I-CTDi ja i-DTEC ovat nimiä turboahdetuille dieselmoottoreille, joissa on Common Rail eli suora polttoaineen yhteispaineruiskutusjärjestelmä. Niitä on käytetty Hondan autoissa vuodesta 2002 lähtien. Nämä moottorit ovat Honda Motor Companyn yksinoikeudella kehittämiä. Ne ovat tunnettuja luotettavuudesta ja hyvästä huollettavuudesta ja ne auttavat myös vähentämään polttoaineenkulutusta.
I-CTDi- ja i-DTEC-moottorien ominaisuuksia
I-CTDi- ja i-DTEC-moottoreissa on neljä sylinteriä ja 16 venttiiliä. Moottorilohko on valmistettu alumiinista ja sen sylinteriputket valuraudasta. Tämä vähentää moottorin painoa ja mahdollistaa sen nopeamman lämpenemisen. Sylinterinkansi on alumiinia. Venttiilin ajoitusmekanismi käyttää ketjua. Kaikki versiot on varustettu muuttuvageometrisellä turboahtimella.
Suosittuja i-CTDi- ja i-DTEC-moottoreita
Version nimi | Koodi | Tilavuus, l | Maksimaalinen teho, hv | Maksimimomentti, N·m | Tuotannon alku | Tämän tyyppisellä moottorilla varustetut Honda-mallit |
i-CTDi | N22A | 2.2 | 140 | 340 | 2002 | Accord VII; CR-V III; Civic VIII; CR-V II; FR-V IV |
i-DTEC | N22B | 2.2 | 150−180 | 350−380 | 2008 | Accord VIII; Civic IX; CR-V VI; CR-V III |
N16A | 1.6 | 120−160 | 300−350 | 2013 | Civic IX; CR-V IV; Civic X; HR-V II |
I-CTDi- ja i-DTEC-moottoreiden yleisiä toimintahäiriöitä
Viat | Moottorit |
Vaikeuksia moottorin käynnistyksessä kylmällä säällä. | N22A; N22B |
Venttiilin jakoketju on altis venymiseen jopa matalilla kilometrimäärillä. | N22A |
Turboahdin hajoaa usein. | N22A |
Pakosarja usein halkeaa. | N22A |
EGR-venttiili tukkeutuu nopeasti ja sen imuputki halkeilee. | N22A; N22B |
Kampiakselin vaimentimen hihnapyörä saattaa rikkoutua ennen aikojaan. | N22A |
Pietsosähköiset suuttimet hajoavat usein. | N22B; N16A |
Matalapaineinen polttoainepumppu hajoaa, jos polttoainesuodatinta ei vaihdeta ajoissa. | N22B. |
Dieselhiukkassuodatin tukkeutuu ennenaikaisesti. | N16A |
Kommentoi