Mikä on INVECS I-III? Vaihdelaatikon ominaisuudet ja tekniset tiedot

Mikä on INVECS I-III? Vaihdelaatikon ominaisuudet ja tekniset tiedot

INVECS I-III on älykäs vaihteiston ohjausjärjestelmä, jonka Mitsubishi Motors on kehittänyt sekä perinteisiin automaattivaihteistoihin että CVT-vaihteistoihin. Se voi mukautua kuljettajan tyyliin ja sillä voi myös vaihtaa manuaaliseen tilaan ilman kytkintä. Tämä teknologia esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1992, ja Mitsubishi Galant oli ensimmäinen tällä järjestelmällä varustettu auto. INVECS-vaihteistojen kolmas sukupolvi löytyy nyt nykyisistä malleista.

Kuinka INVECS I-III toimii?

INVECSin ensimmäinen sukupolvi oli monimutkainen järjestelmä, joka sääti vaihteiston, voimansiirron, ohjauksen ja jousituksen toimintaa. Se toimi yhdessä perinteisen automaattivaihteiston kanssa, jossa oli hydraulinen momentinmuunnin ja planeettavaihdesarjat.

Toisessa sukupolvessaan INVECS-järjestelmä yhdistettiin jälleen tavanomaiseen automaattivaihteistoon, mutta siinä oli huomattavasti laajennettuja toimintoja, kuten kyky sopeutua yksilöllisiin ajotyyleihin ja manuaalitila, jolla vaihdettiin vaihteita peräkkäin.

Tämän järjestelmän kolmas sukupolvi on suunniteltu toimimaan portaattoman vaihdelaatikon kanssa, mikä mahdollistaa erittäin sulavan välityssuhteen vaihdon ja moottorin tehon tehokkaan käytön. Manuaalisen ohjauksen Sport-tilassa on 6 simuloitua vaihdetta.

Vaihdekeppiä käytetään INVECS I-III -vaihteiston ohjaamiseen manuaalitilassa, ja joissakin autoissa on myös ohjauspyörän viikset.

Suosittuja INVECS I-III -vaihteistoja

INVECSin sukupolvi Lanseerausvuosi Vaihdelaatikon koodi Vaihteiston tyyppi Vaihteiden määrä Maksimaalinen moottoritilavuus litroissa Auton vetotapa Mallit
I 1992 F4A33 Automaattinen, varustettu momentinmuuntimella 4 3.0 Etuveto Mitsubishi Galant; Mitsubishi Diamante
W4A32 Automaattinen, varustettu momentinmuuntimella 4 3.0 Neliveto Mitsubishi Galant; Mitsubishi Diamante
II 1994 F4A42 Automaattinen, varustettu momentinmuuntimella 4 2.8 Etuveto Mitsubishi Carisma; Mitsubishi Galant; Mitsubishi Space Star; Mitsubishi Lancer
F5A5 Automaattinen, varustettu momentinmuuntimella 5 3.8 Etuveto, neliveto Mitsubishi Galant; Mitsubishi Eclipse
III 2000 W1CJA (JF011E) Portaattomasti säätyvä vaihteisto (CVT) 2.5 Neliveto Mitsubishi ASX; Mitsubishi Lancer; Mitsubishi Outlander

Yleisiä INVECS I-III -vaihteistojen vikoja

ViatVaihteistot
Holkit ja tiivisteet vahingoittuvat momentinmuuntimen elementtien kulumisen vuoksi aiheuttaen vuotoja.F4A33; W4A32
Kitkalevyt palavat rikki ylikuumenemisen takia, mikä aiheuttaa ongelmia vaihteiden vaihdossa.F4A33; W4A32
Solenoidikoskettimet likaantuvat.F4A33; F4A42; W4A32
Voiteluaineen taso putoaa aiheuttaen voimansiirtopumpun rikkoutumisen.F4A42
Voimansiirtopumpun virransäätöventtiili hajoaa.W1CJA (JF011E)
Käyttö- ja lähtöakselin laakerit kuluvat.W1CJA (JF011E)
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja