Twin Clutch SST-vaihteisto: olennaiset tiedot, tyypit, ominaisuudet ja tekniset tiedot

Twin Clutch SST-vaihteisto: olennaiset tiedot, tyypit, ominaisuudet ja tekniset tiedot

Twin Clutch SST, joka tunnetaan myös nimellä Twin Clutch Sport Shift Transmission, on 6-vaihteinen automatisoitu manuaalivaihteisto, jossa on kaksi kytkintä ja manuaalinen ohjaustila. Se löytyy Mitsubishi-autoista ja ranskalaisen PSA-rymhän malleista. Tämän vaihdelaatikon on kehittänyt Mitsubishi Motors yhteistyössä Getrag-yrityksen (tunnetaan nykyään nimellä Magna PT) kanssa. Se debytoi Lancer Evolution X -mallissa vuonna 2008. Sille on ominaista suhteellisen lähellä olevat välityssuhteet, joilla on positiivinen vaikutus ajoneuvon dynamiikkaan ja jotka ovat tärkeitä tehokkaille autoille.

Kuinka Twin Clutch SST toimii?

Twin Clutch SST perustuu kahteen sähköhydrauliseen kytkimeen, joista kukin vastaa yksittäisestä sarjasta vaihteita. Kun yksi vaihde on kytkettynä, toinen on jo valittu ja kytkeytyy heti, kun vastaava kytkin on aktivoitu. Vaihteiden vaihto tapahtuu sujuvasti ilman momenttivirran keskeytystä. Tämä takaa erinomaisen dynamiikan, vähentää polttoaineenkulutusta ja mahdollistaa urheilullisemman ajon.

Automaattitilassa vaihdelaatikon ohjausyksikkö päättää, mikä vaihde tulisi valita eri antureiden lukemien mukaan. Kuljettaja voi valita ajotilojen välillä, mukaan lukien Normal ja Sport (joissakin versioissa S-Sport). Kuljettaja voi tarvittaessa vaihtaa manuaaliseen ohjaukseen. Tätä varten liu’uttavat vaihdekepin ”D”-asennosta erityiseen kohtaan ja sitten ”+”- tai ”−”-asentoon tai käyttävät ohjauspyörän viiksiä.

Twin Clutch SST -vaihteistojen tekniset ominaisuudet

Vaihdelaatikon koodiVaihteiden määräMaksimaalinen moottoritilavuus litroissaMaksimimomentti, NmKytkintyyppiAuton vetotapaTuotannon alkuMallit
SPS6 (6DCT470)62,2470MärkäEtuveto, neliveto2008Mitsubishi cX; Mitsubishi Outlander; Citroën C-Crosser; Galant Fortis; Peugeot 4007; Mitsubishi Lancer

Yleisimpiä vikoja

  • Tärinänvaimennin ja jouset voivat hajota ennenaikaisesti. Aggressiivinen ajotyyli pahentaa ongelmaa.
  • Vaihteisto on herkkä likaantumiselle. Suodatin ja neste on vaihdettava usein.
  • Hydraulisen venttiilirungon kanavat ja solenoidit tukkeutuvat kitkalevyjen ja tärinänvaimentimen elementtien kulumatuotteista, mikä johtaa vaihteiston toimintahäiriöihin.
  • Vaihteisto ylikuumenee helposti, joten nestejäähdytin on puhdistettava säännöllisesti.
  • Tiivistekansi voi vaurioitua liiallisesta tärinästä, joka aiheuttaa vuodon vaihdelaatikon kotelossa.
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja