INVECS I-III on älykäs vaihteiston ohjausjärjestelmä, jonka Mitsubishi Motors on kehittänyt sekä perinteisiin automaattivaihteistoihin että CVT-vaihteistoihin. Se voi mukautua kuljettajan tyyliin ja sillä voi myös vaihtaa manuaaliseen tilaan ilman kytkintä. Tämä teknologia esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1992, ja Mitsubishi Galant oli ensimmäinen tällä järjestelmällä varustettu auto. INVECS-vaihteistojen kolmas sukupolvi löytyy nyt nykyisistä malleista.
Kuinka INVECS I-III toimii?
INVECSin ensimmäinen sukupolvi oli monimutkainen järjestelmä, joka sääti vaihteiston, voimansiirron, ohjauksen ja jousituksen toimintaa. Se toimi yhdessä perinteisen automaattivaihteiston kanssa, jossa oli hydraulinen momentinmuunnin ja planeettavaihdesarjat.
Toisessa sukupolvessaan INVECS-järjestelmä yhdistettiin jälleen tavanomaiseen automaattivaihteistoon, mutta siinä oli huomattavasti laajennettuja toimintoja, kuten kyky sopeutua yksilöllisiin ajotyyleihin ja manuaalitila, jolla vaihdettiin vaihteita peräkkäin.
Tämän järjestelmän kolmas sukupolvi on suunniteltu toimimaan portaattoman vaihdelaatikon kanssa, mikä mahdollistaa erittäin sulavan välityssuhteen vaihdon ja moottorin tehon tehokkaan käytön. Manuaalisen ohjauksen Sport-tilassa on 6 simuloitua vaihdetta.
Vaihdekeppiä käytetään INVECS I-III -vaihteiston ohjaamiseen manuaalitilassa, ja joissakin autoissa on myös ohjauspyörän viikset.
Suosittuja INVECS I-III -vaihteistoja
INVECSin sukupolvi | Lanseerausvuosi | Vaihdelaatikon koodi | Vaihteiston tyyppi | Vaihteiden määrä | Maksimaalinen moottoritilavuus litroissa | Auton vetotapa | Mallit |
I | 1992 | F4A33 | Automaattinen, varustettu momentinmuuntimella | 4 | 3.0 | Etuveto | Mitsubishi Galant; Mitsubishi Diamante |
W4A32 | Automaattinen, varustettu momentinmuuntimella | 4 | 3.0 | Neliveto | Mitsubishi Galant; Mitsubishi Diamante | ||
II | 1994 | F4A42 | Automaattinen, varustettu momentinmuuntimella | 4 | 2.8 | Etuveto | Mitsubishi Carisma; Mitsubishi Galant; Mitsubishi Space Star; Mitsubishi Lancer |
F5A5 | Automaattinen, varustettu momentinmuuntimella | 5 | 3.8 | Etuveto, neliveto | Mitsubishi Galant; Mitsubishi Eclipse | ||
III | 2000 | W1CJA (JF011E) | Portaattomasti säätyvä vaihteisto (CVT) | – | 2.5 | Neliveto | Mitsubishi ASX; Mitsubishi Lancer; Mitsubishi Outlander |
Yleisiä INVECS I-III -vaihteistojen vikoja
Viat | Vaihteistot |
Holkit ja tiivisteet vahingoittuvat momentinmuuntimen elementtien kulumisen vuoksi aiheuttaen vuotoja. | F4A33; W4A32 |
Kitkalevyt palavat rikki ylikuumenemisen takia, mikä aiheuttaa ongelmia vaihteiden vaihdossa. | F4A33; W4A32 |
Solenoidikoskettimet likaantuvat. | F4A33; F4A42; W4A32 |
Voiteluaineen taso putoaa aiheuttaen voimansiirtopumpun rikkoutumisen. | F4A42 |
Voimansiirtopumpun virransäätöventtiili hajoaa. | W1CJA (JF011E) |
Käyttö- ja lähtöakselin laakerit kuluvat. | W1CJA (JF011E) |
Kommentoi