SensoDrive on 5-vaihteinen automatisoitu manuaalivaihteisto, joka löytyi joistakin Citroën- ja Peugeot-malleista vuosina 2002-2009. Siinä yhdistyy automaatti- ja manuaalivaihteistojen toiminnot. Normaaliolosuhteissa välityssuhde muuttuu automaattisesti tieolosuhteiden mukaan. Mahdollisuus vaihtaa manuaalitilaan antaa kuljettajalle mahdollisuuden hallita moottorin vääntömomenttia paremmin tietyissä ajotilanteissa.
Kuinka SensoDrive toimii?
SensoDrive perustuu tavanomaiseen manuaalivaihteistoon, jossa on kaksi akselia, joihin on asennettu vaihteita. Kytkimen ja vaihteiden kytkentämekanismeja hallitaan kuitenkin elektronisesti ohjausyksiköllä. Tämän yksikön signaalista yksi toimilaite kytkee kytkimen pois päältä, kun taas toinen liikuttaa synkronivaihteistoa kytkeäkseen vastaavan vaihteen. Manuaalitilassa tiedot kuljettajan valitsemasta vaihteesta toimitetaan ohjausyksikköön, joka lähettää sitten vastaavan signaalin toimilaitteille. Vaihteen vaihtamiseksi kuljettaja liikuttaa keskikonsolin vaihdekeppiä “+”- tai “−”-asentoon tai käyttää ohjauspyörän takana olevia viiksiä.
SensoDrive-vaihteistojen tekniset ominaisuudet
Vaihdelaatikon koodi | Valmistaja | Maksimaalinen moottoritilavuus litroissa | Maksimimomentti, Nm | Auton vetotapa | Mallit |
MAP | PSA Peugeot Citroën | 1,6 | 150 | Etuveto | Citroën C3; Citroën C2; Citroën C4 |
Yleisiä SensoDrive-vaihteistojen vikoja
- Toimilaitteet hajoavat nopeasti.
- Kytkimen käyttöikä on lyhyt.
- Vaihdelaatikon ohjausyksikköön voi joskus tulla toimintahäiriöitä.
Kommentoi