S-matic: ominaisuudet sekä hyvät ja huonot puolet

S-matic: ominaisuudet sekä hyvät ja huonot puolet

S-matic on manuaalinen vaihteenvaihtotoiminto automaattivaihteistoissa Honda-autoissa. Se debytoi vuonna 1999, kun toisen sukupolven Honda Odyssey julkaistiin. S-Maticin avulla kuljettaja voi tarvittaessa ohjata vaihteistoa manuaalisesti, mikä voi parantaa ajoneuvon dynamiikkaa ja ajettavuutta sekä auttaa käynnistämään autoa luotettavammin liukkaalla pinnalla.

S-maticin toimintaperiaate

S-matic-vaihteiston on kehittänyt Honda Motor Co., Ltd -konserni. Planeettavaihteiston sijaan, joka on tyypillistä useimmille hydraulisille automaattivaihteistoille, tässä vaihdelaatikossa on kaksi vaihdeakselia; kukin akseleista on kytketty yksittäisen hydraulisen kytkinyksikön toimesta. Manuaalitilan aktivoimiseksi kuljettaja liu’uttaa vaihdekepin vastaavaan kohtaan ja sitten ”+” tai ”−”-kohtaan vaihtaaksesi vaihteita isommalle tai pienemmälle.

Teknisiä tietoja S-maticista 

VaihteistokoodiVersiokooditVaihteiden määräMallit
H5BYBA; MRMA; BWEA; B7WA; BAYA; BCLA; BGHA; M7WA; BGFA; MAYA 5Honda Avancier; Honda Odyssey

Yleisiä S-matic-vaihteistojen vikoja

  • Ulkoinen ruuvattava hienosuodatin tukkeutuu ennenaikaisesti.
  • Yksisuuntainen kytkin rikkoutuu, jos vaihteisto käy suurella kuormituksella.
  • Takakytkinrumpu tuhoutuu.
  • Takalaakerit rikkoutuvat usein.
  • Virransäätöventtiilin vaurioitunut kotelo aiheuttaa paineen laskun järjestelmässä, mikä johtaa vaihteiston toimintahäiriöön.
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja