Mikä on 4motion? Kuvaus ja toimintaperiaate

Mikä on 4motion? Kuvaus ja toimintaperiaate

4motion on Volkswagenin autoissa olevien nelivetojärjestelmien patentoitu nimi. Se on ollut käytössä vuodesta 1998 lähtien. Ennen sitä kaikkiin nelivetoversioihin viitattiin nimellä ”Syncro”. Parempi suorituskyky epätasaisessa maastossa ja löysällä tai liukkaalla pinnalla on yksi järjestelmän tärkeimmistä eduista.

Kuinka se toimii

Jatkuva 4motion löytyy ajoneuvoista, joissa moottorit ovat pitkittäisiä. Siinä käytetään luistonestävää torsen-tasauspyörästöä. Tämä jakaa moottorin vääntömomentin tieolosuhteiden mukaisesti ja siirtää sitä eniten akselille, jolla on parempi pito.

Vaihtuvatoimisessa (on-demand) järjestelmässä on elektronisesti ohjattava Haldex-monilevykytkin. Normaaleissa olosuhteissa kaikki vääntömomentti jakautuu vain etuakselille. Jos etupyörät alkavat luistaa, takapyörät kytketään ja lyhyitä aikoja jopa 100 % vääntömomentista voidaan jakaa niille.

Osa-aikainen neliveto on harvinaisempi. Kuljettaja aktivoi sen ja varmistaa kiinteän yhteyden etu- ja taka-akselien välillä. Se on suunniteltu vain maastossa sekä liukkaalla pinnalla ajamiseen.

4motionilla varustettuja Volkswagen-malleja

VetotapaAutot
Jatkuva torsen-tasauspyörästölläPassat B5; Phaeton 3D1, 3D2, 3D3, 3D4, 3D6, 3D7, 3D8, 3D9.
Vaihtuvatoiminen (on-demand) Haldex-kytkimelläGolf 1J1, 1K1, 1K5, 5K1; Bora 1J2, 1J6; Passat B6, B7; Tiguan 5N, AD1, BW2.
Osa-aikainen nelivetoAmarok 2HA, 2HB, S1B, S6B, S7A, S7B.

Kommentoi

Your email address will not be published. Required fields are marked *