4motion on Volkswagenin autoissa olevien nelivetojärjestelmien patentoitu nimi. Se on ollut käytössä vuodesta 1998 lähtien. Ennen sitä kaikkiin nelivetoversioihin viitattiin nimellä ”Syncro”. Parempi suorituskyky epätasaisessa maastossa ja löysällä tai liukkaalla pinnalla on yksi järjestelmän tärkeimmistä eduista.
Kuinka se toimii
Jatkuva 4motion löytyy ajoneuvoista, joissa moottorit ovat pitkittäisiä. Siinä käytetään luistonestävää torsen-tasauspyörästöä. Tämä jakaa moottorin vääntömomentin tieolosuhteiden mukaisesti ja siirtää sitä eniten akselille, jolla on parempi pito.
Vaihtuvatoimisessa (on-demand) järjestelmässä on elektronisesti ohjattava Haldex-monilevykytkin. Normaaleissa olosuhteissa kaikki vääntömomentti jakautuu vain etuakselille. Jos etupyörät alkavat luistaa, takapyörät kytketään ja lyhyitä aikoja jopa 100 % vääntömomentista voidaan jakaa niille.
Osa-aikainen neliveto on harvinaisempi. Kuljettaja aktivoi sen ja varmistaa kiinteän yhteyden etu- ja taka-akselien välillä. Se on suunniteltu vain maastossa sekä liukkaalla pinnalla ajamiseen.
4motionilla varustettuja Volkswagen-malleja
Vetotapa | Autot |
Jatkuva torsen-tasauspyörästöllä | Passat B5; Phaeton 3D1, 3D2, 3D3, 3D4, 3D6, 3D7, 3D8, 3D9. |
Vaihtuvatoiminen (on-demand) Haldex-kytkimellä | Golf 1J1, 1K1, 1K5, 5K1; Bora 1J2, 1J6; Passat B6, B7; Tiguan 5N, AD1, BW2. |
Osa-aikainen neliveto | Amarok 2HA, 2HB, S1B, S6B, S7A, S7B. |
Kommentoi