S-matic on manuaalinen vaihteenvaihtotoiminto automaattivaihteistoissa Honda-autoissa. Se debytoi vuonna 1999, kun toisen sukupolven Honda Odyssey julkaistiin. S-Maticin avulla kuljettaja voi tarvittaessa ohjata vaihteistoa manuaalisesti, mikä voi parantaa ajoneuvon dynamiikkaa ja ajettavuutta sekä auttaa käynnistämään autoa luotettavammin liukkaalla pinnalla.
S-maticin toimintaperiaate
S-matic-vaihteiston on kehittänyt Honda Motor Co., Ltd -konserni. Planeettavaihteiston sijaan, joka on tyypillistä useimmille hydraulisille automaattivaihteistoille, tässä vaihdelaatikossa on kaksi vaihdeakselia; kukin akseleista on kytketty yksittäisen hydraulisen kytkinyksikön toimesta. Manuaalitilan aktivoimiseksi kuljettaja liu’uttaa vaihdekepin vastaavaan kohtaan ja sitten ”+” tai ”−”-kohtaan vaihtaaksesi vaihteita isommalle tai pienemmälle.
Teknisiä tietoja S-maticista
Vaihteistokoodi | Versiokoodit | Vaihteiden määrä | Mallit |
H5 | BYBA; MRMA; BWEA; B7WA; BAYA; BCLA; BGHA; M7WA; BGFA; MAYA | 5 | Honda Avancier; Honda Odyssey |
Yleisiä S-matic-vaihteistojen vikoja
- Ulkoinen ruuvattava hienosuodatin tukkeutuu ennenaikaisesti.
- Yksisuuntainen kytkin rikkoutuu, jos vaihteisto käy suurella kuormituksella.
- Takakytkinrumpu tuhoutuu.
- Takalaakerit rikkoutuvat usein.
- Virransäätöventtiilin vaurioitunut kotelo aiheuttaa paineen laskun järjestelmässä, mikä johtaa vaihteiston toimintahäiriöön.
Kommentoi