Sytytystulpat ovat auton osia, jotka sytyttävät moottorin ilma-polttoaineseoksen. Nimensä mukaisesti sytytystulppien toiminta perustuu seoksen sytyttävään kipinään. Nämä osat kuluvat ajan mittaan, minkä vuoksi ne voi joutua silloin tällöin vaihtamaan.
Tässä artikkelissa kerromme sytytystulppien toimintaperiaatteesta ja tyypeistä. Lisäksi kerromme, millaisia vikoja sytytystulpissa voi olla, miten ne voivat oireilla ja kuinka sytytystulppien vaihto tapahtuu. Lopuksi vastaamme usein kysyttyihin kysymyksiin.
Kuinka sytytystulpat toimivat?
Ensimmäiset patentoidut sytytystulpat ilmestyivät jo 1800-luvulla ja niiden toimintaperiaate on pysynyt hämmästyttävän samana jo lähes 150 vuoden ajan. Nykyiset sytytystulpat koostuvat useimmiten keraamisesta eristeestä, metallisesta kierteisestä kuoresta, yhdestä, kahdesta tai jopa neljästä elektrodista, tiivisteestä ja vastuksesta. Kun kuljettaja kytkee sytytyksen päälle, sytytyspuolan korkeajännite virtaa tulpan keski- ja alaelektrodeille ja aiheuttaa kipinävälin jännite-eron. Kun sytytystulpan jännite nousee sopivaksi (yleensä väh. 20 000 volttiin; korkeimmillaan jännite voi olla jopa 100 000 volttia), syntyy sylinterinpäässä kipinä, joka sytyttää ilta-polttoaineseoksen palamaan. Kipinä on itse asiassa olemukseltaan minikokoinen salamanisku, ja siitä kuuluu naksahtava ääni.
Oikein toimivat sytytystulpat ovat siis auton toiminnan kannalta avainasemassa. Ne takaavat polttoaineen palamisen tehokkuuden ja parantavat näin polttoainetehokkuutta ja sitä kautta myös vähentävät päästöjä. Niiden ansiosta auton käynnistäminen käy helposti. Sytytysjärjestelmän tarkistamisen yhteydessä on siis syytä aina tarkistaa sytytystulppien ja -puolien toimintakyky.
Sytytystulppien tyypit
On olemassa erilaisia sytytystulppia.
Viisi päätyyppiä ovat seuraavat:Sytytystulpat voidaan myös jakaa kuumiin ja kylmiin. Kuumissa sytytystulpissa lämpö johdetaan elektrodeista pois nopeammin kuin kylmissä. Näin lämpö säilyy polttokammiossa kauemmin. Kuumat tulpat kestävät yleisesti ottaen kylmiä kauemmin. Toisaalta kylmät tulpat torjuvat moottorille haitallisia esisytytystä ja nakutusta.
Sytytystulpan valinnan ei tarvitse olla vaikeaa: yleensä on järkevää vaihtaa hajonneet sytytystulpat vastaaviin uusiin osiin. Kannattaa tutustua huolellisesti ajoneuvon ohjekirjaan sopivan valinnan varmistamiseksi.
Sytytystulppien merkinnät
Sytytystulpista löytyvät numerosarjat saattavat vaikuttaa mystisiltä, mutta niille on täysin järkeenkäyvät selitykset. Kerromme nyt, kuinka tulkitset sytytystulppien merkintöjä. Valitettavasti tulppien koodit vaihtelevat valmistajan mukaan. Kerromme siis lyhyesti kolmen suuren ja yleisen valmistajan – NGK:n, Nippen Denson (ND) ja Championin – merkinnöistä.
Sytytystulppien yleisiä vikoja ja niiden oireita
Sytytystulpat rikki? Sytytystulpat voivat vaurioitua ja oireilla hyvin monin tavoin ja aina niiden rikkoutumista ei tule epäiltyä ensimmäisenä.
Yleisiä sytytystulppien vioittumiseen tai likaantumiseen viittaavia oireita ja merkkejä ovat seuraavat:Yllä mainitut oireet voivat olla myös merkkejä viallisesta sytytysjärjestelmästä eli ne voivat johtua muidenkin osien kuin sytytystulppien vioista.
Nämä taas ovat yleisiä sytytystulppien vikojen syitä:Voit testata sytytystulppien toimintaa irrottamalla sytytystulpan johdon tulpasta ja pitämällä johdon päätä lähellä metallipintaa. Jos tulppa on kunnossa, näet kipinän tai kuulet rätisevän, sähköisen äänen.
Sytytystulppien vaihto
Ennen vaihtamisen aloittamista, varmista, että hankit sopivan kokoisen sytytystulpat. Tulpan keskivaiheen kuusikulman koko määrittelee, minkä kokoisen hylsyn se tarvitsee. Yleisimmät koot ovat 16 mm ja 20 mm. On järkevää ostaa täysin vastaavilla ominaisuuksilla varustetut uudet tulpat kuin hajonneet.
Ennen vaihdon aloittamista, tutustu autosi ohjekirjaan ja sytytystulppien mukana tuleviin asennusohjeisiin, sillä toimenpide saattaa vaihdella auton merkistä ja mallista riippuen.
- Anna moottorin viilentyä ennen vaihtamisen aloittamista. Selvitä sitten, missä sytytystulpat sijaitsevat autossasi. Voit löytää ne niiden johtavien, konepellin alta löytyvien johtojen avulla.
- Irrota ensimmäisen sytytystulpan johto hellästi vetäen (älä revi) ja vedä tulppa hellävaraisesti ja hitaasti ulos reiästään hylsyavainta käyttäen. Merkitse poistamasi tulpat.
- Mittaa uusien sytytystulppien kannat ja sytytysvälit. Niiden tulisi vastata autonvalmistajan suosituksia.
- Varmista, että uudet sytytystulpat ja niiden kierteet ovat puhtaat. Puhdista myös johdot tai vaihda ne tarvittaessa.
- Voitele uudet tulpat ennen niiden asentamista, jolloin niiden riski jumiutua on pienempi. Asenna uudet tulpat ja kiristä ne hylsyavainta käyttäen. Kiristä ne sopivalla vääntömomentilla.
- Valmista!
Usein kysyttyä sytytystulpista
Vastaamme nyt usein kysyttyihin kysymyksiin sytytystulppiin liittyen.
⚠ Käyvätkö kaikki sytytystulpat kaikkiin autoihin?
Eivät. Itse asiassa sytytystulppien valinnassa pitää olla hyvin tarkkana ja varmistaa niiden oikea koko ja oikeat ominaisuudet.
⚠ Kuinka usein sytytystulpat vaihdetaan?
Jatkuvasti sytytystulppia ei tarvitse olla vaihtamassa, mutta jokaiselle autonomistajalle tämä tulee kuitenkin silloin tällöin eteen. Noin 40 000 km on suositeltava sytytystulppien vaihtoväli. Iridiumista ja platinasta valmistetut sytytystulpat ovat kestäviä, joten niiden kohdalla vaihtoväli voi olla pidempikin.
⚠ Mikä on sytytystulppien oikea väri?
Tämä voi vaihdella tulppien mukaan, mutta yleisesti ottaen harmaa tai vaaleanruskea väri on hyvä merkki. Tumma tai kuparinen sävy taas voi olla merkki likaantumisesta tai palamisesta.
⚠ Mikä on sopiva elektrodien väli?
Elektrodien väli voi vaihdella tulpista riippuen, mutta sen on syytä olla tarkasti sopivan kokoinen, jotta sytytys toimii kunnolla. Välin voit mitata tarkasti rakotulkilla. Yleensä sytytystulppien elektrodien väli on 0,6 – 1,8 mm.
⚠ Voinko käyttää samaa sytytystulppaa jos moottorin teho muuttuu?
Mikäli moottorin teho muuttuu esimerkiksi turboahtimen asentamisen johdosta, on suositeltavaa vaihtaa erilaiset sytytystulpat.
⚠ Miksi sytytystulppani likaantuvat jatkuvasti?
Jatkuvan likaantumisen syynä voi olla liian rikas ilma-polttoaineseoksen suhde tai huonosti toimiva polttoaineen ruiskutusjärjestelmä. Lisäksi löysät männänrenkaat tai venttiilin tiivisteet voivat päästää liikaa öljyä polttokammioon, mikä aiheuttaa likaantumista.
⚠ Mitkä ovat parhaat sytytystulpat?
Parhaat sytytystulpat ovat sellaiset, jotka ominaisuuksiltaan toimivat kuhunkin autoon parhaiten. Siksi tähän kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta. CarBibles-verkkosivuston vuonna 2018 tekemässä vertailussa parhaat sytytystulpat olivat kuitenkin valmistajien NGK, Denso ja Bosch valmistamia.
Yhteenveto
- @J. L.01.06.2023 08:20Jäsen
407 2,o 16v 103 kv vuosimalli 2006 . Nyt ajettu 270.000 km . Huoltokirja 120 tuhatta merkintä tulpat, sen jälkeen ei merkintää,,
- @J. L.01.06.2023 08:25Jäsen
Voiko vanhat sytytystulpat antaa väärän lämpötila arvion moottorin termostaattiviasta ? ( jos ajettu yli 100 tuhatta km)
- @user_50184522.07.2023 14:51Jäsen
Den, hyvin kirjoitettua tekstiä ??
Kommenttia – 3