Activematic on manuaalisen ohjauksen toiminnolla varustettu automaattivaihteistojen sarja, joka löytyy Mazda-malleista. Automaattisten ja manuaalisten tilojen yhdistelmän ja erilaisten ohjelmistoasetusten ansiosta näillä vaihteistoilla on tasapainoiset käyttöominaisuudet, ne takaavat erinomaisen kiihtyvyysdynamiikan, nopean vaihteiden vaihdon, ajomukavuuden ja polttoainetehokkuuden.
Kuinka se toimii
Activematic perustuu klassiseen hydrauliseen automaattivaihteistoon. Erikoistunut laiteohjelmisto mahdollistaa AAS (Active Adaptive Shift) -toiminnon. Se varmistaa mukautuvan vaihteiden vaihdon tieolosuhteiden mukaan. Vaihtaakseen manuaaliseen tilaan kuljettaja liu’uttaa vaihdekepin erityiseen asentoon, joka on merkitty kirjaimella ”M”. Vaihdekepin liikuttaminen ”+” tai ”−” suuntaan vaihtaa isommalle tai pienemmälle. Ohjauspyörän viiksiä voidaan myös käyttää.
Useimmat versiot tarjoavat myös DAM (DIrect Activematic) -toiminnon. Sen avulla kuljettaja voi vaihtaa isommalle tai pienemmälle lyhyeksi ajaksi vaihtamatta manuaalitilaan, mikä on kätevää ohjaamiseen, alamäkeen ajamiseen ja joihinkin muihin tilanteisiin.
Suosittuja Activematic-vaihteistoja
Vaihdelaatikon koodi | Valmistaja | Vaihteiden määrä | Maksimaalinen moottoritilavuus litroissa | Maksimaalinen vääntömomentti newtonmetreissä | Auton vetotapa | Tuotannon alku | Mallit |
FN4A-EL | Ford | 4 | 2,3 | 200 | Etuveto | 1999 | Mazda 5; Mazda 3; Mazda 2; Mazda 6 |
FS5A‑EL | Ford | 5 | 2,5 | 250 | Etuveto | 2005 | Mazda CX-7; Mazda 3; Mazda 6; Mazda 5 |
SJ6A-EL | Aisin | 6 | 5,0 | 480 | Takaveto, neliveto | 2006 | Mazda MX-5; Mazda RX-8 |
AW6A-EL | Aisin | 6 | 4,0 | 450 | Etuveto, neliveto | 2004 | Mazda CX-7; Mazda CX-9 |
GF4A-EL | Mazda | 4 | 3,0 | 260 | Etuveto | 1999 | Mazda Familia; Mazda Capella |
Yleisiä Activematic-vaihteistojen vikoja
Viat | Vaihteistot |
Vaihteiston holkit kuluvat ajan myötä, mikä saa sen värisemään käytön aikana. | GF4A-EL |
Magneettiventtiilit kuluvat ennenaikaisesti, mikä aiheuttaa usein nykimistä ja tärinää käytön aikana. | GF4A-EL; FS5A‑EL |
Vaihteisto voi ylikuumentua, jos jäähdytintä ei puhdisteta ajoissa, mikä johtaa sähköiseen toimintahäiriöön. | GF4A-EL |
Takakannen kuluminen aiheuttaa matalan öljynpaineen. Tämä johtaa kitkalevyjen luistamiseen ja loppuun palamiseen. | FN4A-EL |
Tiivisteiden, muotitettujen kumimäntien ja jarruhihnojen käyttöikä on lyhyt. | FN4A-EL; FS5A‑EL |
Laakerit hajoavat nopeasti ja vaihteiston akseli vinoutuu. | FS5A‑EL |
Peruutusvaihteen rumpu kuluu ennenaikaisesti, mikä tekee vaihteen kytkemisen mahdottomaksi. | FS5A‑EL |
Hydraulisen venttiilirungon solenoidit ovat herkkiä likaantumiselle. Vaihteistoöljyn ja suodattimen vaihtovälien huomiotta jättäminen voi olla haitallista niille. | AW6A-EL; SJ6A-EL |
Kommentoi