Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja
Mitkä ovat vioittuneen jarrusatulan merkkejä?
Tämän osan vioittuminen huomataan heikentyneestä jarrutustehosta, ylikuumenevasta jarrulevystä ja jarrusatulan vinkumisesta ja tärinästä auton ollessa liikkeessä. Auto saattaa kaartaa toiselle puolelle jarrutuksen aikana. Joskus saattaa huomata palaneen käryä. Tarkistuksen yhteydessä voidaan huomata vuotava jarrusatula. Heiluttamalla jarrusatulaa on helppo huomata välys ohjaustapeista.
Tuleeko jarrusatulat vaihtaa pareittain?
Jarrusatuloiden vaihtaminen pareittain ei ole tarpeellista. Nämä osat ovat melko kestäviä, ja ne vaihdetaan niiden vioittuessa. Jos aiot kuitenkin asentaa uudet jarrupalat korjauksen yhteydessä, tulee pitää mielessä, että ne tulisi vaihtaa sarjana akselilla.
Mitkä ovat merkkejä kiinni leikanneesta jarrusatulasta?
Jos jarrusatula leikkaa kiinni, auto kaartaa toiselle puolelle jarrupoljinta painettaessa. Tämä johtuu siitä, että viallisen osan jarrupala hankaa levyä vasten, mikä johtaa pyörien pyörimiseen eri nopeuksissa. Lisäksi levy voi ylikuumentua, mikä voidaan nähdä välittömästi auton pysäyttämisen jälkeen: komponentti on punainen ja erittäin kuuma. Kun jarrupoljin vapautetaan, voi kuulla vinkunaa ja kolinaa, ja poljin voi valua lattiaan.
Jarrusatulan kiinnileikkaaminen voi johtua vioittuneista ohjaustapeista ja männistä. Ensimmäiset vioittuvat yleensä repeytyneistä pölysuojista johtuen, jotka eivät onnistu estämään lian ja kosteuden pääsemistä mekanismiin, ja rasvaa vuotamasta sieltä ulos. Tämä johtaa hankaavaan kulutukseen, ylikuumentumiseen ja osien korroosioon, mikä ajan myötä johtaa niiden kiinni juuttumiseen. Samat seuraukset voivat ilmetä vääränlaisen voiteluaineen käytöstä johtuen, mikä estää osien liikkumisen, jos se jähmettyy.
Männät juuttuvat yleensä paikalleen kuluneista männän suojakumeista johtuen, mikä johtaa lian, kosteuden ja sulatusaineiden haitalliseen vaikutukseen ja sitä kautta korroosioon. Joskus mäntä leikkaa kiinni asennusvirheestä, tai luonnollisen kulumisen aiheuttaneesta kasvaneesta männän ja jarrusatulan seinien välistä johtuen.
Nämä viat tulisi eliminoida välittömästi huomaamisen jälkeen. Kiinni leikanneella mekanismilla ajaminen johtaa jarrulevyjen ennenaikaisen kulumisen ja vääntymisen riskiin, jarrupalojen ennenaikaisen hankaavan kulutuksen riskiin, koko jarrujärjestelmän ylikuumentumisen riskiin, jarrunesteen kiehumisen riskiin ja tuloksena sen käyttöominaisuuksien menetykseen. Polttoaineen kulutus voi myös kasvaa. Renkaat kuluvat epätasaisesti. Moottori ja vaihteisto toimivat jatkuvasti kasvavan rasituksen alla.
Onko jarrusatuloita vaikea vaihtaa?
Se, onko osaa vaikea irrottaa ja vaihtaa, riippuu suurimmalta osin auton suunnittelusta. Yhden sellaisen vaihtoon kuluu keskimäärin 1 - 5 tuntia. Tämä työ tulisi silti teettää asiantuntijalla. Uuden osan asennuksen jälkeen jarrujärjestelmä tulisi ilmata. On tärkeää tehdä tämä toimenpide oikein, sillä jarrutusteho riippuu siitä.
Huomaa, että aina ei ole tarvittavaa vaihtaa koko yksikköä. Useimmissa tapauksissa ongelma voidaan ratkaista erityisen korjaussarjan avulla, jonka avulla vaihdetaan männät, ohjaustapit, pölysuojat ja tiivisteet. Jarrusatulan korjaaminen on myös suositeltavaa jättää asiantuntijalle.