Ilmamassamittari: Toimintaperiaate, oireet ja viat

Ilmamassamittari: Toimintaperiaate, oireet ja viat

Ilmamassamittari mittaa auton moottoriin virtaavan ilman massaa ja lähettää moottorinohjausyksikölle massaa kuvaavan jännitteen. Se kuuluu elektronisen polttoaineen ruiskutusjärjestelmän tärkeimpiin osiin.

Tässä artikkelissa kerromme, kuinka ilmamassamittari toimii ja millaisia oireita ja vikoja ilmamassamittarilla voi olla. Lopuksi kerromme, kuinka asennat tai puhdistat ilmamassamittarin.

Ilmamassamittarin toimintaperiaate

Ilmamassamittarin toimintaperiaate

Ilmamassamittari (tästä voidaan käyttää myös nimityksiä MAF-anturi eli mass air flow -anturi tai ilmamassa-anturi) on moottoriin virtaavan ilman massaa mittaava anturi. Se on kahdella kuumalangalla varustettu pieni putki, joka asennetaan syöttöputkeen ilmansuodattimen kotelon ja imusarjan välille. Sähkövirta lämmittää toista kuumalankaa ja moottoriin virtaava ilma viilentää sitä. Toinen kuumalangoista lämpenee tai viilenee vastaamaan ilman viilentämän langan lämpötilaa jännitteen avulla. Ilmamassamittarin välittää siis tiedon ilman massasta elektroniselle moottorinohjausyksikölle tämän jännitteen avulla. Moottorinohjausyksikkö säätää polttoaineen määrää ihanteellisen ilma-polttoaine-seossuhteen saavuttamiseksi. Näin ajoneuvon elektroninen polttoaineen ruiskutusjärjestelmä toimii oikein ja moottorin polttoprosessi tehostuu.

Ilmamassamittarin

Uudemmissa autoissa ilmamassamittarin koostumus saattaa olla erilainen. Tällöin kyseessä on muovinen putki, jonka anturina toimii kalvo. On olemassa myös vortex-virtausmittareita, jotka mittaavat massaa Kármánin pyörreradan avulla.

Ilmamassamittarin oireet ja viat

On monia merkkejä, joista ilmamassamittarin toimintahäiriö voi tulla ilmi.

 Yleisiin oireisiin kuuluvat muun muassa seuraavat: 
  • ! Moottori käynnistyy huonosti
  • ! Moottori käynnistyy, mutta sammuu pian
  • ! Nykiminen, epävarmuus tai katkonaisuus kiihdyttäessä
  • ! Epätasainen tyhjäkäynti
  • ! Sahaava moottorin käynti
  • ! Polttoaineen ja ilman seossuhde on liian laiha tai rikas
  • ! Musta savu
    Ilmamassamittarin oireet ja viat
  • ! Moottorin tehottomuus

Tällaiset oireet voivat olla hyvin vaarallisia esimerkiksi moottoritiellä kiihdyttäessä, minkä takia niihin on puututtava heti. Ensimmäisenä oireisiin saattavat viitata moottorin varoitusvalon syttyminen kojetaulussa tai OBD-2-lukijan vikakoodit P0100, P0101, P0102, P0103 sekä P0104. Voit myös mitata ilmamassamittarin jännitteen yleismittarilla.

 Ilmamassamittarin toimintahäiriöiden yleisiin syihin kuuluvat muun muassa seuraavat: 
  • i Lian kertyminen anturiin
  • i Öljyhiukkasten kertyminen anturiin
  • i Veden, loskan tai tiesuolan pääsy järjestelmään
  • i EGR-venttiilien vioittuminen
  • i Ilmanottoventtiilien vioittuminen
  • i Ilmansuodattimen tukos tai vuoto
  • i Turboahtimen vika
  • i Väärin tehty asennus

Ilmamassamittarin asennus

Ilmamassamittarin asennus

Viallinen ilmamassamittari on syytä vaihtaa uuteen mahdollisimman pian. Alla yleiset ilmamassa-anturin asennusohjeet.

Huomioithan, että toimenpide saattaa vaihdella ajoneuvon merkistä ja mallista riippuen. Tutustu ajoneuvosi ohjekirjaan ja mittarin asennusohjeisiin ennen asennuksen aloittamista. Pidä huolta, että hankit oikeanlaisen ilmamassamittarin.

  1. Anna moottorin viilentyä täysin. Irrota sitten auton akun liittimet.
  2. Kierrä mittarin pidikkeen ruuvi irti ja irrota mittari.
  3. Asenna uusi mittarin sen ohjeita noudattaen. Varmista, että asennat sen syöttöputkeen oikein päin.
  4. Kiinnitä uuden mittarin kiinnikkeet. Vältä anturin elementteihin koskemista, jotta ne eivät likaannu tai hajoa.
  5. Laita sähköjohdot takaisin paikoilleen ja kytke akku.

Uuden ilmamassamittarin asentaminen on siis helppo ja nopea toimenpide. Jos et kuitenkaan onnistu siinä itse, vie auto huoltamolle. Huoltamolla uuden MAF-anturin asennus maksaa halvimmillaan alle 100 euroa.

Ilmamassamittarin puhdistus

Uskotko, että ilmamassamittarisi on rikki? On hyvin mahdollista, että se on vain likaantunut. Tällöin osaa ei tarvitse vaihtaa vaan sen puhdistaminen riittää korjaukseksi. Puhdistus on joka tapauksessa tarpeen noin puolen vuoden välein.

 Alla ohjeet ilmamassamittarin puhdistukseen. 
  1. Sammuta moottori, ota avain pois sytytyksestä ja anna moottorin viilentyä.
  2. Irrota mittari löysäämällä sen kiinnikkeet ja pidikkeet. Irrota se ilmansyöttöputkesta.
  3. Aseta mittari pyyhkeen päälle ja suihkuta sitä joka puolelle ilmamassamittarin puhdistusaineella noin 10 painalluksen verran.
  4. Puhdista mittarin kotelo, liittimet ja navat.
  5. Anna mittarin kuivua muutaman sekunnin ajan.
  6. Aseta se takaisin paikoilleen ja kiristä pidikkeet. Ennen moottorin käynnistämistä, odota hetki, että puhdistuskemikaalit ovat ehtineet haihtua.

Yhteenveto

  • i Ilmamassamittarin tehtävänä on mitata moottoriin virtaavan ilman massaa. Näin se edesauttaa osaltaan tehokasta polttoprosessia ja polttoainetehokkuutta.
  • i Viallinen ilmamassamittari kannattaa vaihtaa mahdollisimman pian, jotta vältytään lisäkustannuksilta ja jotta tieliikenneturvallisuus ei vaarannu. Uuden osan asentaminen itse on helppoa.
  • i Tilaa uusi ilmamassamittari autoosi edullisesti AUTODOC-verkkokaupasta. Meiltä löydät laadukkaat MAF-anturit eri automerkkeihin ja -malleihin sopuhintaan. Tervetuloa tutustumaan laajaan valikoimaamme!

Kommenttia – 1

  • @user_78878
    30.08.2021 19:02
    Jäsen

    W211 320 cdi löytyy semmosta vikaa että nykii 2 tonni kieroksissa ja puolet tehoista kadonnut ja kuluttaa liikaa polttoainetta autoon on tehty korjauksia muun muassa ilmamassamittari vaihdettu,
    Turbo vaihdettu,
    Ahtopaineen säädin vaihdettu,
    Ahto paineen tunnistin vaihdettu mutta antaa outoja lukemia vaikka vaihdettu kaksi kertaa,
    Ilmanputsarit vaihdettu,
    Polttoaine suodatin vaihdettu,
    Kysymys kuuluu mikä voisi olla vikana?

Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja