Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja
Milloin jarrupalat tulisi vaihtaa?
Jarrujärjestelmän komponentteja tulisi tutkia silmämääräisesti joka 10 000 kilometrin välein. Tarkista, onko jarrupaloissa metallisiruja. Jos niitä löytyy, palat ovat erittäin kuluneet. Etuakselin jarrupalat vaihdetaan yleensä joka 25 000 - 40 000 kilometrin välein, ja taka-akselin vastineet 40 000 - 60 000 kilometrin välein. Vaihda komponentit välittömästi, jos niiden paksuus vähenee ajoneuvon teknisissä asiakirjoissa määriteltyyn rajaan. Uusien osien asennuksen tarpeen osoittaa kulumisenilmaisin (jos sellainen on asennettuna), kirskuminen jarrutuksen aikana, kasvanut jarrutusmatka ja liiallinen välys tai tärinä jarrupolkimessa.
Tulisiko kaikki jarrupalat vaihtaa kerrallaan?
Jarrupalat vaihdetaan sarjana akselilla. Tämä auttaa takaamaan, että jarrutus on niin tehokasta kuin mahdollista. Uudet komponentit painautuvat levyihin tiukemmin, tarjoten näin nopeamman pyörien hidastumisen. Jarrupalojen vaihtaminen vain toiselta puolelta johtaa heikentyneeseen ajoneuvon vakauteen.
Voinko vaihtaa jarrupalat itse?
Kyllä voit. Ennen työn aloittamista, lue PDF-oppaamme ja katso video-oppaamme, ja tutustu myös autonvalmistajan suosituksiin. Tarvitset seuraavat työkalut: pyöränmuttereille hylsyavaimen, räikkäavaimen, momenttiavaimen, sorkkaraudan, jarrusatulan männän kompressorityökalun, yhdistelmäavaimen, pistepuikon, vasaran ja pyöröpihdit. Auton valmisteleminen korjaukseen vaatii rengaskiilat, tunkin, ja suojan maalattujen korin osien suojaamiseksi. Joitain kemikaaleja tarvitaan myös: jarrujen puhdistusspray, kuparirasva ja asennustahna. Älä unohda käyttää hengityssuojainta, suojakäsineitä ja suojalaseja.
Vaihdossa ei kestä kauaa. Kokenut kuljettaja voi asentaa osat 15 - 20 minuutissa per pyörä. Etu- ja takapyörien komponenttien asentamiseen kuluu siis noin 1 - 1,5 tuntia. Aloittelija saattaa tarvita enemmän aikaa. Jarruja ei tarvitse ilmata vaihtotoimenpiteen jälkeen, sillä se ei vaikuta järjestelmän vuototiiviyteen.
Mikä johtaa jarrupalojen nopeaan kulumiseen?
Jarrupalojen ennenaikainen kuluminen johtuu hyvin usein viallisesta jarrusatulasta. Kiinni leikanneet ohjaustapit tai männät tekevät jarrupalan irtoamisesta levyltä jarrutuksen jälkeen mahdottoman. Osa altistuu näin hankaavalle kulutukselle ja ylikuumentumiselle. Jarrulevyn kulumisen taso vaikuttaa myös jarrupalojen kuntoon. Sen pinnalla olevat urat ja kulumajäljet johtavat jarrupalojen epätasaiseen kulumiseen. Joissain tapauksissa osat vioittuvat vieraiden esineiden kerääntymisen vuoksi kitkapintojen väliin, esimerkiksi soran. Ajotyyli on toinen ennenaikaisen kulumisen iso aiheuttaja. Usein tapahtuva yhtäkkinen jarrutus ja vuoristoisilla spiraaliteillä ajaminen voivat johtaa komponenttien ylikuumentumiseen. Tästä johtuen urheilulliseen ajamiseen on korkean suorituskyvyn jarrupaloja, jotka säilyttävät käyttöominaisuutensa äärimmäisen korkeissa lämpötiloissa.