EGR-venttiilin toiminta ja yleiset viat

EGR-venttiilin toiminta ja yleiset viat

EGR tulee englannin kielen sanoista exhaust gas recirculation, joka tarkoittaa pakokaasun takaisinkierrätystä. Takaisinkierrätys tarkoittaa sitä, että osa ajoneuvon pakokaasusta ohjautuu EGR-venttiilin kautta takaisin sylintereihin, minkä ansiosta ajoneuvon polttomoottorissa syntyvät NOx- eli typenoksidipäästöt vähenevät.

Tässä artikkelissa kerromme, kuinka EGR-venttiili toimii, miten sen voi vaihtaa ja puhdistaa ja mistä merkeistä voit huomata venttiilin vioittuneen.

Mikä on EGR-venttiili ja miten EGR-venttiili toimii?

EGR-venttiilin toiminta ja yleiset viat

Kaikki polttomoottoriajoneuvot aiheuttavat päästöjä, jotka syntyvät polttoprosessissa ja ohjautuvat pakojärjestelmän ja pakoputken kautta ulos. Haitallisten NOx-yhdisteistä eli typenoksideista muodostuvien päästöjen ja kaupunkien savusumun vähentämiseksi Yhdysvalloissa otettiin käyttöön ensimmäiset pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmät ja siten myös ensimmäiset EGR-venttiilit 1970-luvun alkupuolella. EGR-venttiilit yleistyivät Euroopassa 1990-luvun alussa, kun eräät ensimmäisistä Euro-päästöluokituksista astuivat voimaan ja ajoneuvojen sallittujen päästötasojen sääntely alkoi tiukentua. Ne ovat pakollisia dieselautoissa EU-alueella ja niiden on noudatettava Euro-luokituksen päästörajoja. 2010-luvun puolivälistä asti voimassa olevan Euro 6 -standardin mukaan dieselauton NOx-päästöt saavat olla enintään 80 mg/km. EGR-venttiilit yhdistetään erityisesti dieselautoihin, mutta niitä löytyy myös joistain bensakäyttöisistä autoista, kuten esimerkiksi Hondan joistain malleista sekä Opel Corsa -malleista.

Pakokaasun takaisinkierrätys perustuu siihen, että haitallisten päästöjen vähentämiseksi ajoneuvon pakokaasuista palautetaan osa takaisin ajoneuvon sylintereihin eli takaisin pakosarjasta imusarjaan. EGR-venttiili on melko pienikokoinen venttiili, jonka tehtävänä on säädellä takaisin saapuvan pakokaasun määrää. Kaikesta pakokaasusta noin 535 % voidaan uudelleenkäyttää moottorin tyypistä riippuen. Lisäksi venttiili viilentää polttokammion lämpötilaa.

EGR:n toiminta perustui vanhemmissa autoissa alipaineeseen. Nykyautoissa EGR-venttiilit ovat sähkökäyttöisiä eli niitä ohjailee moottorinohjausyksikkö, joka päättää, milloin pakokaasun kierrätysventtiili avautuu ja sulkeutuu. Apunaan se käyttää antureita ja niiden useita eri lukemia esimerkiksi ilman ja veden lämpötilasta sekä moottorin toiminnasta. Venttiilin normaaliasento on olla kiinni; se avautuu erityisesti tasaisessa ajossa. Moottorin ollessa kylmä, auton kiihdyttäessä terävästi tai ollessa tyhjäkäynnillä EGR-venttiili pysyy kiinni.

EGR-venttiili rikki? Nämä ovat oireet

EGR-venttiilin käyttöikä on useimmiten melko pitkä. Se riippuu paljolti siitä, onko venttiili hyvälaatuinen. Käyttöikä on normaalisti lyhyimmilläänkin noin 50 000 km, pisimmillään jopa 160 000 km.

 Jos kuitenkin epäilet, että autosi EGR-venttiili on rikki, tarkkaile näitä oireita: 

  • Moottorista kuuluu koputtavaa ääntä
  • Haistat polttoaineen hajua
  • Tyhjäkäynti on epätasaista
  • Polttoaineenkulutus kasvaa
  • Moottorin merkkivalo ei sammu
    Moottorin merkkivalo ei sammu
  • Turboahtimen ongelmat
  • Kiihdyttämisessä on ongelmia
  • Auton yleinen suorituskyky laskee

Pakokaasun kierrätysventtiilin rikkoutumisen voi myös todeta myös diagnosoimalla auton OBD-testerillä tai vikakoodinlukijalla, jolloin vikakoodi kertoo, mikä on vikana. Voit myös tarkistaa yleismittarin avulla, onko EGR-venttiilissä jännitettä. Jos jännitettä ei ole lainkaan, venttiili on todennäköisesti vioittunut. Lisäksi venttiilin hajoamisen voi todeta katsastuksen yhteydessä tai teettämällä huoltamolla päästömittauksen.

Ota huomioon, että venttiili ei välttämättä ole vioittunut, vaan se on saattanut tukkeutua hiilikarstasta ja noesta. Lue alempaa, kuinka puhdistat likaisen venttiilin.

EGR-venttiilin vaihto itse

Ennen kuin aloitat vaihdon, tarkista autosi ohjekirjasta, minkälainen venttiili autoosi sopii. Voit tilata laadukkaan EGR-venttiilin helposti ja nopeasti AUTODOC-verkkokaupasta. Varmista myös, että moottori on ehtinyt kunnolla viilentyä ennen vaihdon aloittamista, jotta vältät palovammat.

  1. Irrota auton akku. Odota sitten hetki, että ajoneuvon jännite purkautuu.
  2. Etsi viallinen venttiili. Se on useimmiten moottorin päällä tai takana.
  3. Irrota alipaineletkut. Jokainen letkuista on yhteydessä tiettyyn venttiilin aukkoon, joten merkitse ne, jotta tiedät myöhemmin minkä yhdistää mihinkin.
  4. Irrota kaapeli. Ota irti venttiilin päällä olevan sähkökaapelin mahdolliset kiinnikkeet ja vedä kaapeli irti.
  5. Irrota EGR-venttiili. Kierrä ensin venttiilin kannan pultit irti jakoavaimella ja vedä sitten vioittunut, vanha venttiili irti.
  6. Puhdista kanta. Puhdista hiilikarsta ja noki kannalta ja tiivisteiltä.
  7. Asenna EGR-venttiili. Laita uusi venttiili kannalle ja kierrä pultit kiinni.
  8. Yhdistä kaapeli. Laita sähkökaapeli takaisin kiinni venttiilin päälle.
  9. Yhdistä alipaineletkut. Huolehdi, että ne ovat tiiviisti kiinni.
  10. Laita auton akku takaisin.
  11. Testaa. Mittaa EGR-venttiilin jännite yleismittarilla ja tarkista se vikakoodinlukijalla. Jos jännitettä ei ole tai näet vikakoodeja, asennus ei ole onnistunut. Laita myös moottori päälle ja katso, että venttiili ei vuoda.

Jos olet epävarma, voit myös vaihdattaa venttiilin huoltamolla. EGR-venttiilin vaihdon hinta on keskimäärin 300700 euroa auton mallista riippuen. Osat itsessään maksavat mallista riippuen alle 100 eurosta jopa 500 euroon.

EGR-venttiilin puhdistus itse

EGR-venttiilin puhdistus itse

Venttiilin puhdistaminen on helppoa. Varmista ensin, että moottori on viilentynyt, ja irrota sitten akku. Irrota seuraavaksi alipaineputket, sähkökaapeli ja venttiilin pultit. Ota venttiili irti ja suihkuta puhdistussprayta sen aukkoihin. Anna aineen vaikuttaa noin 11,5 tunnin ajan. Jos aukoissa ja venttiilissä on paksuja hiilikarstakertymiä, voit irrottaa ne teräsharjalla tai -tikulla. Toista puhdistus, jos venttiili ei puhdistu ensi yrittämällä; jumiutunut karsta voi olla tiukassa.

Puhdista myös pakosarjan ja sylinterikannen aukot. Tähän voit käyttää samaa puhdistusainetta. Aukoissa saattaa olla runsaastikin hiilikarstaa ja nokea, joten älä säästele ainetta ja anna sen vaikuttaa vähintään tunti. Puhdista sitten karstat ja noet esimerkiksi teräsharjalla. Jos likaa jää, toista käsittely.

Kun olet valmis, kiinnitä alipaineputket, kaapeli ja pultit paikalleen, ja asenna akku takaisin.

Jos et onnistu itse puhdistuksessa, voit teettää sen myös huoltamolla. Puhdistus maksaa keskimäärin vain parisenkymmentä euroa.

 Usein kysyttyä EGR-venttiilistä 

⚠ Missä EGR-venttiili sijaitsee?

EGR-venttiili sijaitsee lähes aina moottorin päällä tai takana.

⚠ Voinko poistaa autoni EGR-venttiilin?

EGR-venttiilin poisto ei sinänsä ole laitonta, mutta sen seurauksena ajoneuvo ei yleensä enää täytä sille asetettuja päästörajoituksia, mikä johtaa ajokieltoon. Venttiilin poistaminen etenkään dieselajoneuvosta ei ole suositeltavaa, sillä dieselautoissa ne ovat pakolliset.

Uusissa autoissa EGR-venttiilin poisto onnistuu moottorinohjausyksikköä ohjelmoimalla. Sen kytkeminen takaisin päälle on kuitenkin vaivalloisempaa ja kalliimpaa, joten myöskään tässä tapauksessa EGR-venttiilin poistoa ei voi suositella.

Lue myös: Chiptuning: Mitä se on ja kuinka turvallista se on

⚠ Millaisia EGR-venttiilejä on olemassa?

On olemassa sekä alipaineella että elektronisesti toimivia venttiilejä. Venttiilityyppejä ovat muun muassa korkeapaineinen diesel-EGR-venttiili, matalapaineinen diesel-EGR-venttiili, bensiini-EGR-venttiili ja digitaalinen EGR-venttiili.

⚠ Kuinka estää EGR-venttiilin likaantuminen / tukkeutuminen?

EGR-venttiili kerää aina hiilikarstaa ja nokea. Täysin sen likaantumista ei voi estää. On kuitenkin suositeltavaa käyttää aina hyvälaatuista polttoainetta. Myös ajoneuvon käytön kerrotaan voivan vähentää EGR-venttiilin likaantumista: EGR-venttiili toimii parhaiten pidemmissä ajoissa.

EGR-venttiilin voi myös puhdistaa yllä olevien ohjeiden mukaisesti esimerkiksi 20 00030 000 km välein, jolloin se ei likaannu niin pahasti, että se tukkeutuisi.

⚠ Paljonko pakokaasun takaisinkierrätys vähentää haitallisia päästöjä?

Tähän ei ole täysin yksiselitteistä vastausta. Vastaus riippuu nimittäin siitä, minkälainen moottori autossa on. Esimerkiksi jotkut turboahdetut autot voivat kierrättää jopa 50 % pakokaasuista takaisin sylinteriinsä, kun taas tavanomaisessa autossa kaasuista voidaan kierrättää vain noin 20 %. Mitä enemmän pakokaasuja voidaan takaisinkierrättää, sitä enemmän haitalliset typenoksidipäästöt laskevat. Lisäksi vaikuttaa se, kuinka suuri osuus takaisinkierrätettävästä pakokaasusta on itse kaasua ja kuinka suuri osuus ilmaa. Erään tutkimuksen esimerkiksi polttoaineen suoraruiskutuksella varustetun dieselmoottorin, jonka pakokaasuista kierrätetään 30 %, NOx-päästöt laskevat noin 30 %.

⚠ Onko DPF sama asia kuin EGR?

Ei ole. DPF (diesel particulate filter, suom. dieselhiukkassuodatin) on suodatin, joka löytyy pakojärjestelmän poistoputkesta ja jonka tehtävänä on suodattaa pakokaasuista hiukkasia kuten nokea ja tuhkaa. EGR kierrättää osan pakokaasuista takaisin sylinteriin, ennen kuin ne siirtyvät dieselhiukkassuodattimen kautta ulos.

Yhteenveto

  • Pakokaasun takaisinkierrätyksen tarkoituksena on vähentää varsinkin dieselautoilun haitallisia NOx- eli typenoksidipäästöjä. Tämä onnistuu EGR-venttiilin avulla, jonka tehtävä on kierrättää osa pakokaasuista takaisin sylinteriin.
  • EGR-venttiilin asentaminen itse on mahdollista. Venttiilien käyttöikä on kuitenkin hyvin pitkä, joten saattaa olla, että “rikkoutuneeksi” luultu venttiili onkin vain tukkeutunut.


Laadukkaat ja edulliset vara- ja vaihto-osat kaikenlaisiin autoihin löydät AUTODOC:in verkkokaupasta. Kokeneet asiantuntijamme auttavat sinua valitsemaan juuri sinun ajoneuvoosi sopivat osat. Tervetuloa tutustumaan laajaan valikoimaamme!

[Total: 1   Average: 5/5]