Mikä on RWD? Ominaisuudet ja tekniset tiedot

Mikä on RWD? Ominaisuudet ja tekniset tiedot

Takaveto eli RWD on yleistermi, jota käytetään kaikkien henkilö- ja hyötyajoneuvojen takavetoisista järjestelmistä. Se tarkoittaa, että moottorin vääntömomentti ohjataan takapyöriin. Tämän tyyppistä vetotapaa käytettiin 1900-luvulla laajalti. Nykyään takaveto on harvinaistumassa. Pääsääntöisesti tehokkaalla moottorilla varustetut urheiluautot, kuten muun muassa Dodge Challenger ja Charger, Chevrolet SS, Chrysler 300, Subaru BRZ, Hyundai Genesis Coupe ja Mazda MX-5, ovat takavetoisia.

Miten takaveto toimii

Useimmissa takavetoisissa autoissa moottori ja vaihteisto on asennettu eteen. Moottorin vääntömomentti ohjautuu kardaaniakselin kautta taka-akselin toisiovälitykseen, ja toisiovälityksestä pyörän tasauspyörästöön. Vaihdelaatikkoon sisältyy päävaihde ja pyörän tasauspyörästö. Ensimmäinen kasvattaa moottorista saatavaa vääntömomenttia. Toinen jakaa voimaa vetopyörien välillä. Etuakselia ei ole kytketty voimansiirtoon.

Muunkin tyyppisiä asetelmia on saatavilla. Moottori voidaan esimerkiksi asentaa auton etuosaan, kun taas vaihteisto asennetaan silloin samaan koteloon kuin taka-akselin toisiovälitys. Kardaaniakselia käytetään vääntömomentin ohjaamiseen moottorista vaihteistoon. Joissakin ajoneuvoissa moottori on asennettu takaosaan ja sijoitettu vaihteiston ja toisiovälityksen kanssa samaan yksikköön.

Takavedon tyyppejä ja ominaisuuksia

Takavedon asettelu Moottorin sijainti Vaihteiston sijainti Edut Haitat Takavetoisia autoja
Edessä Akselin edessä tai yläpuolella Edessä, harvemmin takana
  • Erinomainen hallittavuus kuivilla pinnoilla
  • Tasainen renkaiden kuluminen.
  • Ajoneuvon massan kasvu.
  • Vähentynyt sisätila.
  • Huomattava tehohäviö.
Alfa Romeo Stelvio 949, Spider 939; Cadillac CTS A1LL; Chevrolet Corvette С7; Aston Martin Vantage Volante; Audi 100 Coupé S C1 F104.
Keskellä Akselin takana
  • Vähentynyt kuormitus etuakselilla
  • Epätavallinen sisätilojen asettelu.
  • Tavaratilan puuttuminen tai pienuus.
Mazda RX-7 FD; Dodge Viper SRT-10; Daihatsu Hijet S85, S200; BMW Z8 E52; Ferrari 599 GTB Fiorano, Portofino; Lexus LFA; Mercedes-Benz SLR McLaren R199; Lotus Seven.
Keskellä Akselin edessä Takana
  • Parantunut vetopyörän pito, etenkin liukkailla pinnoilla.
  • Erinomainen hallittavuus.
  • Kyky kaartaa suurella nopeudella.
  • Vähentynyt tienpitokyky.
  • Moottori on vaikeasti saavutettavissa.
  • Sisätilan pieni kapasiteetti.
  • Monimutkainen moottorin jäähdytysjärjestelmän muotoilu.
De Tomaso Pantera; Ford GT; Ferrari Enzo; Toyota MR2; Porsche Carrera GT 980, Boxster 987, 981, Cayman 987, 981; Jaguar XJ220 Х27.
Takana Akselin takana
  • Vähentynyt ajoneuvon massa.
  • Erinomainen dynamiikka.
  • Hyvä pito ja vakaus liukkailla pinnoilla.
  • Alhainen melutaso sisätiloissa.
  • Optimaalinen jarruvoiman jako.
  • Yliohjautuminen
  • Ohjausjärjestelmän heikko suorituskyky.
  • Vähentynyt korin vakaus sivutuulella.
  • Monimutkainen moottorin jäähdytysjärjestelmän ja matkustamon lämmittimen muotoilu; tämän seurauksena vaikea korjaaminen.
Renault Twingo CNO, BCM; Smart Fortwo 451, 453, City Coupe 450; Porsche 911997; Tesla Model S 5YJS.

Kommentoi

Your email address will not be published. Required fields are marked *