Sisällysluettelo
piilota
FWD on yleinen termi etuvedolle. Etuveto asennettiin ensimmäisen kerran Alvis-roadsteriin vuonna 1928. Sitä käytettiin laajalti 1960- ja 1970-luvuilla. Tänä päivänä se on kaikkein suosituin keskikokoisissa ja pienikokoisissa autoissa.
Miten etuveto toimii
Etuvetoisten (siirtoakselillisten) autojen voimansiirron tärkeimpiä osia ovat:
- Vaihdelaatikko: tämä on liitetty moottorin vauhtipyörään kytkimen tai hydraulisen momentinmuuntimen kautta. Se siirtää vääntömomenttia moottorista toisiovälitykseen. Se muuttaa välityssuhdetta, mikä puolestaan auttaa säätämään vääntömomenttia.
- Toisiovälitys: tämä muuttaa vaihdelaatikosta tulevaa vääntömomenttia ja siirtää sen tasauspyörästöön.
- Pyörän tasauspyörästö: tämä jakaa voiman etupyörien välillä. Usein se on sähköisesti lukittava ja se voidaan integroida vaihdelaatikon koteloon.
- Akselinvarret: nämä siirtävät vääntömomentin tasauspyörästöltä pyöriin.
Etuvedon tyyppejä ja ominaisuuksia
Moottorin sijainti | Etuvedon asettelu | Edut | Haitat | Etuvetoisia autoja |
Pituussuuntainen, akselin edessä | Moottori, toisiovälitys ja vaihdelaatikko ovat linjassa peräkkäin |
|
|
Audi A4 B9, 80 В1, В2, 200 С2, 100 С2. Volkswagen Passat B2, Jetta Mk2; Renault 12, 18; Alfa Romeo Arna. |
Pituussuuntainen, akselin takana |
|
|
Citroën DS; Renault 4, 5. |
|
Pituussuuntainen, akselin yläpuolella | Moottori on asennettu vaihteiston yläpuolelle tai sivulle |
|
|
Toyota Tercel L10; Cadillac Eldorado; Saab 99; Oldsmobile Toronado. |
Poikittainen, akselin edessä | Moottori, toisiovälitys ja vaihdelaatikko ovat linjassa peräkkäin |
|
|
Volkswagen Caddy SAB, SAA, Bora 1J6, Golf BA5, BV5; Opel Astra J, K; Škoda Fabia 545. |
Poikittainen, akselin yläpuolella |
|
|
Peugeot 104, 204, 304, 205; Citroën Visa Super; Rover Mini. |
Kommentoi