajon aikana. Jos jarrutusteho on heikentynyt huomattavasti korroosiosta johtuen, tai jos jarrumekanismit eivät toimi oikein, niin komponentit tulisi vaihtaa niin nopeasti kuin mahdollista.