Kuinka kaasuläppäkammio puhdistetaan

Kuinka kaasuläppäkammio puhdistetaan

Modernit ilmanottojärjestelmät voivat toimia pitkän aikaa ilman huoltoa. On silti tärkeää tehdä ennaltaehkäiseviä toimia noin 120 000 kilometrin välein, jotta ne toimisivat virheettä. On etenkin tärkeää puhdistaa kaasuläppäkammio. Voit tehdä tämän työn itse noin 10-20 minuutissa. Tässä artikkelissa otamme katsauksen saastuneen kaasuläpän merkkeihin ja kerromme, kuinka sen voi puhdistaa itse.

Mikä on kaasuläppäkammio?

Tämä komponentti on ilmanottojärjestelmän elementti, joka säätelee palotiloihin pääsevän ilman määrää. Sillä on suora vaikutus ilma-polttoaineseoksen muodostumiseen. Se voi olla joko mekaaninen tai sähkökäyttöinen. Se asennetaan mm. jäähdytyksen, kampikammion ilmastointijärjestelmän ja haihtuvien päästöjen ohjausjärjestelmien, anturien liittimien letkuihin yhdistettyyn koteloon. Kaasuläpän akseli on varustettu asentoanturilla, joka mittaa kaasuläpän avautumiskulmaa ja nopeutta. Tämän anturin lukemia käyttää moottorin ohjausyksikkö ruiskutuksen ja sytytyksen säätämiseksi.

Mikä on kaasuläppäkammio

Mekaanisissa komponenteissa kaasuläppä on liitetty kaasupolkimeen kaapelilla tai vivulla: kun poljinta painetaan, läppä aukeaa vastaavaan kulmaan.

Sähkökäyttöiset koneistot sisältävät sähkömoottorin, joka vastaa ilmaväylän avaamisesta; moottorin ohjausyksikkö antaa komentoja tälle moottorille perustuen useiden eri anturien lukemiin.

Mitkä ovat merkkejä saastuneesta kaasuläppäkammiosta?

  • Moottorin käynnistysongelmat. Saostumien muodostumisen vuoksi kuristusläppä saattaa päästää läpi vähemmän ilmaa kuin tarvittu pienissä avautumiskulmissa. Tämä johtaa pienempään pitoon etenkin alhaisissa kierrosnopeuksissa. Joskus moottori jopa sakkaa. 
  • Epävakaa tai korkea kierrosnopeus tyhjäkäynnin aikana. Näin tapahtuu, kun moottoriin päätyy tarvittua enemmän ilmaa mekanismin ollessa juuttunut avoimeen asentoon.
  • Suurempi polttoaineen kulutus. Joissain ajoneuvoissa liiallinen ilmansyöttö johtaa siihen, että moottoriin tulee enemmän polttoainetta kuin tarvitaan. Se palaa turhaan.
  • Moottorin teho on laskenut. Jos venttiili ei aukea vaadittuun kulmaan, palotilat saavat liian vähän ilmaa. Kuljettaja saattaa huomata, että ajoneuvon dynamiikasta tulee huomattavasti heikompi.

Kuinka kaasuläppäkammio puhdistetaan ilman sen poistamista ajoneuvosta?

  1. Pysäköi autosi tasaiselle pinnalle, jotta pääset moottoritilaan kaikilta puolilta. Kannattaa työskennellä ulkona tai hyvin ilmastoiduissa huoneissa.
  2. Kiinnitä ajoneuvosi paikalleen rengaskiiloilla.
  3. Avaa konepelti. Irrota negatiivinen napa akusta.
  4. Paikanna kaasuläppäkammio. Sen pitäisi olla jossain ilmansuodattimen ja imusarjan välissä. Jos sinulla on ongelmia komponentin löytämisessä, pyydä avustajaa painamaan kaasupoljinta nähdäksesi, kuinka kaasuläppäventtiili aukeaa.
  5. Määritä, mitä työkaluja ilmansuodattimen putken irrottamiseen tarvitsee. Valmistele ne. Työkalujen lisäksi tarvitset suojahanskat ja suojalasit, talouspaperia, vähän moottoriöljyä, pehmeän pienen harjan tai pehmeän liinan, maalarinteippiä tai erityistä heijastinteippiä ja tölkin kaasuläpän puhdistusainetta.
  6. Merkitse kaikki poistettavat letkut maalarinteipillä tai heijastinteipillä, jotta päästäisiin kaasuläppäkammioon ja ilmakanavaan.
  7. Löysennä ilmakanavaa kiinni pitävää kiristintä ruuvimeisselillä tai ruuviavaimella.
  8. Irrota putki varovaisesti. Varo, ettet vahingoita tiivistettä, jos sellainen on. Tee työ varovaisesti, jotta et irrottaisi sähköliitoksia ja letkuja. Jos kaasuläppäkammio on liitetty ilmaputkiin molemmilta puolilta, on riittävää poistaa vain toinen niistä.
  9. Käytä suojalaseja ja suojahanskoja.
  10. Suihkuta kaasuläpän puhdistusainetta komponentin sisäiselle pinnalle. Anna yhdisteen vaikuttaa 5-10 minuutin ajan.
Suihkuta kaasuläpän puhdistusainetta komponentin sisäiselle pinnalle
  1. Käytä talouspaperia poistaaksesi puhdistusaineen jäämät, jonka seassa on liuenneita saostumia. Käsittele pinta tarvittaessa toisen kerran.
  2. Pyyhi koneisto kuivaksi.
  3. Laita tippa öljyä kaasuläpän akseliin. Levitä se esimerkiksi vanupuikolla.
  4. Kiinnitä imusarjan putki ja kiristä kiristintä suunnilleen samalla voimalla kuin sitä oltiin kiristetty alunperin. Palauta kaikki poistetut letkut paikoilleen.
  5. Käynnistä moottori. Anna sen tyhjäkäydä muutaman minuutin ajan.
  6. Tee koeajo. Jos moottorin ongelmat johtuivat likaisesta kaasuläppäkammiosta, niitä ei pitäisi olla enää.

Kuinka kaasuläppäkammio puhdistetaan, kun se on poistettu autosta?

Komponentin irrottaminen mahdollistaa sen puhdistamisen niin huolellisesti kuin mahdollista. Siihen menee kuitenkin enemmän aikaa.

 Jatka seuraavanlaisesti: 
  1. Toista vaiheet 1, 2, 3, 4 ja 5 aikaisemmalta listalta. Huomaa, että saatat tarvita enemmän työkaluja, sillä koko koneisto tulee poistaa. Lisäksi on suositeltavaa valmistella puhdas säiliö jäähdytysnesteen valutusta varten, sekä hieman uutta samanlaista jäähdytysnestettä, jota käytät tällä hetkellä.
  2. Irrota ilmansuodattimen kotelo, jos se on tarvittavaa päästäksesi kaasuläppäkammioon.
  3. Löysennä kaikkia kiristimiä ja irrota sitten kaikki sähköliittimet, letkut ja putket kaasuläppäkammiosta. Näe erityisvaivaa poistaessasi jäähdytysjärjestelmän letkua etenkin silloin, jos moottori oli käynnissä sitä ennen: jäähdytysneste saattaa olla kuumaa.
  4. Löysennä kaasuläppäkammion kiinnikkeet ja poista se autostasi. Joissain ajoneuvoissa on lisäkiinnikkeenä kannatinpala. Jos kaasuläppä toimii mekaanisesti, se tulee irrottaa kiihdytyspolkimen kaapelista.
  5. Peitä imusarjan aukko ehkäistäksesi lian pääsemistä yksikön sisälle.
  6. Irrota tyhjäkäyntiventtiili kaasuläppäkammiosta. Myös se tulee puhdistaa.
  7. Laita autosi kaasuläppäkammion pintaan puhdistusainetta ja käsittele kaikki vaikeat kolot sillä. Poista saasteet harjalla ja talouspaperilla tai pehmeällä liinalla.
Laita autosi kaasuläppäkammion pintaan puhdistusainetta ja käsittele kaikki vaikeat kolot sillä
  1. Kuivaa puhdistetut elementit.
  2. Puhdista kaasuläppäkammion asennusistukka ja asenna uusi tiiviste.
  3. Asenna kaikki komponentit takaisin paikoilleen vastakkaisessa järjestyksessä.
  4. Tarkista jäähdytysnesteen määrä. Täytä tarvittaessa.
  5. Säädä komponenttia uudelleen. Lue lisää oppiaksesi, miten se tehdään.

Mekaanisesti ohjatun kaasuläpän uudelleen säätäminen

  1. Poista navat akusta 15 minuutiksi. Liitä ne sitten uudestaan. Jos olet poistanut ne jo yksikön puhdistamisen aikana, voit ohittaa tämän vaiheen.
  2. Käynnistä moottori. Anna sen tyhjäkäydä 10 minuutin ajan. Kiinnitä huomiota siihen, ettet käynnistä mitään muuta.
  3. Sammuta moottori noin 10 sekunniksi. Käynnistä se uudelleen.
  4. Odota, kunnes moottori lämpenee toimintalämpötilaan. Tämän jälkeen voit alkaa käyttämään ajoneuvoa.
  5. Huomaa: saatat joutua ajamaan 150-200 kilometriä, kunnes tyhjäkäynti vakautuu.

Sähköisesti ohjatun kaasuläpän uudelleen säätäminen

Uudelleen säätämisen prosessi voi vaihdella eri ajoneuvoissa. Eli ennen toimenpiteen aloittamista, konsultoi ajoneuvon käyttöohjetta tarkkoja vaiheita varten.

  Yleinen vaiheiden järjestys on seuraava: 
  1. Tutki toimenpidettä ja yritä muistaa se. Sinun tulee toimia nopeasti, eli sinulla ei ole aikaa tarkistaa yksityiskohtia.
  2. Käynnistä moottori. Lämmitä se toimintalämpötilaan.
  3. Sammuta se 10 sekunniksi.
  4. Käynnistä sytytys 3 sekunniksi.
  5. Paina kaasupoljinta nopeasti 5 kertaa. Yhden palautumisen pitäisi kestää yhden sekunnin verran. 
  6. Paina kaasupoljinta lattiaan 7 sekunniksi. Pidä se pohjaan painettuna, kunnes moottorin merkkivalo palaa, ja pidä sitä vielä 3 sekuntia pohjassa.
  7. Päästä irti kaasupolkimesta ja käynnistä moottori.

Kuinka voi ehkäistä kaasuläppäkammion likaantumista?

  • i Käytä vain korkealaatuista polttoainetta. Muuten epäpuhtaudet ja saasteet pääsevät moottoriin aiheuttaen nopean hiilisakan muodostumisen kaasuläppäkammion pinnalle. Samasta syystä polttoainesuodattimen vaihtoa ei tulisi sivuuttaa. On suositeltavaa huuhdella polttoainetankki aika ajoin.
  • i Vaihda ilmansuodatin hyvissä ajoin. Varmista myös aina, että imujärjestelmä on ilmatiivis. Tämä yksinkertainen tarkistus ehkäisee suodattamattoman ilman pääsemistä imujärjestelmään paikoista, joissa sen komponentteja ei ole liitetty hyvin.
  • i Varmista aina, että kampikammion tuuletusjärjestelmä on viaton. Sen viat aiheuttavat nopean öljysakan muodostumisen kaasuläppäkammion elementteihin.

Johtopäätös

Moottorin vakaus ja suorituskyky riippuvat siihen liittyvien kokoonpanojen oikeanlaisesta toiminnasta. Täten kaasuläppäkammion puhdistus on yksi pakollisista huoltotoimenpiteistä imujärjestelmän suhteen. Vinkkimme auttavat sen tekemisessä itse, ja autokorjaamoiden palveluista säästämisessä.

Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja