FWD: määritelmä, ominaisuudet ja toimintaperiaate

FWD: määritelmä, ominaisuudet ja toimintaperiaate

FWD on yleinen termi etuvedolle. Etuveto asennettiin ensimmäisen kerran Alvis-roadsteriin vuonna 1928. Sitä käytettiin laajalti 1960- ja 1970-luvuilla. Tänä päivänä se on kaikkein suosituin keskikokoisissa ja pienikokoisissa autoissa.

Miten etuveto toimii

Etuvetoisten (siirtoakselillisten) autojen voimansiirron tärkeimpiä osia ovat:

  • Vaihdelaatikko: tämä on liitetty moottorin vauhtipyörään kytkimen tai hydraulisen momentinmuuntimen kautta. Se siirtää vääntömomenttia moottorista toisiovälitykseen. Se muuttaa välityssuhdetta, mikä puolestaan auttaa säätämään vääntömomenttia.
  • Toisiovälitys: tämä muuttaa vaihdelaatikosta tulevaa vääntömomenttia ja siirtää sen tasauspyörästöön.
  • Pyörän tasauspyörästö: tämä jakaa voiman etupyörien välillä. Usein se on sähköisesti lukittava ja se voidaan integroida vaihdelaatikon koteloon.
  • Akselinvarret: nämä siirtävät vääntömomentin tasauspyörästöltä pyöriin.

Etuvedon tyyppejä ja ominaisuuksia

Moottorin sijainti Etuvedon asettelu Edut Haitat Etuvetoisia autoja
Pituussuuntainen, akselin edessä Moottori, toisiovälitys ja vaihdelaatikko ovat linjassa peräkkäin
  • Vetopyörien suuri kuormitus parantaa pitoa ja tienpitoa etenkin liukkailla pinnoilla.
  • Parannettu passiivinen turvallisuus lisääntyneen törmäysvyöhykkeen ansiosta.
  • Ohjauspyörän korkea vastus.
  • Aliohjautuminen.
  • Heikko ohjattavuus maastossa.
  • Epäoptimaalinen jarruvoiman jakautuminen.
Audi A4 B9, 80 В1, В2, 200 С2, 100 С2.
Volkswagen Passat B2, Jetta Mk2;
Renault 12, 18;
Alfa Romeo Arna.
Pituussuuntainen, akselin takana
  • Hyvä maastokyky lyhyen etu-ulkoneman ansiosta.
  • Pitkä akseliväli tarjoaa erittäin tasaisen ajon.
  • Riittämätön ajoneuvon etuosan kuormitus, millä on kielteisiä vaikutuksia sen pito-ominaisuuksiin.
  • Sisätilojen rajallisuus.
  • Alhainen moottorin jäähdytysjärjestelmän teho.
Citroën DS;
Renault 4, 5.
Pituussuuntainen, akselin yläpuolella Moottori on asennettu vaihteiston yläpuolelle tai sivulle
  • Hyvä näkyvyys kuljettajan istuimelta.
  • Optimaalinen painojakauma.
  • Vähentynyt moottorin teho.
  • Monimutkainen voimansiirron muotoilu.
Toyota Tercel L10;
Cadillac Eldorado;
Saab 99;
Oldsmobile Toronado.
Poikittainen, akselin edessä Moottori, toisiovälitys ja vaihdelaatikko ovat linjassa peräkkäin
  • Kompakti asettelu
  • Yksinkertainen moottorin muotoilu.
  • Akselivarsien epätasainen kuluma.
  • Vääntömomentti haittaa ohjattavuutta.
Volkswagen Caddy SAB, SAA, Bora 1J6, Golf BA5, BV5;   Opel Astra J, K;
Škoda Fabia 545.
Poikittainen, akselin yläpuolella
  • Vaihteistolla on yhteinen kotelo moottorin kanssa, mikä säästää tilaa konepellin alla.
  • Monimutkainen vaihdelaatikon muotoilu vaikeuttaa korjauksia.
Peugeot 104, 204, 304, 205;
Citroën Visa Super;
Rover Mini.

Kommentoi

Your email address will not be published. Required fields are marked *